עולם המדידה - People Analytics

אכ"א - תוכנית רב שנתית לשינוי המיון בצה"ל ובניית מדד התאמה

צה"ל, בהובלת אכ"א, החליט לעשות מהפכה בתחום המיון. הרקע לכך הוא "המהפכה הרביעית" של המידע והשפעתה על המועמדים וצרכי הארגון. המקצועות הצבאיים משתנים והופכים מגוונים יותר וטכנולוגיים יותר. מהפכת המידע טומנת בחובה גם הזדמנויות לשינוי תשתיות המיון והשיבוץ לצה"ל – מערכות אבחון משוכללות, תקשורת עם המועמדים ואיסוף מידע מהבית, תשתיות דיגיטליות לאיסוף וניתוח מידע (Data Analysis) ועוד. התוכנית הרב שנתית למיון בצה"ל הינה תוכנית מהפכנית וחדשנית שבמרכזה מעבר ממיון חד ממדי המבוסס בעיקר על קבוצת איכות, למיון ושיבוץ רב ממדי. באמצעות כלים חדשים הצבא יצליח לייצר תהליכים אחידים שיאפשרו שיבוץ הוגן, שקוף, מקצועי ומדויק יותר. בנוסף, שילוב ציון ההתאמה במערך השיבוץ יאפשר לא רק שיבוץ מדויק יותר אלא גם יוריד את אחוזי הנשירה ויגביר את התפקוד בשטח. הכלים המרכזיים מחוללי החדשנות אשר פותחו עד כה הינם:

  • יום המא"ה (מיון, איתור והתאמה) – יום מרוכז שמופעל בשלב זה על אוכלוסיית הנשים בלבד כמענה מטכ"לי מאוחד לשאלות ההתאמה ליעדים, ראיון אישי המועבר לנשים (צמ"א), מבחני תפקודים ניהוליים, שאלון התנהגותי רב – תרבותי. פיתוח הכלים השונים כלל שלבים שונים: הגדרת הצורך בכל כלי, פיתוח לאור ניתוחי עיסוק ודרישות, הרצת פיילוטים ותיקוף תיאורטי וסטטיסטי של המדדים המופקים בכל כלי.
  • ציון התאמה – פותחה נוסחה המכילה את ביצועי הפרט במימדים שונים – מיומנויות חשיבה, מיומנויות עסקיות, מאפיינים הסתגלותיים, דפוסי תפקוד אישיים ובינאישיים הרלבנטיים לכל תפקיד.

תוצאות המהלך – קשה למדוד את כלל התוצאות מכיוון שחלק מהתהליכים ומהכלים טרם הוטמע. מה שכן, ניתן לראות שיום המא"ה לא רק שיפר את איכות השיבוצים (אנו רואים ירידה משמעותית בנשירה) אלא גם צמצם את כמויות ימי המיון במעל 60% (הכוונה בימים אשר מועמדים לשירות נדרשים להתייצב בצה"ל במקום ללכת ללימודים).חשוב להדגיש שהשיבוץ בצה"ל מבוסס לא רק על רצון המועמד וצרכי המערכת אלא גם על סיכוייו של המועמד להצליח בתפקיד.