שינוי תרבותי, חברתי, עסקי - Change The Bank

בנק הפועלים, אשר שנוסד בשנת 1921 , הוא המוסד הפיננסי הגדול והמוביל בישראל. בבנק, רשת של כ 180  סניפים, יכולות דיגיטליות מהתקדמות בעולם אותן  הוא מספק ללקוחותיו, כולל אפליקציית התשלומים bit המובילה בישראל.

בנק הפועלים היא מהמעסיקים הגדולים במשק הישראלי והוא מעסיק כיום כ 8,757-  עובדים – מהם 71% אקדמאים, 98% מועסקים במשרה מלאה, 87% בהסכם קיבוצי. הותק הממוצע בארגון עומד על 17.8 שנים והגיל הממוצע 45.1. השנה נקלטו 474 עובדים חדשים ופרשו 911 כאשר 559 מתוכם פרשו לגמלאות (נתוני 2020).

עולם הבנקאות עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. טכנולוגיות חדשות כמו AI, ביג דאטה, בלוקצ'יין וכניסתה של הבנקאות הפתוחה, כבר מורגשים ומשפיעים על השוק. המלחמה על כל לקוח גוברת, עם כניסתם של מותגים חדשים, חברות פינטק וענקיות הטכנולוגיה לתחום הפיננסי לרבות לתחום האשראי הצרכני נכנסים שחקנים חדשים וגופים חוץ בנקאיים נוספים המגבירים את התחרות. גם בעולם הפיננסי – ה VUCA במלוא עוצמתה.

השינוי בעולם הבנקאות משתנה ומציב אתגר משמעותי לבנק הפועלים שרוצה להמשיך ולהוביל.

כניסתם של דב קוטלר מנכ"ל הבנק  ועמית אוברקוביץ מנהל חטיבת משאבי אנוש, והרצון להוביל שינוי עסקי, ארגוני ותרבותי, ולהחזיר את הבנק למסלול של צמיחה והתחדשות תוך התאמתו לשינויים הנדרשים כבר היום במהירות התגובה ובגמישות לשינויים הרבים בשוק הפיננסי.

ולקדם את ההערכות של הבנק לעולם העבודה העתידי וליצירת הצעת ערך משמעותי ועדכני לעובדים.

הובלת המהלך בתקופת הקורונה, יצרה האצה משמעותית בתהליך, כי הראתה שהבנק יכול לעבד אחרת.

נעשתה עבודת מחקר ולמידה בחטיבת משאבי אנוש, על מנת למקד את התרבות הרצויה ולחדד את השינוי הנדרש בהצעת ערך חדשה לעובדי ועובדות הבנק.

זיהינו את הפער שבין התרבות המצויה והחדשה, ועל בסיס זה בוצעה מדידה.

על מנת להגדיר את הפער שיש לצמצם, הוחלט על תהליך  שינוי בשלושה צירים מקבילים:

  • מהלכים מייצרי חיבור ומודעות לצורך בשינוי – מהלך 4*4 ומשחיקה לצמיחה 
  • בניית תכנית להובלת השינויים הארגוניים והתרבותיים שנדרשים להתאים את הבנק למציאות העסקית המתהווה. 
  • מהלכים ישירים תומכי צמיחה ביחידות העסקיות (שותפות עסקית HRBP)

כל המהלכים הובלו כחלק מהוצאה לפועל של אסטרטגיית משאבי אנוש

הממוקדת בשותפות לצמיחה על בסיס השאת ערך להון האנושי. כל זאת בגיבוי מלא של תהליכי מדידה ואנליטיקה מתקדמת, על מנת למקד את השיח בעובדות.

חטיבת משאבי אנוש גיבשה  את תכנית CTB  Change The Bank– תרבות ארגונית כמנוע צמיחה לתוצאות עסקיות, תכנית המהווה בסיס לשינויים על סמך המציאות והצרכים המשתנים. 

הצוות המוביל בחטיבת מש"א יחד עם מינהלת שינוי ייעודית שהקמנו, גיבשו תכנית אינטגרטיבית חטיבתית לשינוי ארגוני –תרבותי –עסקי בבנק, במטרה לייצר DNA חדש של צמיחה בבנק.
הערכים נתנו לנו מסגרת, ההתנהגויות מיקדו אותנו, ההתנסויות הקודמות שלנו חידדו את הפתרונות וכך גובשה תכנית חטיבתית תלת שנתית רחבה, שאנו מדמים אותה לתמ"א 38 אנו משפרים את התשתיות של הבניין (הבנק) ומחזקים אותו, וגם נכנסים לכל קומה (חטיבה) ומסייעים לה לקפוץ מדרגה במטרה לסייע לה לעמוד ביעדים העסקיים שלה.
התכנית התקבלה באהדה ואושרה בהנהלה הבנק ובדירקטוריון במקביל לתכניות האסטרטגיות השנתיות של הבנק ויצאנו לדרך בינואר 2021.