עידן של תמורות

חריש הוקמה כיישוב קהילתי קטן בשנות ה-80', אולם בשנת 2015 התקבלה החלטת ממשלה בהובלת ראש העיר יצחק קשת להקמת העיר חריש כחלק מהפתרונות למשבר הדיור בישראל. חריש תוכננה להוות חלופת מגורים מושכת למשפחות צעירות. חריש מאופיינת בתכנון ירוק וקהילתי, עם מגוון רחב של פארקים ומוסדות ציבור וכן בנייה נמוכה ומרווחת. המיקום המרכזי של העיר והתכנון האטרקטיבי יצרו ביקוש רב בקרב הציבור הכללי.

כיום חריש מתפתחת בקצב חסר תקדים שלא נראה כמותו בישראל. מדי שנה מצטרפים לעיר כ-10,000 תושבים, כך שתוך עשור עתידה אוכלוסיית העיר להגיע ל- 100,000 תושבים. על פי מפקד שערכה הרשות בשנת 2017, נמצא כי 78% מרוכשי הדירות הם מקרב משפחות צעירות, שמחציתן מאזור המרכז.

רק מעטים זוכים להיות מבוניה של עיר חדשה בישראל. ההבנה שזו הזדמנות של פעם בחיים ורשות עירונית אחרת, מביאה אותנו להשקעה יוצאת דופן בעולם הפיתוח הארגוני וההכשרה של צוותי העבודה שלנו, כמו גם הטמעתן של מתודולוגיות ניהול וביצוע חדשניות. 

עובדי עיריית חריש, המונה מעל 500 עובדים, זכו להיות חלק משמעותי בשליחות זו של בניין הארץ. כדי שהעיר שלנו תצליח ותשגשג נדרשנו לבנות ארגון חדשני, הן בתפיסת העולם החדשנית שלו והן בעבודה על פי עקרונות חדשניים. עיריית חריש בהובלת אגף משאבי אנוש הניעה תהליך בשם "עידן של תמורות"– היכולת המוניציפאלית לעבוד בתפיסות חדשות בעידן של חוסר ודאות ומציאות משתנה כל הזמן, להתגבר על אילוצי הביורוקרטיה ולאמץ דפוסים של חברות חדשניות ומתקדמות. בתהליך זה נקבעו החזון, היעדים וערכי הליבה של הרשות, נוסחו הגדרות תפקיד למנהלי האגפים ועוצב ונבנה מבנה ארגוני חדשני, המייצר כלים ומשאבים למנהלים,  תרבות ארגונית חזקה וערכים מובילים. 

כמו כן, נלמדו שיטות חדשניות למדידה ובקרה – OKR'S של אנדי גרוב מחברת "אינטל"  וכן הוטמעו חמשת עקרונותיו של פרופ' הווארד מרגוליס (Howard Margolis), ששימש איש סגל באוניברסיטת שיקגו בארה"ב. מרגוליס כתב רבות על בחירותיהם של עובדים המעצבות חברות וארגונים. בספריו השונים הוא הסביר מהו "צוות ארגוני מנצח". לאורך השנים אימצה עיריית חריש את עקרונותיו ופעלה על פיהם. להלן חמשת העקרונות : 

מכוונות לתוצאות (Delivery), חוזק הצוות, תרבות ארגונית, גמישות, למידה והתפתחות אישית.

כבר מתחילת הדרך שאלנו את עצמנו כיצד עקרונות אלו יבואו לידי ביטוי: כיצד נראה ארגון מוביל שמסתמך על העקרונות הללו וכיצד אגף משאבי אנוש יכול להוביל תהליכים ברמה ארגונית ולשמור על שיח ארגוני שמותאם למיקודים הארגוניים ולאתגרים האסטרטגים של חריש כעיר. נוסף על כך, פיתחנו שירותים חדשניים לתושב והקמנו :

  • מרכז שירות לתושב – מרכז ייחודי וחדשני ברשויות מקומיות ובעולם העסקי, המייצר מענה בקו ראשון ללקוח. המרכז קיבל את פרס "חדשנות מוניציפאלית" של מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים. 
  • מודל לקליטת תושב חדש – פיתוח מודל חדשני לקליטת תושב חדש "עשרת צעדי הקליטה", שקיבל פרס של ארגון PMI.
  • מבנה ארגוני חדשני – הקמה של אגפים ומחלקות חדשניים שלא קיימים ברשויות מקומיות אחרות.
  • פיתוח מערכות טכנולוגיות – פיתוח של מערכות טכנולוגיות חדשות אשר מייצרות מערכות לנתונים ומדידה.  

כמו כן, הוקם בעיריית חריש מו"פ (מרכז מחקר ופיתוח) לחדשנות בחינוך שמפתח זו השנה השנייה מודל חדשני ללמידה הכוללת הערכה חלופית למבחני בגרות בשיתוף אנשי אקדמיה. בתי הספר בחריש נבנים בשיטות מתקדמות, ומובילים יחד עם חברת EDI הבינלאומית למידה פדגוגית חדשה. אגף החינוך שלנו מוביל ברמה הארצית ובפורום מנהלי מחלקות חינוך פריצות דרך משמעותיות בתחום זה.

כיום נחשבת עירית חריש לארגון חדשני המוביל אסטרטגיות חדשניות ומתקדמות בכל אחד מתחומי הפעילות שלה. עיריית חריש הינה רשות מוניציפלית שמותחת את גבולות הביורוקרטיה. בעיריית חריש ישנם עובדים מסורים ומחויבים שבאים לעבודה במסירות יוצאת דופן ועם להט ותשוקה ענקית.  

רשויות רבות מכנות את עיריית חריש "סטארט-אפ מוניציפאלי". עובדיהן באים לביקורי למידה והעשרה ולעיתים מיישמים אצלם מודלים, מחלקות, אגפים חדשים ותהליכים שפיתחנו ושאותם אנחנו מנהלים. רוב מנהלי האגפים שלנו מוזמנים לכנסים ארציים של רשויות אחרות כדי לספר ולהציג את התהליכים של עיריית חריש.