עיצוב תרבות אג׳ילית ב-MSD Israel

ישראל היא חברת בת (בבעלות מלאה) של ענקית התרופות העולמית Merck & Co. Inc. החזון שלנו הוא להציל ולשפר את חייהם של אנשים בכל העולם. 

הנהלת MSD שמה לה כמטרה להטמיע תרבות ארגונית אג׳ילית בכדי להמשיך ולהוביל את שוק הפארמה בישראל, במיוחד בסביבה תחרותית מאד שכל הזמן משתנה. ההטמעה התמקדה בשינוי התרבות הארגונית ועיצובה כזריזה, גמישה, מעצימה את העובדים, לומדת ושואפת למצוינות בכל תחום, עם קבלת החלטות מבוססת נתונים. 

הובלת התהליך והטמעתו בארגון התבססו על שלושה צירים:  

ציר ה-Doing– הטמעה בארגון של כלים, תהליכים ושגרות עבודה חדשות בקרב כל עובדי החברה בכל היחידות

ציר ה-Being – הטמעת התפיסה והחשיבה הרצויות אצל אנשי הארגון ושינוי ההתנהגויות בהתאם

ציר ה-Change – ניהול השינוי הארגוני ברמת הארגון כולו, זיהוי וטיפול בהזדמנויות, סיכונים והתנגדויות, כך שיאפשר ביצוע יעיל ואפקטיבי של הטרנספורמציה

מתוך ההבנה שחלק משמעותי מהשינוי תלוי בשינוי התפיסה והטמעת תרבות ארגונית תומכת, סמנ”כלית HR  בארגון היתה שותפה משמעותית בוועדת ההיגוי, ואמונה על ניהול תהליך השינוי, בעיקר מול הנהלת הארגון. 

התהליך נמצא עדיין בעיצומו, אם כי תרומתו הרבה, הבאה לידי ביטוי בכל מרכיב בארגון, כבר ניכרת במידה רבה מאוד. התהליך הביא חדשנות הן ברמת מגזר הפארמה, הן ברמת הארגון והן בהיבט משאבי האנוש של החברה.  

חדשנות ופריצת דרך במגזר הפארמה – MSD ישראל היא ייחודית וחדשנית במגזר הפארמה ביישום אג׳יליות עסקית בכל מחלקות הארגון. MSD ישראל היא גם בין החברות הראשונות שאינן ממגזר הטכנולוגיה שמטמיעות אג׳יליות עסקית בכל הארגון ולא רק ביחידת IT, או ביחידות טכנולוגיות

חדשנות ופריצת דרך בניהול משאבי אנוש כגוף אג׳ילי בארגון אג׳ילי – מלבד לקיחת חלק משמעותי בהובלת התהליך, בדגש על שינוי והטמעת תרבות, צוות HR עשה "מודלינג" ליחידות המטה וליחידות התומכות האחרות, והטמיע את התרבות והשגרות האג׳יליות כבר בתחילת התהליך. התחלנו, במחלקת משאבי אנוש, לעבוד עם פורטפוליו יחידתי, שמנוהל על-פי עקרונות האג׳יל – ביצוע תעדוף מתמיד של פרויקטים, מסירת תוצרי  MVP מהירים עם ערך רב ללקוחות ולשותפים של משאבי אנוש וחיזוק הסנכרון בין בעלי התפקידים השונים בתוך צוות משאבי אנוש. התהליך הביא לסינרגיה ושיתוף ידע, בעיקר לאור תהליך שינוי מבנה ארגוני ומיזוג צוות משאבי אנוש מחברה שנרכשה. התהליך האג׳ילי קידם למידה ושיתוף פעולה בין כל נשות משאבי אנוש ועיצב תרבות וערכים משותפים.

שיפור האפקטיביות והיעילות באמצעות הטמעת תהליכי עבודה, דפוסי חשיבה והתנהגות חדשיםהוטמעו תהליכים, חשיבה והתנהגות חדשים שהביאו להישגים עסקיים יוצאי דופן, למרות אתגרי ומגבלות הקורונה. התרבות והתהליכים שהוטמעו סייעו לשיפור המיקוד, הסנכרון והתעדוף, להגדרת חזון, מטרות ויעדים ברורים לכל השותפים, אפשרו הסרת חסמים ומכשולים מוקדם. 

תהליכים ותפיסות חדשניות אלו אפשרו להעלות את שביעות הרצון של הלקוחות ע״י מסירות מהירות יותר ותדירות של מוצרים ושירותים רלוונטיים ובעלי ערך, אפשרו יעילות גבוהה יותר של העובדים, שיפרו את שיתוף הפעולה בין היחידות השונות בארגון והעצימו את העובדים והמוטיבציה בצוותים. 

צוות משאבי אנוש הוביל עם המנהלים בארגון שני מרכיבים מרכזיים בתהליך: את ציר ה-  Being  (הטמעת התפיסה והחשיבה הרצויות אצל אנשי הארגון ושינוי ההתנהגויות בהתאם) ואת ציר ה-  Change (ניהול השינוי הארגוני ברמת הארגון כולו, זיהוי וטיפול בהזדמנויות, סיכונים והתנגדויות, כך שיאפשר ביצוע יעיל ואפקטיבי של הטרנספורמציה). תפקידו של משאבי האנוש היה בין השאר לתת דגש בכל שלב בתהליך לקידום והטמעת תרבות של שקיפות ושותפות עם העובדים והטמעת המשוב מהם.

קיום סדנה אסטרטגית בתפיסה אג׳ילית עם תוצר פרקטי בעל ערך רב – על מנת לקדם את התרבות האגילית (ואת האסטרטגיה שלנו 😊 ) קיימנו תהליך חוצה ארגון שנוהל בצורה וירטואלית תוך שימוש בכלים של אג'יל וdesign Thinking. – האקטון חדשנות חוצה חברה ייחודי ומורכב. המטרה הית הלהצים את מנהלי הביניים, לקדם את הנושא האסטרטגי ולהטציע את התרבות החדשה. סמנ"כלית משאבי אנוש הייתה נציגת וועדת ההיגוי ונציגת ההנהלה בהובלת התהליך, ובין השאר, הובילה את תהליך הזיהוי והטיפול באתגרים האנושיים שעלו בדרך, ואת הגדרת המתווה ומימושו.

מודל השראה לגלובל- התהליך, שהונע מיוזמה מקומית, הוצג בפורומים שונים בארגון הגלובלי ומהווה מודל לעניין וללמידה בארגון כולו.

בימים אילו מוטמעים תהליכים ארגוניים נוספים שיאפשרו את המשך ההטמעה המוצלחת של התרבות האג׳ילית, כולל תהליכי למידה מתקדמים.