מי אביבים

עד לשנת 2010 האחריות לאספקת שירותי המים והביוב הופקדה בידיה של הרשות המקומית. בשנת 2010 הוקמה חברת "מי אביבים" כתאגיד המים של העיר תל אביב יפו במטרה לשפר ולייעל את תשתיות המים והביוב של העיר ואת השירות בתחום. למעשה, נוצרה חברה חדשה שהתרבות הארגונית שלה נשענת על תרבות החברה הקודמת שהינה ציבורית קלאסית. מדובר בתרבות המאופיינת בדפוסים מיושנים, היררכיים, בירוקרטיים ותפעוליים אשר היוו את תדמיתה של החברה- חברה תפעולית המתנהלת כמונופול בתחומה ואינה מבוססת על ערכים ברורים ושירותיים. בנוסף, מקומה של מחלקת משאבי אנוש היה מנהלתי, פונקציונלי וכאדמיניסטרטור בלבד, בלי מקום להתפתחות, הובלה וצמיחה. 

עם הגעתו של המנכ"ל הנוכחי, וגיוסה של מנהלת משאבי אנוש הנוכחית, הוצף ונוצר הצורך לעשות מהפך ולהפוך לחברה מתקדמת, יוזמת וגמישה. מדובר בהחייאת החברה והפיכתה למובילה במגזר הציבורי ולמודל שחברות אחרות במגזר נושאות אליו עיניים, וזאת ע"י שינוי פנים ארגוני מקיף וגיוס ההנהלה והעובדים למטרות החברה החדשות. דבר זה הוביל לכך שהחל משנת 2017 מבוצעים שורה של צעדים ופרויקטים חוצי ארגון אשר תפקידם הוא ליצור מהפכה תרבותית, ערכית וארגונית אשר תואמת את רוח החברה החדשה. 

ראשית נוצר הצורך בשינוי מקומה של מחלקת משאבי אנוש כשותף עסקי ואסטרטגי שהולך יד ביד עם המנכ"ל וההנהלה. המחלקה הוגדרה מחדש כמובילת השינויים המרכזית בארגון, וחרטה על דגלה את מטרת העל: מקסום והתאמת המשאב האנושי למטרות החברה. בהובלת המחלקה, בוצעו פרויקטים רבים שהובילו למהפך מחברה נוקשה לחברה גמישה: יצירת קוד אתי ומצפן ערכי, יצירת תקשורת המבוססת על שיתוף, פתיחות והקשבה, יצירת ארגון לומד הן ברמת הסקת מסקנות ארגוניות והן ברמת הכשרה ופיתוח מקצועי ואישי, תהליך משוב והעלאות שכר, גיבוש מודל שכר, שינוי מבנה ארגוני ויצירת אגף ייעודי לשירות, השתלבות עובדים בפעילות בקהילה, שינוי בתפיסת הגיוס ומודל בניית מסלול קריירה.

ניכר כי המהפכה חלחלה וישנן תוצאות מרשימות הבאות לידי ביטוי בשינוי ברמות שביעות רצון של העובדים מתפקידם ומהחברה, עליה במוטיבציה, הטמעה והזדהות העובדים עם הערכים והתרבות הארגונית, גאוות יחידה, תודעת שירות גבוהה, מחוברות ו- engagement בקרב עובדים, אחוזי ניוד וקידום גבוהים, גיוסים הולכים וגדלים, הצערת החברה והפיכתה לדינמית, לומדת, חדשנית, שואפת למצויינות ובעלת פיריון, המחוברת לביזנס. 

התהליך הביא חדשנות ויצר ארגון חדש לחלוטין בערכיו, בתפיסתו- כלפי פנים וכלפי חוץ, במבנהו ובגישתו. בזמן קצר הוטמעו תהליכי שינוי ארגוני ונוצרה חברה גמישה, חדשנית, פתוחה ועצמאית. הסממן המרכזי של החדשנות בתהליך הוא שלא די בכך שמדובר במהפך של ממש יחסית למצב הקודם, אלא מדובר במהפכה בעולם של המגזר הציבורי שהינו שונה במאפייניו מהעולם העסקי. עצם המאבק בתדמית הזו וההצלחה שלנו בהפיכה לחברה שמקדמת ערכים ותרבות חדשנית היא חידוש ענק לחברה במגזר זה. זוהי מהפכה בהובלתה של מחלקת משאבי אנוש כשותפה עסקית ואסטרטגית, דבר שאינו מקובל תמיד במגזר שאנו פועלים בו. העשייה שלנו תמיד מלווה במוטו שלנו כיום: הכל מתחיל ונגמר באנשים, כך שערכי החברה, התרבות והתדמית שלה מבוססים על עקרון זה, דבר שעושה שינוי של שמים וארץ, הן בתחושת העובדים והן בתחושת הלקוחות.