"פיצוחים" - התמקצעות ולמידה בעידן החדש במכבי שירותי בריאות

רקע:

"מכבי שרותי בריאות" מונה כ- 9,500 עובדים ופרוסה ארצית מצפון ועד אילת ב- 5 מחוזות. במטה מכבי- אגף משאבי אנוש, המגדיר את מדיניות מש"א, בקרות וטיפול בחריגים,ובכל מחוז- עובדי משאבי אנוש המטמיעים ומיישמים את המדיניות מול עובדי המחוז. 

בעידן משבר הקורונה תפקיד משאבי אנוש השתנה
נדרשנו להמציא את עצמנו מחדש, להתנהל אג'ילית, להוביל מהפכות בקצב מואץ ולמנף שינויים והזדמנויות שהמשבר ייצר, תוך הקפדה על המשך טיפוח מקצועי של עובדי משאבי אנוש, זאת עוד יותר מתמיד. שאלנו את עצמנו:

  • איך שומרים על הרמה והכשירות המקצועית הגבוהה של עובדי מש"א, בסביבה משתנית ודינאמית?
  • איך שומרים על תהליכי החיבור  לקהילת מש"א במכבי שקצת הלכו לאיבוד בעידן של ריחוק חברתי? 

התשובה לשאלות אלו הייתה בניית תכנית להתמקצעות, המקשיבה לצרכי השטח, נותנת לכל עובד מקום להעלאת דילמות מקצועיות ומחברת בין עובדי מש"א מכל הארץ. הטרנספורמציה הדיגיטאלית שהתפתחה היוותה הזדמנות לחדשנות, למינוף שיח מקצועי ושיתופי ידע מלמדים ומפתחים, תוך דגש על חווית העובד וחיבורו לאסטרטגיה הארגונית.

חיבור לאסטרטגיית מכבי

אסטרטגיית מכבי מכוונת למתן רפואה אנושית משולבת טכנולוגיה רב ערוצית למקסום פוטנציאל שירות רפואי מרחוק, בהתאמה אישית לחברי מכבי.

בהתאמה, כחלק מהיותנו BP  גיבשנו את אסטרטגיית ההתמקצעות כמודלינג לחזון מכבי, בבחינת "walk the talk". 

למידה במתכונת פיצוחים מבטאת את השילוב ההיברידי של התמקצעות אנושית משולבת טכנולוגיה ואת העיקרון של התאמה אישית לעובדי מש"א במכבי, כל אחד לפי בחירתו. 

עקרונות מנחים – למידה מרחוק, העצמה ואחריות אישית ללומד, למידה מודולארית במנות קטנות של "Data" , למידה בהתאמה אישית, Long life learning.

חדשנות ויוזמה 

עובדי מ"א לומדים כל הזמן – טעימות של פיצוחים, מכל מקום, בכל זמן, בהתאמה ובחירה אישית. 

  • במקום קורס הבנוי כמיקשה אחת, המחייבת את השתתפות כל התלמידים – למידה מודולארית הבנויה ממפגשים שונים. 
  • במקום קורס שתכניו מוכתבים "מלמעלה" – העובד הוא זה שבוחר את התכנים מלכתחילה (סקר איסוף צרכים) ובוחר באיזה מפגשים הוא מעוניין להשתתף, בהתאמה אישית. 
  • במקום חובת השתתפות פרונטאלית בכל השיעורים – עברנו ללמידה מודולארית בהתאמה אישית, במנות קטנות.
  • קהל היעד – במקום חלוקה בין עובדי מש"א לבין מנהלי מש"א – דלת פתוחה לכולם.
  • משך הקורס – במקום קורס של ימים מלאים – מפגשים קצרים וממוקדים (פחות משעה).
  • תדירות – במקום קורס אחד גדול אחת למספר שנים, טעימות של מפגשים קצרים לאורך השנה.
  • במקום קורס פרונטאלי במתקני מכבי בתל אביב, שעלותו ימי עבודה מלאים, נסיעות ארוכות ועלויות גבוהות – למידה ממוקדת בזום, מעמדת העבודה האישית או מהבית באמצעות הZOOM. 

מבחן התוצאה

  • צמצמנו פערי ידע, שיפרנו תהליכים, סיוע בפיצוח דילמות שהגיעו מהשטח, תרם לגיבוש מדיניות אחידה במחוזות השונות.
  • השפעה על עובדי הארגון – סטנדרטיזציה, צמצום טעויות, שיפור השירות הניתן לעובדים.  
  • השפעה על הארגון – חיסכון בימי למידה, עלויות נסיעות, שעות נוספות, חדרי לימוד (נדל"ן), הכשרת עובדים והתמקצעות באפקטיביות גבוהה. 
  • השפעה על עובדי משאבי אנוש – חיבור לאסטרטגיית הארגון ומודלינג ליישומה- למידה מרחוק, בהתאמה אישית.  
  • העצמת עובדי מ"א – הם בוחרים, הם מעצבים, הם מעלים דילמות, הם שותפים ללמידה ולתכניה. 
  • שמירה על הקשר החברתי והחיבור בין עובדי מש"א מהמחוזות השונים. 

סיכום:

משבר הקורונה מינף מאד את החשיבה היצירתית למציאת פתרונות בכל הנוגע לשמירה על המקצועיות ומקצוענות של עובדי משאבי אנוש. 

במכבי הצלחנו דרך "פיצוחים" לשמור על איכות מקצועית ולשמור על חיבור עובדי מש"א לאסטרטגיה של הארגון ולחבריהם למקצוע.