השמיים הם הגבול? המשאב האנושי בדרך לענן בטרנספורמציה של amdocs Technology

אמדוקס הינה חברת תוכנה מובילה בעולם המדיה והתקשורת ונמצאת בחזית הטכנולוגיה, לפיכך חדשנות היא חלק מהתרבות הארגונית ונמנית על ערכי החברה גם בממשק אל מול הלקוחות וגם בחוויה של העובד. אחד מההישגים הגדולים של אמדוקס היא היכולת להוביל טרנספורמציות אצל הלקוחות שלנו  ולשמור על המובילות בשוק, וכך הדבר גם בטרנספורמציה שאנו מובילים ביחידת פיתוח המוצרים המכונה  Amdocs Technology, טרנספורמציה שממשיכה את המובילות שלנו בשוק. הטרנספורמציה התחילה לפני שלוש שנים בהכנסה של טכנולוגיית ענן למוצרי אמדוקס, מתוך מטרה לספק פונקציונליות ויכולות חדשות ללקוחות, כדי שאלו יוכלו להגיב מהר יותר לשינויים בשוק. 

למעבר לטכנולוגיית הענן יש לכך השלכות מרחיקות לכת על הדרך בה היחידה מבצעת את עבודתה, על ההתפתחות האישית של העובדים, על הערכים והתרבות להם היחידה נזקקת כדי להצליח, וכמובן יש כאן הזדמנות לאנשי משאבי אנוש להביא ערך מקצועי  ולהיות חדשניים ויצירתיים.

הטרנספורמציה מנוהלת בהצלחה על ידי מנהל היחידה וצוות ההנהלה הגלובלי המדווח אליו. משאבי אנוש כשותף עסקי ואסטרטגי מובילים יחד עם העסק את הטרנספורמציה – הגורם האנושי הוא המשאב המרכזי המשפיע על הצלחתה.  על מנת להוביל לטרנספורמציה אפקטיבית ומוצלחת, התמקדנו בשלושה תחומים עיקריים: 

  • Optimal and effective organization – גיבוש צוות הנהלה ובראשו מנהל היחידה המתווה את הדרך לכלל היחידה, הטמעת מתודולוגיות ניהול חדשנית שתאפשר להתמקד בטווח הארוך לצד יעדים אופרטיביים שוטפים. בחרנו בשיטה שנקראת OKR

(Objectives and Key Results) שמוטמעת בארגונים חדשניים כמו גוגל; שינוי שיטות פיתוח המוצרים ומתודולוגיות העבודה, מעבר ל DevOps, microservices ; שותפות עם יחידות שמטמיעות את המוצרים בטכנולוגיה החדשה אצל הלקוחות והעברת ידע; תוך כדי הטרנספורמציה שלהלן נרכשה חברה שאופן הפעילות שלה שונה משלנו, כך שלמעשה יש כאן טרנספורמציה בתוך טרנספורמציה. 

  • Talent transformation and talent magnet – פיתוח מנהלים, תהליך הכשרה והדרכה לעובדים תוך שימת דגש על למידה עצמאית וחיזוק כישורי העתיד (פרויקט עליו זכינו בפרס המצוינות לפני שנתיים), שימור מצטיינים ומתן מענה לצרכים של אוכלוסיות טכנולוגיות ספציפיות (כולל שיפור המיצוב של אמדוקס ומיתוג המעסיק; התמודדות עם אתגרי עלויות עבודה, בהם שינוי תמהיל הגילאים ועליה בכמות המועסקים מדור Z תוך התאמת דרכי הניהול שלנו (גם על פרויקט זה זכינו בפרס המצוינות); אתגרים של התאמה מתמדת של גודל מצבת כוח האדם, הצורך בהקטנת מספר העובדים ביחידה אחת מקשה על הגיוס לאחרות; תהליך מיון וגיוס ממוקד וייחודי, תהליך קליטה לחברה ולצוות בדגש על חוויה חיובית של העובד, ועוד. )
  • People centric –  גיבוש חזון ליחידה והטמעתו כך שישמש מקור השראה וייתן משמעות לפעילויות היום-יומיות של כלל העובדים, רתימת המנהלים והארגון לתוכנית ולתוצאות; תקשורת, דיאלוג ושקיפות – מספר ערוצים כולל סקרים, well being, תרומה לקהילה , התמודדות עם הקורונה שנכנסה לחיינו לפני למעלה משנה תוך הפסקה מוחלטת של נסיעות ומפגשים פנים אל פנים. מעל לכל המטרה הייתה לייצר חוויה שהעובד במרכז; יש כאן טרנספורמציה בתפיסה של מרכזיות העובדים, ממשאב למקור הצלחה.

מדדי ההצלחה של התוכנית כללו:

תוצאות אצל לקוחות : הם מביעים הערכה כלפי היכולות של היחידה ותרומתה להצלחתם; קיבלנו בשנה האחרונה עשרות פרסים והוקרה מצד גופים מקצועיים ולקוחות. 

מדדי יעילות עסקיים: קיצור זמני הפיתוח ביותר מ 50% משנה לשנה, הגברת קצב הפיתוח (iterations) – מה שנהגנו לפתח בחודשים מפותח כעת תוך ימים; קיצור זמן היישום (adoption) אצל לקוחות ביותר מ 100%, בדיקות אוטומטיות של קרוב ל 100% מעבודת הפיתוח וההטמעה (deployment). הישגים אלו מעידים כי מתודולוגיות העבודה החדשות הוטמעו בהצלחה בקרב העובדים. 

מדדים הקשורים לשדרוג היכולת המקצועית של העובדים בטכנולוגיות החדשות:  מספר העובדים המוסמכים לCloud  עומד היום על כ 350 (AWS, Azure, Google cloud, K8s), 1,300 עובדים לומדים לקראת הסמכה, למעלה מ300 למדו עד כה  DevOps דרך מערכת ה-  Upskilling, וכ-40 סיימו הכשרות ב Udacity במהלך 2021.

מדדי מחוברות, שימור, וסקרי בריאות ארגונית: היכרותם של העובדים עם החזון והכיוון של היחידה, והמשמעות שאלו נותנים להם בעבודתם היום-יומית  באה לביטוי בסקר שהחברה ערכה בעזרת חברת מקינזי בו היחידה קיבלה את הציון הגבוה ביותר מתוך כלל היחידות על שאלות האסטרטגיה והיכרות עם הכיוון העתידי של החברה. בהשוואה לחברות אחרות שעורכות סקר זה התוצאה של היחידה נמצאת בעשירון העליון. בנוסף אנו מנטרים באופן שוטף את נתוני העזיבה ומזהים מגמה ברורה שעובדים שזיהינו והפעלנו מנגנוני כדי לשמר אותם אכן נשארים עימנו. 

לאחר 3 שנים אנחנו עומדים בכל המדדים בהצלחה רבה. הטרנספורמציה הינה גלובלית, ראשונה מסוגה באמדוקס, והביאה עמה חדשנות וחשיבה אחרת בארגון גדול ומורכב, ובמובנים רבים  עומדת לנו הזכות להשפיע על עתידה של החברה כולה שתהנה מפירות המוצרים המפותחים ביחידה בזכות הטרנספורמציה המוצגת כאן, ועל כך אנו גאים מאוד.