קריירה, פיתוח אישי ומקצועי

מכבי שירותי בריאות - תכנית לפיתוח מקצועי ואישי לרופאים ורופאות

מכבי, בדומה לגופי רפואה אחרים בארץ ובעולם, מתמודדת עם עלייה בשחיקה בקרב רופאים, אצלם גיוון ועניין בעבודה מתוארים כגורם חוסן משמעותי. אחד היעדים האסטרטגיים שמכבי הציבה היה מיקוד ברופא בדגש על "חווית הרופא המטפל". מודל תכנית הפיתוח המקצועי לרופא הוא אחד מתוצרי המיקוד. במסגרת התהליך, בוצע חקר מגמות בארץ ובעולם ומיפוי צרכים רחב היקף בקרב רופאי מכבי. מתהליך המיפוי עלה הצורך בתוכניות מותאמות אישית, ביצירת גיוון בעבודה, הרחבת קשרי עמיתים בקהילה ובבתי החולים, אפשרות לקדם תחומי מחקר, גמישות לרופא ועוד. כמענה לצרכים שעלו, בנתה מכבי מודל חדשני לפיתוח מקצועי של כ- 6000 רופאי ורופאות הקופה. התוכנית כוללת 5 מסלולים:

  • למידת עמיתים בקהילה – רופאים ראשוניים מתארחים ללמידה אצל עמיתיהם הרופאים השניוניים במרפאות הקהילה.
  • למידת עמיתים בבתי חולים – רופאים ראשוניים, מתארחים ללמידה בבתי חולים, במחלקה או במרפאת חוץ לבחירתם.
  • מחקר – תכנית מרו"ם מיועדת לכלל הרופאים, הנהנים מתמיכת מכבי בליווי מקצועי מחקרי.
  • יזמות – מיועדת לכלל הרופאים, מסייעת לממש את חלום היזמות ולהפכו למציאות, בתוך מכבי או מחוצה לה, ע"י הענקת ליווי תמיכה והכוונה עסקיים.
  • מסלול מנהיגות רפואית – מיועד לכלל הרופאים המעוניינים להשפיע על רפואת המחר ולהשתלב בתפקידי ניהול רפואיים מגוונים.

את פיתוח ויישום המודל, הובילו אגף הרפואה ומקצועות הבריאות, יחידת האסטרטגיה ואגף משאבי אנוש, בשותפות עם מכון המחקר של מכבי, לצד ההנהלה הרפואית ומנהלי משאבי אנוש בכל המחוזות. למעלה מ – 100% מהיעדים שהוגדרו הושגו והביקוש היה גבוה מההקצאות ב – 2019. התכנית ממשיכה על כל מסלוליה ולאור הביקוש הורחב מספר המשתתפים האפשרי. סקר שביעות רצון החל להתבצע בקרב המשתתפים, וימשך עבור כל אחד ממסלולי הפיתוח. במסגרת מסלול מרו"ם, 15 עבודות מחקר נבחרו והוצגו ע"י הרופאים החוקרים בכנס מקצועי.