תהליכי למידה חדשניים במקורות

מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, הינה חברה ממשלתית שהוקמה בשנת 1937, המספקת כיום כ-80% ממי השתייה בישראל וכ-70% מצריכת המים בארץ ומעסיקה כ- 2,200 עובדים בפריסה גיאוגרפית (כולל חברות בנות). ב-2018, בכדי להתמודד עם אתגרי משק המים בישראל גיבשה החברה תוכנית אסטרטגית, שמטרתה היתה לחזק את מעמדה במשק המים באמצעות ביסוס והרחבת פעילויות ליבה, חדשנות ומינוף ידע.
ב-2019 התקבלה החלטת ממשלה לפיה מקורות תוביל את פיתוח משק המים בישראל להתמודדות עם הבצורת, באופן בו היקף ההשקעות וביצוע עבודות הפיתוח שנדרשה החברה לבצע גדל ביותר מ- 50%. אלו חייבו את החברה לבצע טרנספורמציה רחבת היקף, במודל ההפעלה שלה, שכללו: שינויים במבנה הארגוני, תוכנית התייעלות, הטמעת טרנספורמציה דיגיטלית חוצת ארגון, הגדרה והטמעת תהליכי עבודה חדשים, הגדרה חדשה של סמכויות ואחריות, פיתוח יכולות ארגוניות, הבנייה וחיזוק ממשקי עבודה ועוד. עם השינוי, יחידת פיתוח ארגוני והדרכה בחטיבת מש"א ומנהל, נדרשה לתמוך במהלך על ידי בנייה של תשתית תומכת ליישום והטמעת השינויים באמצעות הכשרת ההון האנושי בידע, כישורים, מיומנויות וכלים. בהתאם לכך, מקורות שהתמקדה בעיקר בהדרכות מתוקף חוק ורגולציה, שמה דגש והאיצה הכשרות ניהוליות, הכשרות מקצועיות, ומסלולי למידה וכן ליווי בהדרכה והטמעה של טרנספורמציה דיגיטלית חוצת ארגון. בשנת 2020, עם פרוץ הקורונה, הואצו פיתוח תהליכים, גיבוש תכנים מקצועיים וניהוליים ופיתוח פלטפורמות למידה מתקדמות. תחילה באמצעות פורטל למידה ארגוני ובמקביל הואץ פיתוח מערכת הלמידה הארגונית, מערכת ה-LMS. במערכת ה-LMS מונגשות בהתאמה לעובד מגוון לומדות דיגיטליות, תכני למידה וסרטוני הדרכה מקצועיים. בשנים האחרונות, מאז השינוי הארגוני במקורות ולאור האצת תהליכי הלמידה ההיברידים והדיגיטלים בעקבות הקורונה, נוצרה מהפיכה בתפיסת הלמידה בארגון והושגו הישגים רבים בפיתוח הלמידה הארגונית במקורות. מתפיסת לימוד הממוקדת בהדרכות חוק ומבוססת על למידה פרונטלית לתפיסת לימוד היברידית, המאפשרת לשלב בין למידה מקוונת ללמידה פרונטלית בהתאם לדרישות הרגולציה ולאופי ההדרכה, הממוקדת מעבר להדרכות חוק גם בפיתוח מקצועי, פיתוח אישי ופיתוח ניהולי. במקביל לחדשנות בתכני למידה מקצועיים וניהוליים והנגשתם בפלטפורמות למידה דיגיטליות, בשנה האחרונה מקורות פרצה דרך, כחברה ממשלתית, מוועדת ובירוקרטית, בכך שהחלה לראשונה בשני מהלכים משמעותיים המהווים בשורה לארגון מסוג זה, תהליך הערכה ומשוב ותהליך להכשרת עתודה ניהולית. אלו הם שני תהליכים ניהוליים, המאפשרים למנהלים בארגון השפעה רבה שלא הייתה בעבר. יחידת פיתוח ארגוני והדרכה בשיתוף עם יחידת מש"א הובילו מהלכים אלו, לרבות תקשור המהלך בהנהלה ובארגון, בנייה ופיתוח של הכשרות מתאימות וכלי למידה תומכים. לצד הנתונים על היעילות הכספית והחסכון בשעות עבודה הודות להטמעת תהליכי הלמידה ההיברידים החדשים, השותפים העסקיים מהנהלות החטיבות מביעים שביעות רצון גבוהה מתהליכי הלמידה המואצים והמעבר ללמידה היברידית. הם מעידים כי היא מייעלת את תהליכי העבודה ותומכת בהם בשינוי הארגוני המשמעותי שהם מובילים בכל אחת מהחטיבות בליווי חטיבת מש"א ומנהל.