מניהול "ארגוני" לניהול "פרופסיונאלי מנהיגותי"
אוניברסיטת בר ־ אילן היא אוניברסיטת מחקר ציבורית שמרכזה ברמת גן מהגדולות בישראל. בבר אילן כ19,000 סטודנטים, היא נוסדה בשנת 1955, מובילה במחקר והוראה ייחודית.בבר אילן כ800 חברי סגל בכיר וכ1000 חברי סגל מנהלי, באוניברסיטה פקולטה למדעי היהדות הגדולה בעולם, פקולטה לרפואה, פקולטות למדעי החברה, משפטים, מדעי הרוח, פקולטה להנדסה, מדעים מדויקים, מדעי החיים, חקר המוח, מכון ננו טכנולוגיה מתקדם ועוד. פרויקט פיתוח הוליסטי ניהולי – מנהיגותי של בעלי תפקידים אקדמיים באוניברסיטה הנו פרויקט ייחודי וחדשני, אשר נערך ע"י אגף משאבי אנוש באונ' בר אילן בשנים האחרונות ונושא פירות רבים ומשמעותיים.
חבר סגל אשר הופך למנהל מחלקה או יחידה אקדמית וכן חוקר חדש המקים מעבדה או מנהל מחקר, מתמודד עם אתגרים ייחודיים לתחומו. התנסות ראשונית בניהול בגיל מבוגר יחסית, תפיסת תפקיד ייחודית לגבי ניהול הנובעת מתפיסת התפקיד האקדמית של מיקוד במחקר והוראה כציר ההתקדמות המרכזי ומתוך כך התייחסות לניהול לעיתים כמעכב קידום וכטורח, ניהול עמיתים וקולגות ועוד.
בתוכנית ננקטו מספר תהליכים ארגוניים להכשרת המנהלים האקדמיים תוך יצירת אקוסיסטם מתאים ליצירת הצלחה ארגונית ליחידות האקדמיות ולארגון כולו. ההכשרות כללו בין השאר – פיתוח תהליך הכשרה רב ממדי – הוליסטי במגוון אספקטים הנוגעים לליווי ופיתוח הסגל, חניכה וליווי של חוקרים חדשים בסגל בכיר בשנתם הראשונה לתפקיד, יצירת תכנית מנטורינג, יצירה של קבוצות עמיתים פעילות, הכשרות ניהוליות מקצועיות קצרות טווח ע"י סמינרים דו-יומיים ממוקדים ותכניות הכשרה ארוכות טווח ותהליכיות, פיתוח תכנית ראשי מחלקות ודיקנים, חשיפה ושיח עם הנהלת האונ' האקדמית והמנהלית וקידום תהליכים חדשניים לאור מפגשים אלו, פיתוח כלל אוכ' הסגל הבכיר בתחומי העשרה ניהולית ופיתוח אישי, קידום תהליכים תוך מחלקתיים ע"י ליווי ותמיכה של ייעוץ ארגוני מותאם לתהליך.
מטרת הפרויקט להניע שינוי פרדיגמה בתפיסת תפקיד ניהולית – מנהיגותית בסגל האקדמי רחבה במספר ממדים ורבדים ע"י ביצוע שינויים ארגוניים, פיתוח תפיסות ארגוניות חדשניות והטמעתן בקרב חברי הסגל ע"י מיומנויות תפיסות וכלים כל זאת ליצירת אקדמיה מובילה, מקצועית, מצטיינת. התוכנית נחלה הצלחה גדולה ויצרה תהליך הוליסטי שלא היה קיים לפניה, דבר ששינה את תפיסת התפקיד הקיימת לניהול אקדמי ואשר הוביל לתהליכים מקבילים ונוספים להמשך פיתוח הסגל האקדמי שהנו הסגל שמנהיג ומוביל את האונ'. תוצר אופרטיבי של השינוי הרצוי הוא שיפור ניהול המחלקות ויעילות וצוותי המחקר, יצירת מחויבות
ותהליכי שינוי ע"י שינוי תפיסות והכשרה הוליסטית כאמור לעיל. תפיסת התפקיד הרצויה היא תפיסה שרואה במחקר והוראה את לב העשייה יחד עם הובלה והנהגה מחלקתית וארגונית, בראייה הוליסטית ומאוחדת אשר רואה את הערך המוסף בפיתוח העצמי והארגוני שהנו תוצר מתהליך ומשפיע בהיזון חוזר על מחקר והוראה מצוינים ואיכותיים יותר. הפרויקט נחל הצלחה גדולה ומניע תהליכים נוספים ורחבים של שינוי באונ'.