כיצד קידמנו את נושא הדיגיטציה והלמידה מרחוק אונליין בשנה האחרונה בקרב עובדי השטח בלוריאל ישראל?

לוריאל ישראל מקבוצת לוריאל העולמית, ענקית הקוסמטיקה מס' 1 בעולם, קיימת בשוק מעל 100 שנה, מעסיקה בעולם כ-88,000 עובדים ובישראל כ-900 עובדים בהעסקה ישירה ובמיקור חוץ ופועלת ב-3 אתרים: מטה החברה בנתניה, מפעל ייצור במגדל העמק, מרכז לוגיסטי בקיסריה. החברה פועלת באמצעות 4 חטיבות עסקיות:  מוצרי צריכה, יוקרה, דרמו-קוסמטיקה ומוצרים מקצועיים למספרות. החברה מייבאת ומשווקת בישראל כ-20 מותגים לצרכנים, במגוון רחב של ערוצי הפצה, וברחבי העולם יש לה מעל 40 מרכזי פתוח ומפעלים. 

כתוצאה ממשבר הקורונה, רוב העובדים במטה החברה נאלצו בזמן קצר מאוד להתרגל לעבודה מהבית. בתקופת הסגר, עובדי שטח (אנשי מכירות, הדרכת לקוחות, מנהלי מכירות), שרוב היום שלהם הוא בעבודה בשטח אצל לקוחות החברה (לקוחות קמעונאיים, מוסדיים ופרטיים)  מצאו את עצמם לראשונה נאלצים לעבוד מרחוק ולשנות מהותית את הרגלי העבודה שלהם. בתקופת זמן קצרה העובדים למדו וובינרים, שיחות טימס, הדרכות מרחוק,לומדות ולהדריך בעצמם את הלקוחות באמצעים אלו- תהליך שהיה בתכנון, אולם הואץ באופן דרסטי עקב צרכי השעה. כתוצאה מכך הוחלט במשאבי אנוש ובמחלקות הלמידה בחטיבות לתת כלים פרקטיים לעובדים אלו, כדי להיות דיגיטליים, בזמן קצר ובאופן מקצועי.  האסטרטגיה הארגונית של לוריאל מקדמת את הטרנספורמציה הדיגיטלית שלה למול לקוחות, באמצעות מוצרים ופתרונות חדשניים. בלוריאל ישראל הטרנספורמציה הדיגיטלית באה לידי ביטוי גם בשפור תהליכי למידה בקרב העובדים, במטרה לאפשר לעובדים להביא באמצעות יכולות אלו את הבשורה הדיגיטלית גם ללקוחותיהם ולהוביל מהפכה דיגיטלית בכל מקום אפשרי.  בעבודה זו, נשתף אתכם במסע שלנו בהובלת טרנספורמציה דיגיטלית בתחום הלמידה, ברמה חוצת ארגון, תוך קידום ערכים נוספים של חדשנות ויצירתיות.

הצורך להסתגל לעידן החדש, במהירות וביעילות, הובילה ליישום מודל עבודה ולמידה מרחוק לימים הפך בפועל למודל למידה היברידי. התפקיד של משאבי אנוש בתוך הטרנספורמציה הדיגיטלית של לוריאל הוא להיות Enablers, קרי גורם מאפשר אשר מספק את הכלים לארגון ולעובדים, שיתורגמו בהמשך לעמידה ביעדים העסקיים. בעבודה זו נתאר כיצד משאבי אנוש מובילים יחד עם מחלקות ההדרכה החטיבתיות את השינוי הדיגיטלי בקרב העובדים, ובחרנו להציג בעבודה מספר פרויקטים מרכזיים שיצאו לדרך בהצלחה תוך חשיבה על שינוי הדרגתי באמצעות מספר שלבים:

השלב הראשון של השינוי הדיגיטלי היה שינוי בסיסי: ספקנו כלי עבודה, תשתיות, הדרכה וחניכה לעובדי השטח.

  • חיברנו את העובדים לטכנולוגיה והנגשנו למידה ועבודה מרחוק באמצעות חלוקת מחשבים ניידים, ציוד תומך וטלפונים חדשים עם פונקציות מתקדמות. היה לנו חשוב לתת גם תשתיות מתאימות ולא רק כלים כבסיס להצלחה.
  • בכלל החטיבות הוכשרו אנשי השטח לעבוד עם כלים לעבודה ולמידה מרחוק באמצעות הדרכה וחניכה אישית של צוות הדרכה פנים ארגוני: טימז (teams Microsoft) מיומנויות  העברת מצגות וסטוריטלינג מרחוק, שימוש במערכת הלמידה של לוריאל MY LEARNING, ומגוון שימושי אופיס. 
  • הדרכות בתחום המכירות התבצעו באופן משולב והיברידי- למידה מרחוק אונליין משולבת עם הדרכה פרונטלית. 
  • בחטיבות השונות חיברנו את עובדי השטח מרחוק באופן מהיר ויעיל באמצעות יישום שימוש באפליקציות ופלטפורמות נוספות ששימשו להנגשת ידע ולחיזוק הלמידה מרחוק באופן קל ונוח (כנסים וירטואליים, ידיעון, אפליקציה לניהול ידע), גם עם יועצות יופי (כ- 500 יועצות הנותנות שירות למגוון לקוחות לוריאל, מפזרות ארצית).
  • בשלב השני לאחר שהעובדים קבלו את הכלים ללמידה ולעבודה מרחוק, הם יישמו את הכלים האלו בעבודה מול הלקוחות (מעצבי שיער, רופאים, רוקחים).חלק מהמפכה הדיגיטלית היא להביא את השינוי לעבודה עם אנשים שאינם דיגיטליים אף הם, ולהרגיל אותם לתהליכי עבודה ולמידה חדשים. 

רמת מחוברות העובדים עלתה משמעותית עקב תהליכי השינוי המתוארים. לאור ההטמעה המהירה ורחבת ההיקף של הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון, במשובים העידו אנשי השטח שהם מרגישים יותר דיגיטליים ומחוברים לעידן החדש, לאסטרטגית החברה ולחזון שלה. גם בקרב אוכלוסיית יועצות היופי, הגדולה מאוד (ממוצע גיל 55), אשר באופן משמעותי פחות משתמשת בכלי עבודה ולמידה דיגיטליים, החיבור שלהן לטכנולוגיה תרמה להן להגברת תחושת המסוגלות, תפיסתן כנשים חזקות, העצמה ומסוגלות. מחלקת ההדרכה של חטיבת המספרות זכתה במקום הראשון בתחרות לוריאל העולמית! תוך חודש אחד כל פעילות ההדרכה עברה מאופליין לאונליין, תוך שימוש בערוצים חברתיים כמו יוטיוב, אינסטגרם, וובינרים ועוד.

בזמן מאוד קצר התאמנו את עצמנו למציאות המשתנה, עברנו למודל עבודה ולמידה היברידי ויישמנו זאת במקביל בכל החטיבות. קידמנו את המהפיכה הדיגיטלית פנימה בקרב העובדים בארגון והחוצה ביחד עם לקוחותינו. בנוסף, הצלחנו ליישם ולקדם ערכים אסטרטגיים נוספים בלוריאל כגון נושא הקיימות (פרויקט הדגל "לוריאל למען העתיד") וחיזקנו את התרבות הארגונית וערכי המנהיגות של לוריאל, ""Simplicity. כל אלו חיזקו את רמת המחוברות הן של העובדים והם של הלקוחות ללוריאל.