לחבר בין המילים - השפעת ההוקרה והפרגון על שימור ומחוברות עובדים

רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ היא חברה ביטחונית ממשלתית המפתחת, מייצרת ותומכת מערכות לחימה בחזית הצורך המבצעי ובקדמת הטכנולוגיה. ברפאל, המעסיק הגדול בצפון, כ-8000 עובדים במגוון דיסציפלינות מפיתוח ועד ייצור. רפאל משקיעה רבות בגיוס ושימור עובדיה בשוק הנמצא בתחרות מתמדת. 

בשנתיים האחרונות אנו עדים לצמיחתן של יוזמות רפאליות רבות המבוססות על עקרונות של פרגון, הוקרה והערכה. ערכי רפאל ומודל המנהיגות הארגוני מהווים בסיס להעצמה ולצמיחה של היוזמות הללו. בסקר BDI האחרון נמצאו גורמים כמו יחס המנהל הישיר, הגשמה עצמית ומשמעות בעבודה כחשובים ביותר למחוברות ולשימור ומערך משאבי אנוש הרפאלי לקח על עצמו לאמן ולהקנות כלי פרגון והוקרה למנהלים ולעובדים בארגון. 

עקרונות הפרגון וההוקרה מבוססים על אסכולת הפסיכולוגיה החיובית, המניעה את העובד מתוך חזקותיו. הפוטנציאל שבבסיסה של הגישה זוהה ידי מערך משאבי אנוש הרפאלי מבעוד מועד ומומש בראש ובראשונה בפעילויות שונות לאנשי המערך: כנס פרגון פנימי, שליחת אגרות הוקרה בין אנשי המערך, העמקה בניהול על-פי עקרונות הפסיכולוגיה החיובית ועוד. רתימתם של אנשי משאבי אנוש ברפאל, אשר חשו בעצמם את הפוטנציאל הגלום בשימוש בכלים מסוג זה סייעה עוד יותר לחיבור בין התיאוריה והערכים למימושם בשטח. 

אירועי הוקרה ופרגון חדשים צמחו במרחב הניהולי. המפגש בין צרכים ארגוניים ייחודיים כמו חיזוק המטריצה הפנים-ארגונית, העצמת המשמעות בעשייה וחיבור לבית ולמשפחה מומשו בטקסים ארגוניים שונים. לראשונה הושק ברפאל אתר ארגוני לשליחת גלויות וירטואליות, יום הפרגון הבינלאומי צוין ביחידות ונתלו אגרות ברכה מעוצבות בפינות הקפה. באירועים מסורתיים להוקרת עובדים מצטיינים הושם דגש על נאום המנהל. בתעודות ההוקרה נעשה מיקוד ביכולות העובד ולמתן תגמול חומרי התלווה שיח מפרגן. היוזמות לפרגון הוקרה והכרה הוצגו בכנסים ארגוניים והביאו ללמידה והפריה הדדית.

החדשנות בפרויקט מבוססת על התפיסה ההוליסטית לפרגון והוקרה ארגוניים. יוזמות שצמחו מהשטח, נארזו על ידי מערך משאבי אנוש יחדיו והונגשו למנהלים. כל זאת תוך התמודדות עם האתגר שבחיבור מנהלים אנליטיים לממדים "רכים". פותחו מערכות מממוחשבות מתקדמות למימוש הכלים, בוצעה מדידה וניתוח של הנתונים על מנת לדייק את המענה ונבחנה השפעת הפעילות על שביעות רצון העובדים באמצעות סיקור ארגוני.

כי דברים גדולים מתחילים מעקרונות פשוטים, כל מה שנדרש הוא לחבר בין המילים…