"נפגשים"- התנדבות אישית במכבי

"מכבי שירותי בריאות” היא אחת מארבע קופות החולים הפועלות בישראל ונחשבת לאחד הארגונים המשפיעים ביותר על מערכת הבריאות בישראל. מכבי מעניקה לחבריה את מיטב השירות הרפואי, מחויבת לבריאות שלמה, קידום בריאות ורפואה מונעת. בשנים האחרונות עם העלייה בתחלואה ומגמת ההזדקנות בבית ניצבים בפני מערכת הבריאות בקהילה אתגרים בהתארגנות למתן טיפול רפואי כולל בבית. 

אסטרטגיית מכבי לשנת 2018 הושתתה על  תפיסת בריאות הכוללת מתן מענה טיפולי ב 360 מעלות, במעטפת הכוללת של המטופל, כולל בקהילה בה הוא חי. אחד האתגרים  עסק בבעיה חברתית שיש לה השלכות על בריאות ונוגע לעליה בשיעורי הבדידות במיוחד בגיל השלישי.

איך מגדירים בדידות?

כיום מתייחסים בעיקר לחוויה הסובייקטיבית של האדם, בפער בין מה שאדם רוצה וצריך לבין מה שמצוי ואפשרי לו כמגע החברתי. בדידות היא סימן לקיום  פער בין הצורך לתקשר, לבין מה שקורה בפועל. הבדידות מוגדרת כיום כמגיפה של העולם המערבי המודרני . מהמחקר עולה כי יותר מ40% מהמבוגרים מעל גיל 65 חווים בדידות משמעותית בחייהם. שורה של מחקרים מעידים שאנשים בודדים נתונים בסיכון גבוה יותר למחלות לב, השמנה, דמנציה, סרטן ולחץ דם גבוה. במערכות הבריאות בעולם ניכר שיש עיסוק בנושא.

מתוך הבנה של הקשר ההדוק בין בדידות לבריאות – יזם מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, מר רן סער, תכנית שמטרתה מתן מענה לסובלים מבדידות באמצעות מערך מתנדבים שיקיימו ביקורי בית חברתיים.

במכבי מסורת ארוכת שנים של קליטת מתנדבים  בהובלת אגף משאבי אנוש. תכנית ההתנדבות החדשה – "נפגשים התנדבות אישית במכבי" בקרב חברי מכבי בודדים הוטלה על ראש אגף משאבי אנוש, שמינה ממונה על התחום באגף וצוות ניהול התכנית בשיתוף המחלקה לעבודה סוציאלית במכבי.

האתגר בתכנית "נפגשים" מבחינת משאבי אנוש וצוות ניהול התכנית הינו ניהול ממושך ויציב של מערך מתנדבים גדול, בפריסה ארצית, שמתקיים במתכונת ביקורי בית אצל החברים.

מטרת התכנית: הפגת בדידות ותמיכה חברתית לשיפור איכות חיים ותפקוד. 

תוצאות : מראשית הפרויקט (2018) השתתפו בתכנית 3,650 מתנדבים בפריסה ארצית. 

בוצעו עד כה כ-54,000 ביקורי בית ו/או שיחות טלפוניות. המתנדבים אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה. עוברים מיון, הכשרה והדרכה ומשובצים להתנדבות בקרב מטופלים אשר צוות טיפולי המליץ עבורם על שילוב מתנדב. בכל המחוזות אויש צוות ייעודי לריכוז הפרויקט הכולל עובדת סוציאלית, רכז משאבי אנוש ומתנדבים רכזי מתנדבים.  

פותחה מערכת ניהול ייחודית וייעודית ממוחשבת לתוכנית המרכזת את המטופלים, המתנדבים, השיבוצים, ההדרכות, דיווח ביקורי בית ודו"חות מעקב.