מכבי שירותי בריאות

"בטא הוא בית הספר שמעולם לא הייתם בו. כזה שמאפשר לכם ללמוד בשיטות שונות, לבחור מה מעניין אתכם ולהרוויח כישורים שיהפכו אתכם לגרסה טובה יותר של עצמכם"

במילים אלו, נפתחת ההזמנה שנשלחה ע"י מחלקת למידה ופיתוח ארגוני של מכבי שירותי בריאות אל כל עובדי ומנהלי הארגון. מכבי שירותי בריאות הינה קופת החולים המתקדמת, הצומחת והמובילה בישראל. במכבי שירותי בריאות עובדים כ- 9,000 עובדים שכירים ועוד כ- 5,000 מטפלים ועובדים עצמאיים. הארגון פזור על פני הארץ כולה. בטא ספר נולד מתוך ההבנה, שאנחנו חיים בעולם של שינויים שבו עלינו להמציא את עצמנו מחדש, שהשינויים הטכנולוגיים, ההתפתחות המואצת של עולם הרפואה והעולם בכלל, מחייבת את כולנו לחדד ולדייק יכולות וכישורים כאנשים, כעובדים, כמנהלים וכארגון.

בצעד פורץ דרך, בחרה מחלקת למידה ופיתוח ארגוני להנגיש למאות עובדים ומנהלים עשרות תהליכי למידה היברידיים – חדשניים, גמישים, מהירים, מקצועיים, שמאפשרים להם להיחשף ולהתנסות לחדד, להתעדכן להתחדש בכישורי העתיד שהפכו להיות כישורים הכרחיים להווה.

כולנו נדרשים לעצירה והתבוננות פנימית , עדכון של מערכת ההפעלה האישית שלנו והתאמתה למציאות הנוכחית .מחלקת למידה ופיתוח ארגוני רואה ערך בהיותה מודלינג להתנהלות זו ,מתוך הבנה שלמחלקה יש תפקיד אסטרטגי במוכנות הארגונית לעתיד, המצאנו את  עצמנו מחדש כדי להיענות לאתגר הארגוני – "הובלה ועיצוב רפואת העתיד למען בריאותם השלמה של חברי מכבי".  באומץ, ביוזמה, בשיתוף פעולה, ביצירתיות ובחדשנות .

בבסיס השינוי, הגדירה מחלקת למידה חמישה עקרונות עבודה המחייבים אותה ואת כל תוצריה – חדשנות, גמישות, שותפות, מהירות ומצוינות מקצועית. מהר מאוד התגבשה ההבנה כי התפקיד המרכזי של המחלקה כמובילת השינוי, היא ללמד את העובדים והמנהלים ללמוד אחרת – מתוך אחריות ומתוך בחירה והתאמה אישית, בתהליך מתמשך וגמיש – בכל זמן ומכל מקום, למידה עצמית וקבוצתית, דיגיטלית ופרונטלית, במנות קטנות ומתוך תפיסה של מסע התפתחות שאין לו סוף. 

בטא ספר נבנה ומתפתח תוך כדי תנועה – מתוך כיוון אסטרטגי וחזון בהיר לצד הקשבה רבה לצרכים של הלומדים לתגובתם לתהליכי הלמידה, התאמה ושינוי, התנסות חוזרת ושיפור מתמיד. ההתפתחות והיצירה היא משתפת ולוקחים בה חלק עובדים, מנהלים, יועצים וספקים, מומחי תוכן פנימיים ובעלי עניין נוספים רבים.ההצלחה של בטא ספר באה לידי ביטוי במאות העובדים והמנהלים שנענו להזמנה והצטרפו ללמידה,(פיזית ווירטואלית) לומדים ומלמדים רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, מנהלים ועוד. הם רוכשים כישורי עתיד – נחשפים לגישות ותפישות חדשניות, בונים חוסן אישי ומגבירים מודעות עצמית, מקבלים כלים להתמודדות עם שינויים תכופים, לחץ ושחיקה. מחזקים מיומנויות ויכולות תוך דגש על יצירתיות, יכולות בינאישיות גבוהות ושיתוף פעולה.

במקביל למטרה ארגונית זו, ייצרנו מענה אמיתי לצרכי הלמידה של עובדי ומנהלי מכבי תוך הנגשה של תהליכי למידה מקצועיים ומעמיקים, בכל זמן ובכל דרך, לטובת פיתוח אישי ומקצועי. כחלק מתהליך זה דייקנו והידקנו תהליכים, קורסים, והכשרות ארגוניות ובכך ייצרנו השפעה משמעותית על חסכון בשעות למידה ואף במיתוג המעסיק – שכן האטרקטיביות ותפישת הארגון נהיתה יותר מושכת ואטרקטיבית. 

המציאות הנוכחית יצרה אצל כולנו את הצורך בבריאה מחודשת, תוך התנסות, שיפור מתמיד ואמונה מקצועית ביכולת להשפיע ולשנות – יצרנו מעל 25 סדנאות והרצאות, בהם השתתפו מעל 400 עובדים ומנהלים מכל הקצוות הפרופסיונאליות והקליניות של הארגון. זה לא היה קל, האמון בדיגיטל לטובת למידה היה נמוך וחובת ההוכחה הייתה עלינו. בנחישות ולמידה יצרנו טרנספורמציה דיגיטלית משמעותית, ואנחנו בשיאו של תהליך שינוי תרבות הלמידה במכבי.

 המשמעויות הן ענקיות – כיוון שמדובר הן ברווח אישי של כל עובד ומנהל, ועד רווח ארגוני קריטי שמייצר ערך לטובת המימוש האסטרטגי של מכבי –  מייצר שינוי MINDSET של יכולות וכישורי עתיד בכלל, ותרבות למידה בפרט.