התעשייה האווירית לישראל

התעשייה האווירית לישראל הינה החברה הביטחונית-טכנולוגית הגדולה והמובילה בישראל. מעסיקה כ15 אלף עובדים. בשנת 2019 גייסנו כ1600 עובדים חדשים.

החברה מפתחת מגוון מערכות ומוצרים פורצי דרך הנחשבים מובילים עולמיים. ההון האנושי של התעשייה האווירית עומד בבסיס היכולת שלה לפתח טכנולוגיות מתקדמות ולספק את הפרויקטים ללקוחותיה, ליכולת לגייס משאב אנושי איכותי בהתאם לצרכים הטכנולוגיים והמקצועיים הנדרשים בתעשייה האווירית בזמן קצר יש משמעות קריטית להצלחתה העסקית. אנו מגייסים בקצב גבוה- מתחילת שנת 2020 על אף משבר הקורונה קלטו לחברה כ- 652 עובדים חדשים (1-6/2020) ואנו פועלים לאיוש של עוד 400 תקנים פתוחים. 

עד לחודש פברואר 2020 מערך הגיוס של החברה היה מפוזר בחטיבות העסקיות. אנשי משאבי אנוש עסקו בגיוס במקביל לשאר משימותיהם. העבודה נעשתה ללא ראייה הוליסטית ותכנון צרכים. הגיוס נעשה "על הדרך" ולא באופן מקצועי, מהיר ויעיל. הרבה גורמים מעורבים ובירוקרטיה שמאריכה את תהליך הגיוס. חוסר אחידות שהקשה על בחינה ומדידה של התהליך. מנהלים מגייסים שלא מספיק מחוברים לעולם הגיוס ולא מבינים את משמעות המושג "שוק של מועמדים". עבודה עם מערכות IT מיושנות.

שוק העבודה של היום תחרותי ומאתגר, כדי להגיע לטאלנטים המוכשרים ביותר אנו נדרשים לגייס במקצועיות, ביעילות ובמהירות תוך פנייה למועמדים שאינם מחפשים עבודה. 

בכדי לעמוד בקצב הגיוסים (כ1600 בשנה) בשוק התחרותי הוחלט להקים בתעשייה האווירית מרכז גיוס וניוד חדש – IAI.job center – מרכז שירות תאגידי מומחה ומוביל את תהליכי הגיוס והניוד בחברה. מטרתו המרכזית של המרכז הינה גיוס הון אנושי איכותי, מתאים לאתגרים העסקיים של החברה, בתהליך אפקטיבי ויעיל. ההחלטה על הקמת מרכז הגיוס והניוד היתה כחלק משינוי האסטרטגיה בחברה. 

ביוני 2019 התקבלה ההחלטה והמרכז עלה לאוויר בפברואר 2020 (תוך 8 חודשים). תהליך חוצה ארגון מסוג זה בחברה גדולה כמו תעשייה אווירית שטומן בחובו שינוי תרבות ארגונית, בנייה ומיסוד של תהליכים חוצי אירגון , הגדרה חדשה של תפקידים, העברה של אנשים, התקשרות עם ספקים ובניה של מבנה חדשני לאיכלוס מרכז הגיוסהינו מהפכה של ממש.

תהליך ההקמה החל בסדנת Lin בהשתתפות כלל הגורמים המעורבים בתהליך לרבות מנהלים מגייסים, במטרה להביא לחיבור השינוי מהשטח. 

לאחר הסדנה גיבשנו תפיסה ועקרונות שילוו את תהליך ההקמה:

המרכז יהווה מרכז שירות מומחה – דגש על גיוס כמקצוע ומומחיות . ייעול תהליכי עבודה , צמצום בירוקרטיה והטמעת מנגנוני מעקב ובקרה. חיבור לשטח- שותפות עם המנהלים המגייסים בשטח. הרחבת מקורות גיוס דרך Sourcing אסטרטגי.

הוחלט לחלק את התפקידים במרכז הגיוס ל2 רבדים:  

תפקידים שאסטרטגית חשוב להשאיר בתוך החברה: POC חטיבתי – מייצג ומקדם אקטיבית את צרכי החטיבה ובעל הכרות עמוקה עם פעילותה ומנהליה. אחראי לקדם וללוות את תהליך הגיוס והמיון מקצה לקצה, משלב פתיחת משרה ועד לחתימה על חוזה.
סורסינג אסטרטגי – הגדלת מאגר המועמדים בטאלנטים פוטנציאלים והרחבת מקורות הגיוס בהתאם לתכנון הגיוסים השנתי. המטרה לייצר מאגר איכותי כך שברגע שנפתחת משרה חדשה יש מספיק מועמדים איכותיים בתוך המאגר. 

תפקידים שהוחלט להוציא למיקור חוץ (התקשרות עם ספק חיצוני) : ניהול ותיאום– עיסוק בכלל הנושאים האדמיניסטרטיביים, כל התיאומים הנדרשים בתהליך הגיוס והמיון.  Sourcing טקטי – העסקה של אנשים המתמחים באיתור מועמדים וזה עיקר תפקידם. מבצעים פנייה ייזומה למועמדים בערוצי גיוס שונים ובהתאם למשרות הפתוחות. 

בנינו חלוקה ברורה בעיסוק של מרכז הגיוס אל מול החטיבות העסקיות וכן תהליכי גיוס ממוקדים שדורשים זמני תגובה (SLA)  לכל שלב בתהליך:  איתור צווארי בקבוק וקיצור תהליך הגיוס באופן משמעותי. 

הטמענו את התהליך בחטיבות (מנהלים מגייסים ואנשי מש"א): לאור ההבנה שאנו נדרשים לשנות תרבות ארגונית, פעלנו רבות להדרכה של השטח והעברת המסר שצריך לשינוי תפיסת עולם הגיוס, חשיבות המעורבות ושיתוף פעולה בתהליך. 

עם פתיחת מרכז הגיוס והניוד הגיעה הקורונה שדרשה מאיתנו להיות יצירתיים ולהתאים עצמנו למצב החדש. המשכנו לגייס תוך שימוש נרחב במימד הוירטואלי. ההוכחה המשמעותית ביותר שהצלחנו היא 440 עובדים שהחלו לעבוד בחברה מחודש מרץ בו הגיעה אלינו הקורונה. ניתן גם לראות מספר תוצאות ברורות אליהם הגענו- קיצור תהליך הגיוס, התמקצעות בגיוס, תהליך אפקטיבי ויעיל, חיבור לשטח, תהליכים ממוחשבים מתקדמים וכן שימוש נרחב ב Sourcing אסטרטגי.

פרויקט הקמת מרכז הגיוס כלל בתוכו רבדים רבים של חדשנות ויוזמה :  עצם המחשבה על "מרכוז" הגיוס הייתה בבסיסה חדשנית במונחי תעשייה אווירית שהיא חברה המונה כ- 15 אלף עובדים ומגייסת כ1600 עובדים בשנה. איסוף תהליך מסועף ומבוזר עם כל כך הרבה מעורבים והטמעת תרבות גיוס חדשה בחברה כל כך גדולה ומורכבת ובזמן כה קצר. הטמעה ושימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים לאיתור מועמדים. הקמת מבנה מודרני וחדשני שנבנה תוך 7 חודשים.  פיתוח מנגנוני בקרה ממוחשבים. שימוש בתפיסה חדשה המחלקת את פעילותינו לטקטית ואסטרטגית והקמת מחלקה של סורסינג אסטרטגי שפועל בדרכים יצירתיות לאיתור מועמדים בדרכים שאינן שגרתיות. 

החדשנות והשיפור התמידי נתפסים בארגון כערך עליון, אנו גאים במהפכה שחוללנו שגורמת להשבחת ההון האנושי הקיים בארגון וחדורי תחושת שליחות להמשיך ולהשביח את עובדי החברה. מצוינות מתחילה באנשים, ואנשים- זה קודם כל גיוס.