קידום שוויון מגדרי בחברת החשמל

חברת חשמל נוסדה בשנת 1923 ומונה כיום מעל 11,000 עובדים ועובדות. חברת החשמל היא גורם מרכזי מאד במשק החשמל והאנרגיה בפרט ובמשק הישראלי בככלל. העולם העסקי בו נדרשת חברת חשמל לפעול כיום הוא מורכב ,דינאמי ותחרותי המציב אתגרים משמעותיים בפני החברה ומעמיד במבחן תמידי את יכולתה לשמר מקצוענות גבוהה, איתנות פיננסית וצמיחה ארגונית. בצד כל אלה שואפת החברה להוביל מהלכים פורצי דרך גם ברמה לאומית וחברתית.

בחברת החשמל שהינה חברה יצרנית, תמהיל העובדים מורכב מ- 78% גברים ו-22% נשים (לעומת שיעורן של הנשים באוכלוסייה הכללית העומד על מעל 50%). כפועל יוצא מכך צמחה בחברה מציאות של רוב גברי לאורך שנים והוא זה שנתן את הטון והוביל את מהלכי קבלת ההחלטות ואת עיקר העשייה בחברה- מציאות שיש לשנות.

בחברת חשמל קיימת מודעות גדולה לאימוץ סטנדרטים של אחריות תאגידית, לצד ההבנה של היתרון הגלום בהם למוניטין החברה, לביצועיה ולגידול ההשקעות והרווח. משורה של מחקרים עולה כי עלייה בשיעור הנשים בדרגי הניהול הבכיר ובדירקטוריון מגדילה את רווחיות החברה.

קידום שוויון מגדרי, אם כך הינו חוליה חשובה בקשת הפעילויות אותן מקדמת חברת חשמל מתוך אחריות תאגידית וחברתית, הפורצת את גבולות הארגון ומשליכה על הסביבה. מתוך הבנת המציאות והאחריות ,חברת חשמל רואה את חובתה לקדם את נושא העצמתן וקידומן של נשים בחברה בכל דרגי הניהול, הגדלת שיעור ייצוגן בצמתי המפתח וקבלת ההחלטות, שילוב נשים במגוון עיסוקים וכל זאת כמטרת על לייצר שוויון הזדמנויות בחברה לנשים ולגברים.

כביטוי לחשיבות אותה מייחסת הנהלת החברה, הוקמה ביולי 2017 "יחידת השוויון המגדרי" במטה חטיבת משאבי אנוש. פרויקט הדגל של היחידה הינו הליך האבחון המעמיק שהתקיים יחד עם יועצות חיצוניות ,עריכת תוכנית פעולה התערבותית ליישום ההמלצות וביצועם הלכה למעשה .

מטרת האבחון היא זיהוי הכוחות התומכים והכוחות הבולמים את נושא המגדר בחברה. האבחון כלל עובדים ועובדות, מנהלים ומנהלות על כל מנעד הגילאים, העיסוקים, המדרגים ופריסה גיאוגרפית. על בסיס האבחון נבנתה תוכנית עבודה תלת שנתית והתגבשה תוכנית התערבות סיסטמתית לבניית האסטרטגיה לקידום השוויון המגדרי בחברת חשמל בפועל.

ליצירת השוויון והעצמתו, החברה פועלת בשישה מרחבים עיקריים: מדיניות ארגונית להטמעת השוויון המגדרי, קידום נשים בדרגי ניהול, נשים בתפקידי שטח וטכנולוגיה, אקלים ותרבות ארגונית מקדמי שוויון מגדרי, איזון חיים עבודה, מיזמים עם גורמי חוץ תוך חיזוק הקשר עם הקהילה.

כל העשייה הענפה בתחום הניבה הישגים מרשימים והובילה ליישום פרוייקטים חדשניים שעוררו עניין רב בתקשורת ומחברות במשק כגון: פרסום מודעות המשרות של חברת חשמל בלשון נקבה, ייצור בגדי עבודה "כחולים" המותאמים למבנה הפיזי של הנשים/נשים בהריון, חזרה הדרגתית מחופשת הורות ולידה לעובד/ת במהלך השנה הראשונה מיום הלידה, הקמת פורום חברות מובילות במשק נגד אלימות במשפחה, עריכת אמנה לשוויון מגדרי, הטמעת שפה שוויונית (עדכון המונח "בית אב" למונח חדש "משק בית" )על גבי החשבונות ללקוח.ה ובמסמכים פנימיים, קבלת "תו מקדם שוויון" (פעילות עם נעמ"ת) ועוד.

חברת חשמל הינה חברה ממשלתית המובילה בתחום השוויון המגדרי. החברה, לאור האבחון המעמיק וממצאיו, עוברת תהליך חדשני של הטמעת חשיבה ותהליכים מאוזנים מגדרית, דבר אשר יצעיד אותה לכיווני יצירתיות וחדשנות במשק. 

אנו אמונה כי השינוי המגדרי יהווה מנוף להנעת שינוי רחב יותר בחברת החשמל אשר יאיץ הגדלת מקורות גיוס, יצירת שפה וסגנון ומנהיגות חדשניים, פעולה גמישה יותר וזיהוי שווקים חדשים בשוק תחרותי, שינוי הנראות והמיתוג של החברה בשוק העבודה בישראל ומול  לקוחות ושותפים ומתן מענה לשוק מגוון .

אנו מאמינים שבניית אווירה ארגונית שמקורה בשוויון ושאינה נותרת רק על הנייר אלא מגובה בהוכחות מן השטח ותמיכת ההנהלה, מטפחת את המרחב שלנו כמקום טוב יותר לכולנו לחיות בו.