שילוב מגדרי - מיוזמה חברתית לקטליזטור עסקי

לוקחים אחריות ועושים שינוי להגדלת כמות המהנדסות בחברה,
על ידי מודעות, הכוונה וגיוס נשים מגיל בית ספר ועד כניסה לשוק העבודה.

התעשייה האווירית לישראל היא מובילה עולמית בתעשייה הצבאית והאזרחית. החברה עוסקת בפיתוח, בייצור ובאספקה של טכנולוגיות ומערכות חדשניות שמעניקות יתרון תחרותי על פני מגוון תחומים רחב, לרבות אוויר, קרקע, ים, חלל, סייבר, ביטחון המולדת ו-ISR. התעשייה האווירית הינה חברה בטחונית ממשלתית גדולה, המונה כחמישה עשר אלף עובדים, המועסקים באתרים שונים ברחבי הארץ (מהצפון ועד באר שבע). 

במסגרת מדיניות של אחראיות תאגידית וקיימות, תעשייה אווירית הגדירה עשרים נושאים מהותיים בתחומי הסביבה, החברה, האתיקה והכלכלה, השלובים בליבת עסקיה ושיש לשים עליהם דגש אסטרטגי בחברה. הנושאים המהותיים של החברה משוקפים במדיניות הקיימות של החברה. אחד מנושאים אלו הינו "גיוון, הכלה והזדמנות שווה" אשר מהווה את הבסיס לתוכנית החומש האסטרטגית (תוכנית ארוכת טווח) לקיימות, שממנה נגזרים, בין היתר, היעדים לקידום הנשים.

תחום הטכנולוגיה בעולם ובחברה הישראלית בפרט מונהג על ידי רוב גברי. למרות המודעות לחוסר האיזון בעובדים מבחינה מגדרית קיימת הטייה ברורה של מספר נשים נמוך במסלולי הלימוד הטכנולוגיים, בדגש על האקדמיה ולאחר מכן בתעשייה עצמה. אנו, כחברה משפיעה בחברה הישראלית, החלטנו לקחת אחריות לאומית וחברתית להתמקד בנושא באופן אסטרטגי, ולהתוות תהליכי התערבות בדרך נקודות זמן שונות בחייהן של הנשים הצעירות, בדגש על פרויקט "מהנדסות לתעשייה", דרך פעולה ודוגמא אישית לחברות בארץ על מנת לשנות את כיוון הלך הרוח ואת המסלול שנשים עוברות בחייהן בבחירת מקצועם והתפתחות הקריירה שלהן.

הבנו שמקור הבעיה באי השיוויון המגדרי הינו בצמתים החשובים בחייהם של הנשים מילדות ועד השלב המכריע ביותר בבחירת תחום הלימודים במוסדות האקדמיים. צומת ההחלטה המשמעותית הראשונה לבחירת תחומים הינה בחטיבה ובתיכון, בשלב זה נערות רבות בוחרות במגמות שאינן טכנולוגיות בעקבות הערכת החוסר של הכישורים הטכנולוגיים והחשיבה האנליטית בתחומים אלו (הנחה מוטעית ברוב המקרים). ההתערבות שאנו מקדמים על מנת להשפיע בשלב זה הינה באמצעות פרויקט "מהנדסות העתיד". הפרויקט מייצר מועדון יוקרתי לתלמידות מדעים מצטיינות, במטרה לטפח את דור העתיד של הנשים במקצועות הטכנולוגיים.

הצומת השנייה הינה בחירת המסלול הצבאי, כאשר נערות לרוב יבחרו בשירות צבאי בעל אוריינטציה שאינה טכנולוגית. זאת כיוון שהנערות מגדירות את עצמן כ"לא טכנולוגיות" ולעיתים פוסלות מראש את השירות ביחידות הטכנולוגיות. על מנת להשפיע בשלב זה אנו פועלים בשיתוף פעולה עם "הפורום הכלכלי-חברתי" של נשיאות המגזר העסקי בישראל, אשר אחת ממטרותיו העיקריות הינה קידום נשים. אנו נבחרנו כצ'מפיון המעסיקים בפורום כלכלי חברתי, להוביל ולהשפיע על שוק העבודה בהיבט של שילוב וקידום נשים בתעשייה. 

הצומת המרכזית ביותר מבחינתנו הינה בשלב בחירת המסלול האקדמי. כאשר נשים בוחרות את תחום הלימוד שלהן, לרוב יבחרו ב מגמות מוכרות מהתיכון וכך הפער נשמר. לאחרונה השקנו את פרויקט "מהנדסות לתעשייה" שמטרתו לצמצם את הפערים המגדריים בתחומי ההנדסה על ידי הגדלת כמות קליטת נשים בתחילת דרכן בתעשייה במקצועות הטכנולוגיים. 

אנו בתעשייה אווירית לקחנו על עצמנו משימה ארוכת טווח, של הסתכלות על עיצוב דור העתיד הנשי וצמצום הפערים בשוק העבודה. אנו פועלים מתוך ההבנה כי הפעולות שאנו עושים כרגע ישפיעו על החברה הישראלית ויגרמו לשינוי משמעותי יותר ולצמצום הפערים המגדריים בחברה באופן כללי ובשוק העבודה בפרט. כלל פעולות אלו סוגרות מעגל בכל הנקודות הקריטיות בחייהן של הנשים ומובילות למספר תוצאות עיקריות- 

  1. חשיפת הבנות הצעירות בתחילן דרכן לתחומים טכנולוגיים  
  2. עיצוב דור ההמשך בשלב הביניים – חשיפה לאופציות רחבות ככל הניתן בתחומי המקצועות הטכנולגיים. 
  3. אמונה ביכולות בדרך ליעד- בחיזוק ההחלטות בשלב מתקדם יותר במוסדות האקדמיים דרך פרויקט חדש שהקמנו "מהנדסות לתעשייה".