מהפכת התרבות הארגונית של תאגיד השידור הישראלי

בשנת 2017 התרחשה רפורמה אמיצה ונדירה בתולדות המגזר הציבורי במדינת ישראל, במסגרתה נסגר ארגון ציבורי שהרלוונטיות שלו לציבור הישראלי פחתה במהלך השנים; במקומו הוקם תאגיד סטטוטורי, עצמאי ומנותק מכבלי הפוליטיקה, יעיל ומצומצם יותר. 

התאגיד מונה אלף עובדים אשר רובם עובדים מהאתר בירושלים ובאתרים נוספים הממוקמים בתל אביב, חיפה ובאר שבע, מבנה התאגיד מורכב מחטיבות תוכן: חדשות, רדיו, טלוויזיה, דיגיטל ומדיה בערבית ומחטיבות מטה, הנדסה ושיווק.

בתוך 4 שנים בלבד מאז נסגרה רשות השידור, תאגיד השידור הישראלי ביסס עצמו כגוף התוכן המוביל, המגוון, העצמאי והאיכותי ביותר בישראל תוך שהוא היחיד המשדר בשלוש פלטפורמות: רדיו, דיגיטל וטלוויזיה בערבית ובעברית.

הקמת התאגיד היה פרויקט מורכב מאין כמותו, שלווה באיומים פוליטיים בלתי פוסקים, קושי מול מתחרים מסחריים ובעיקר, אתגר עצום בקליטת מאות עובדים בזמן קצר ודד ליין דוחק לעלייה לשידור. במסגרת זו נקלטו מאות עובדים מרשות השידור, מקום עבודה שהיה להם בית במשך שנים, שהורגלו לתרבות ארגונית ולערכים של הרשות הישנה לארגון חדש ושונה הכולל תרבות ארגונית של מצוינות, חדשנות ויעילות. ראיונות הקליטה נערכו בתקופה של אי וודאות מוחלטת לגבי ההקמה ויום תחילת השידורים ועובדי הרשות נקלטו בתאגיד יומיים לפני שהתאגיד החל לשדר.

תקופת ההקמה התאפיינה באופן טבעי במתיחות של עובדי רשות השידור כלפי הגוף החדש בשל מגוון סיבות כגון עזיבת מקום עבודה אחרי שנים, תנאי שכר פחותים, אופי עבודה שונה, חשש ממעבר למקום חדש וגם תחושה של פער מול עובדים שהגיעו ממקומות עבודה אחרים.

נוצר צורך ברור לאיחוד השורות של כלל עובדי כאן לדבוקה אחת וליצירת הזדהות רחבה ככל שאפשר עם ערכי כאן. לשם כך היה צורך לשנות ולהפוך לחלוטין את התפיסה ואת התרבות הארגונית שהגיעה מרשות השידור, אותה תרבות ארגונית שהובילה לבסוף לסגירתה, ולהטמעת תרבות ארגונית חדשה שמקדמת מצוינות, דינאמיות ומחוברות לארגון ולתוצרים. המהפך התקיים בראש ובראשונה במוצרים של כאן, בתכנים מצוינים בכלל החטיבות, בהחלטת מדיניות של דיגיטל תחילה, בדרישת מצוינות, נועזות ואיכותיות בכלל התכנים שלנו.

במקביל לעשיה התוססת היה צורך לרתום את העובדים, לוודא שהם כולם מגויסים, מזוהים ומחוברים. המהפך של כאן היה חייב להיות מלווה במהפך משמעותי בתרבות הארגונית.

חטיבת משאבי אנוש ביחד עם מנהלי כלל החטיבות הובילו מהפך רחב בתרבות הארגונית דרך התמקדות ב- 3 מטרות על:

  • חיזוק מחוברות העובדים לכאן 
  • בניית תרבות ארגונית המותאמת לערכי כאן
  • יצירת תמהיל אנושי מגוון 

כיום, לאחר תהליכים חוצי ארגון שבוצעו, עובדים שבעבר חשו חוסר שייכות כיום מזוהים ויודעים שגם להם חלק אינטגרלי ומשמעותי בהצלחה. חיזוק היכרות העובדים עם המוצרים והחטיבות, יצירת פלטפורמות למעורבות עובדים להצגת רעיונות חדשים ולהשפעה על קבלת החלטות, שילוב עובדים בפורומים מובילים, פיתוח כישורי הניהול של המנהלים, יוזמה ועשייה של פעולות לגיוון עובדים, יצירת מרחבי שיח, חיזוק תחושת הגאווה, דרישה בלתי מתפשרת למצוינות ועוד פעולות רבות חיזקו את החיבור וההזדהות של כלל העובדים עם כאן וכפועל יוצא גם את הצלחות התוצרים והתכנים. 

זהו מקרה נדיר של מהפיכה בתרבות ארגונית בסדר גודל כזה, בפרק זמן כה קצר. כיום עובדים מציינים שזו גאווה עבורם להיות עובדים בכאן, השיח הארגוני בתקופת ההקמה והחלוקה ל"קבוצות" של מי הגיע מרשות השידור ומי ממקום אחר כמעט ונעלמו לחלוטין, פערי השכר המגדריים הצטמצמו משמעותית וכאן נחשב להצלחה מסחררת ברמת העשייה. מעל לכל, התוצאות העסקיות מלמדות על התהליך הבריא שחל בכאן בשל השינויים התרבותיים ומחויבות העובדים למצוינות ולדרך, כיום כולם עובדי כאן.