מיזם "חסד אחרון" - שירות הביטחון הכללי

השב"כ מקדיש רבות לפעילות ערכית בתחומים שונים, ביניהם המשלחות לפולין.

השנה, העיסוק בפן הערכי ככלל ובנושא השואה בפרט בא לידי ביטוי במיזם "חסד אחרון".

הרעיון למיזם "חסד אחרון" עלה מצד גמלאי המשרד שהינו מדריך ביד ושם, במטרה להנציח את פועלם ומורשתם של חסידי אומות עולם שסיכנו חייהם להצלת יהודים ויתרה מכך קשרו גורלם עם גורל מדינת ישראל לאחר המלחמה.

המעשים ההרואיים האלה מתכתבים באופן ישיר עם ערכי השב"כ: רעות, תעוזה, שמירת הסוד וערכים אוניברסליים של אהבת האדם.

המטרות שהוגדרו למיזם היו הרחבת מידע אודות חסידי אומות העולם והרחבת סיפורי ההצלה, הנצחתם באופן ממלכתי בפריסה ארצית מירוחם ועד נהריה. לא היה ספק כי מי שיכול להשיג את המטרות האלה על הצד הטוב ביותר הם עובדי השירות, אשר הביאו לידי ביטוי במיזם זה את יכולותיהם כאנשי מודיעין.

המיזם פורסם ברשת ארגונית ונפתחה הרשמה אם כצוותים ואם כבודדים שגובשו לצוותים.

תיקי חסידי אומות עולם שנכללו במיזם חולקו לצוותים, בחלק מהתיקים היה לא מעט מידע שהיווה בסיס להרחבה וחלקם היו חסרים וללא קצות חוט.

בוצעה עבודת איסוף מודיעין באופן אינטרנטי, רשתות לחיפוש קרובים (מיי הריטייג' ודומיו) , פגישות עם מקורבים, משפחות החסידים והניצולים, שכנים, קרובים, בתי אבות ועוד. שיאו של המיזם היה ביום השואה האחרון, בו לראשונה התקיימו טקסים על קברם של חסידי אומות עולם בפריסה ארצית לפי מקום קברתם ובנוסף טקס לזכרם בגן חסידי אומות עולם (להלן: חסא"ע) ביד ושם בעבור חסא"ע שאפרם פוזר/ לא נקברו בארץ. 

עבודת מודיעין, נחישות, ערכיות, פעילות יומינט (עבודה מול אנשים) מול משפחות חסידי אומות עולם ומשפחות ניצולים שגילו בתחילה חשדנות ורקמו קשר עמוק עם חברי הצוותים, מחשבה יצירתית ומקורית והרבה נשמה, כל אלו באו לידי ביטוי בעשייה מטורפת של למעלה מ550 עובדים בטיפול ב 115 תיקים של חסידי אומות עולם.

עובדי הארגון לקחו את המיזם קדימה מהרעיון אל הפועל ותרגמו ערכים הלכה למעשה. המציאות עלתה על כל דמיון ואפשר העצמה של היכולות הקיימות והבאתם לידי ביטוי במישור אחר מזה הביטחוני. 

במסגרת המיזם אותרו קברים בארץ ובעולם, אותר קבר שלא הייתה לו מצבה, סיפורים מרגשים, קשרים אישיים וחמים בין בני משפחת הניצולים והמצילים, קשרים אישיים של עובדי שירות, נלקחו עדויות מניצולים שלמרבה הצער אולי זו הייתה ההזדמנות האחרונה עבורם לתת עדות.

בסוף המיזם עובדים רבים הודו על הזכות להשתתף במיזם הזה, וציינו כי נתרמו לא פחות משתרמו, שחידשו לעצמם לא פחות מהמידע שחידשו והרחיבו. שהאור הקטן שניצת בהם הפך יחד לאבוקה גדולה. 

המיזם הזה היה פלטפורמה להתנדבות ועשייה שמגיעה מלמטה ומקבלת רוח גבית מלמעלה ויחד מביאה את הארגון לעשייה ערכית משמעותית, שמלבד העשייה עצמה מבליטה את ייחודיות הארגון והעוצמות שבו ומטפחת שייכות וגאווה בקרב העובדים בו.