לדבר שכר נגיש בחברת החשמל

חברת החשמל לישראל בע"מ היא חברה ממשלתית וציבורית, המייצרת חשמל ומספקת אותו לכל מגזרי המשק בישראל. חברת החשמל, אשר הוקמה בשנת 1923, מעסיקה כיום כ-11,500 עובדים במגוון רחב מאוד של עיסוקים, ובפריסה גיאוגרפית ארצית. במישור השכר ויחסי העבודה קיימת מורכבות גדולה מאוד, לאור קיומם של הסכמי עבודה שהם תולדה של  כ-100 שנות קיימות. בחברה מועסקות אוכלוסיות עובדים שונות ומגוונות, אשר לכל אחת מהן תנאי העסקה שונים מעט, המותאמים לאופי עבודתה ואשר התגבשו, כאמור, במשך עשרות שנים. פועל יוצא מכך, עולם השכר בחברת החשמל הינו מורכב מאוד, מסובך לתפעול וקשה להבנה.

כחלק מתהליכי הייעול שחברת החשמל נוקטת למען לקוחותיה, וכהכרח בדרך להפיכתה לחברה עסקית בשוק תחרותי, נחתם בשנת 2018 הסכם בדבר רפורמה משמעותית במשק החשמל בכלל ובחברת החשמל בפרט. השינויים הרבים שהתרחשו בחברה בעקבות הרפורמה יצרו בקרב העובדים, כמצופה, תחושות של חוסר ודאות, ולעיתים אף  אף חשש מהעתיד לבוא. בתוך המציאות הזו הוחלט, באופן יזום ומחושב, באגף השכר לצאת מהתפקיד המסורתי של גוף מטה שפועל ברמת המדיניות ועסוק בעיקר בהיבטים הכלכליים של הסכמי השכר והרפורמה ובהענקת תמיכה להנהלת החברה, אותו מילא במשך עשרות רבות של שנים, ולהתחיל תהליך של חיבור לעובדים, ושל קירוב מטה השכר לשטח, על-ידי הנגשת השכר לעובדים, ויצירת שיח פתוח עימם אודות השכר ותנאי עבודתם בחברה. מטרותינו הינן להגביר את מחוברות העובדים לחברה, לענות על הצורך שקיים להם להבין את תלוש השכר שהם מקבלים מהחברה מידי חודש, ובכך גם להגדיל את שביעות הרצון של העובדים, כל זאת תוך כדי שימוש בכלים חדשניים וחווייתיים, ככל שניתן.

הצעדים שביצענו לצורך כך הינם:

  • פיתוח לומדות אינטראקטיביות ללמידה חופשית של תחום השכר בחברה.
  • סקר פולס לבירור צרכים בקרב העובדים שאיפשר לנו להבין טוב יותר מה הם הצרכים של העובדים שלנו בתחום הנגשת השכר וההטבות. 
  • מפגשים עם אוכלוסיות עובדים שונות, באופן ישיר ובאמצעות הזום.
  • סרטון שכר אישי מונפש, מלווה בקריינות, וכולל פניה אישית בשם העובד, בו מוצגים נתוני השכר האישיים של העובד לשנה החולפת.
  • הקמת קהילות תומכות בתוך החברה – התחלנו בקהילת הבית המיוחד בחברת החשמל, הפננו זרקור לאוכלוסיית ההורים לילדים מיוחדים, הורים שנדרשים לבצע את משימותיהם לחברה כשלצידם 24/7 ילדים עם צרכים מיוחדים שזקוקים להם. קיימנו מפגשים בהם נתנו מידע לגבי זכויות הורים לילדים מיוחדים. 
  • "הנוכחות שלי בידיים שלי" – פעלנו להגדלת מעורבות העובד בנושא הנוכחות, שעד כה היה בידיהם של המזכירים האדמיניסטרטיביים. פיתחנו תוכנת דיווח נוכחות ידידותית, אשר משמשת אותנו לדיווח שעות עבודה מהבית וההיעדרויות שונות כמו חופשה ומחלה. אנו נמשיך לפעול ולהעביר את מלוא האחריות על דיווח הנוכחות לעובדים, כך שיהיו מעורבים יותר גם בהיבט זה של השכר.

התוצאות כבר נראות בשטח, אלפי עובדים השתתפו בפעילויות שיזמנו, במפגשי הזום, בהשתתפות בלומדה ובמענה לסקר הפולס. מספר הפניות של עובדים בבקשה לקבלת מידע נוסף או לברר אודות תלוש השכר שלהם עלו. התגובות בחברה לסרטון השכר האישי היו נלהבות. קירוב מטה השכר לשטח הגביר גם אצלנו את ההבנה של צרכי העובדים שלנו ויצר אצלנו רצון עז יותר להתאים את עבודתנו לצרכים המשתנים. 

אנו באגף השכר פועלים ללא הרף בכדי להעניק לעובדינו חוויה שהיא הרבה מעבר לשורת תשלום המשכורת בחשבון הבנק. הכלים השונים והמדיות השונות בהן אנו עושים שימוש לצורך הפצת והנגשת המידע מסייעות לנו להגיע באופן מותאם לאוכלוסיות העובדים השונות. אנו מאמינים שכאשר עובדים מבינים את הערך של כל ההטבות שהחברה מעניקה להם, מעבר לשורת הנטו, הם לומדים להעריך יותר את מקום העבודה ושואפים לתרום יותר ולהתקדם בתוך החברה, במקום לצאת ולחפש אפשרויות טובות יותר בחוץ.