תהליך שימור ידע וכישורי ליבה של עובדים קריטיים ב-MAX

חברת MAX (לאומי קארד לשעבר) הובילה בשנה וחצי האחרונות, תהליך שמגדיר ומזהה את הסיכון שבעזיבת עובדים עם ידע קריטי וכישורי ליבה הכרחיים ל-MAX בראייה עתידית.  בתהליך מובנה, יישמנו שיטה למדידת הסיכון שבעזיבת עובדים והסיכון שבאובדן ידע, הפכנו תהליך הון אנושי "רך" שמתבסס על תחושות בטן לתהליך מדיד ובכך ביססנו שיח ניהולי–עסקי, עם הנהלת החברה ומנהלים בארגון.

החברה בבעלות קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס, מציעה מגוון רחב של שירותי אשראי ופתרונות פיננסים וחורטת על דגלה מתן שירות איכותי ומקצועי ללקוח. החברה מונה כ- 1500 עובדים, החברה פועלת באקו סיסטם תחרותי בעולם העסקים ובעולם המעסיקים. 

השינויים בשנים האחרונות הגבירו את התחרות, העלו את קצב הצמיחה ואת ההשפעה על  MAX-היפרדות מבנק לאומי והרכישה ע"י וורבורג פינקוס, שינוי ביעדים האסטרטגיים ומנועי הצמיחה של MAX , הסביבה העסקית בה אנו פועלים השתנתה והתחרות התגברה וכפועל יוצא גם התחרות על עובדים מומחים ומוכשרים גדלה.

כל אלו גרמו להנהלת MAX להבין שעלינו לדון ולגבש את התפיסה של הארגון ביחס לסיכון שבעזיבת עובדים ושינוי הגישה הניהולית לנושא, באופן שתגביר את המוכנות העסקית, היכולת להתמודד עם הסביבה התחרותית ושוק העבודה המשתנה.

התהליך שיצרנו מטרתו יצירת המשכיות עסקית מיטבית ע"י מתן מענה ל-2 סיכונים:

  • עזיבת עובדים המהווים נכס לארגון  
  • אובדן ידע וכישורים המהווים נכס לארגון

באמצעות  ניהול שיטתי ופרואקטיבי של תהליכים הקשורים בזיהוי, פיתוח ושימור קבוצת העובדים ו/או הידע ו/ או כישורי הליבה שחשובים לארגון מבחינת תרומתם להצלחתו.

פיתחנו כלי מדידה שמציג להנהלת החברה והמנהלים בארגון באופן ויזואלי איפה רמת הסיכון שבעזיבה גבוהה יותר, הגדרנו כלים למנהלים ליישום מול אותם עובדים ב-3 רמות: שימור ידע, הרחבת כישורי ליבה ופיתוח אישי. משאבי אנוש ליוו את הסמנכ"לים, המנהלים והעובדים בכל שלב בתהליך שהגדרנו, עם כלים מובנים ועם ליווי ומענה לחששות, התנגדויות וחשיבה על אופן היישום.

יצאנו לדרך בנובמבר 2019, בחודשים הראשונים עסקנו בהגדרה של המטרה ושל האזורים הרצויים למיקוד, המשכנו בגיבוש מתודולוגיה באמצעותה זיהינו ומיפינו את אזורי הסיכון הגבוה, הקורונה שפרצה בתחילת 2020 עצרה והאטה את התהליך לכמה חודשים, כך שבאמצע שנת 2020 גיבשנו סופית את רשימת העובדים שבתוכנית הארגונית לשימור הידע והכישורים. 

מאז, בשנה האחרונה, מנהלי היחידות בליווי הHRBP עוסקים ביישום תוכניות התערבות אישיות שנבנו לאותם עובדים ומטפלות בפיזור הידע הקריטי הבלעדי, בהרחבת כישורי הליבה ושימור העובדים עד להקטנת הסיכון שבעזיבתם.

לקראת סוף שנת 2021 יש בכוונתנו לבצע מדידה חוזרת, של רמת הסיכון שבעזיבת אותם עובדים על מנת לבחון את אפקטיביות ההתערבות הניהולית והיווצרות ההמשכיות העסקית הלכה למעשה.