טרנספורמציית חווית עובד בחטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים היא אחד מגופי הפיתוח הגדולים ביותר במשק הישראלי והיא אחראית על כל הטכנולוגיה של בנק הפועלים החל בתשתיות המחשוב, דרך פיתוח כל מערכות המחשוב המגוונות, ועד לשימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי להאיץ את הטרנספורמציה הטכנולוגית של הבנק. בחטיבה מועסקים כ-1500 אנשים במגוון רחב של עיסוקים טכנולוגיים על התשתיות והכלים המתקדמים שיש היום בשוק. 

לאסטרטגיה של חטיבת הטכנולוגיה שלושה רבדים עיקריים: בנייה של תשתיות הבנק על ידי מתן מענה טכנולוגי למיקודים העסקיים ולהיבטים רגולטוריים; זמינות והגנה על המערכות – מתן חווית לקוח זמינה, רציפה ומאובטחת; טרנספורמציה טכנולוגית – הטמעה של תשתיות, כלים, תהליכים ותרבות לבנקאות העתיד ולקיצור של חטיבת TTM .

חטיבת הטכנולוגיה מעסיקה מגוון סוגי העסקה: עובדים בהסכם קיבוצי, חוזה אישי, עובדים המוצבים מבתי תוכנה ומיקור חוץ. כל העובדים באים במגע עם החטיבה. 

 חווית עובדEmployee Experience – EX) ) הינה תפיסה ששמה לה למטרה לחבר את העובד לארגון על ידי בחינת קשת התהליכים בארגון מזווית ראייתו של העובד (מה הוא רואה, שומע, מרגיש וחושב) בכל נקודות המגע הקריטיות של העובד עם הארגון. בתהליך זה בוחנים, מדייקים ומעצבים מחדש את תהליכי משאבי האנוש במטרה לייעל וליצר חיבור רגשי ומחוברות ארגונית. 

חטיבת הטכנולוגיה של הבנק פועלת בשוק ההייטק.  שוק ההייטק ידוע כשוק מאד תזזיתי, והפך עוד יותר להיות כזה בשנה האחרונה. ארגונים משקיעים סכומי עתק כדי ליצור חוויה של עובדים וזאת על מנת לשמרם לאורך זמן. חווית העובד באה לידי ביטוי בסביבות מפנקות, שירותי כביסה, בייביסיטר, מכונות גלידה, סביבת עבודה נתפסת כצעירה, רעננה, גמישות מלאה לעבודה מכל מקום, ללא צורך בהחתמות כרטיס, דיווחים וכו'. 

בחטיבת הטכנולוגיה התמונה היא לגמרי אחרת. מגוון רחב של סוגי העסקה ולכן קיימת שונות בחוויה של כל העובדים. חלק מהבניינים ישנים יחסית וכלן קשה מאד להתחרות בהיבט של סביבת העבודה אל מול חברות ההייטק (למעט מספר מתחמים שדומים לנהוג בארגונים). יש רגולציה שמצד אחד מחיבת איתגור של החשיבה והפתרונות הטכנולוגיים הנגזרים אך מצד שני יוצרת תהליכי עבודה שהם יותר ארוכים ושנתפסים לא אחת כביורוקרטיים ועוד.

לנוכח התחרות הגדולה בשוק וגם מתוך מטרה בעיקר לשמר עובדים טובים שירצו להגיע כל בוקר לעבודה ולהיות במיטבם, החלטנו לצאת לדרך בפרויקט חווית עובד. 

מטרת הפרויקט הייתה לאתר את אותן נקודות משמעויות בחיי העובדים בחטיבה (רגעי אמת-(moments of truth, לבחון את החוויה של העובדים בחטיבה באותם מסעות ולפעול לחזק ואף להעצים את החוויות הטובות ולשפר את החוויות שבהן העובדים חווים תסכול, סחבת וחוסר שייכות.

יצאנו עם "קול קורא" וגייסנו לצוות הפרויקט למעלה מ-25 עובדים מכלל היחידות בחטיבה וממגוון סוגי העסקה שמייצגים את קהל העובדים שלה. הצוות התכנס וירטואלית למספר מפגשים שבהם נעשה תהליך של design thinking  של המסעות השונים בחווית העובד בחטיבה. הצוות בחר את שלושת המסעות בהם רצה לעסוק: משוב והוקרה, תהליך onboarding של עובד בחטיבה וחווית השייכות של עובד המוצב מטעם בית תוכנה. 

פיצלנו את הצוות ל-3 קבוצות עבודה, בראש כל קבוצת עבודה מינינו ראש צוות מעובדי החטיבה.  הפרויקט נוהל בתצורה אג'ילית של ספרינטים קצרים, פגישות סטטוס שבועיות weekly עם ראשי הצוותים, תהליכי רטרוספקטיבה בסיום כל ספרינט ובגישה של MVP – פתרונות מהירים שיוצרים אימפקט ללקוחות. כל הפתרונות נבחנו על גבי מטריצה של מורכבות היישום ואימפקט ונבנתה תוכנית עבודה ליישום. יישמנו לא מעט מהפתרונות שגובשו בצוותים  בחטיבה והפידבקים עד כה הם מצויינים ומעידים על שיפור משמעותי בחווית העובד בשלושת המסעות שנבחרו. במקביל המשך הפיתוח והיישום של הפתרונות שגובשו התנענו לפני כחודש קבוצת עבודה חדשה שעוסקת במסע נוסף חטיבה – מסע התפתחות וורסטיליות. במסע זה נעשה שימוש במגוון רחב של מתודולוגיות עבודה על מנת להעלאות פתרונות יצירתיים ככל שניתן.