נתיבי איילון

המהפך של נתיבי איילון: מחברה ממשלתית עייפה לחברה חדשנית פורצת דרך

גודש התנועה ההולך ומחמיר בכבישי ישראל, פוגע באיכות החיים ומסב נזק למשק המוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה, הביא להחלטת ממשלה ב – 2017 להקים מחדש את חברת נתיבי איילון כך שתוכל לספק פתרונות תחבורה חדשניים לאתגר הגדול ולהוציא את כולנו מהפקק.

כדי לתת מענה לייעוד השאפתני נדרשה נתיבי איילון להמציא עצמה מחדש, מחברה ותיקה ומיושנת שעסקה בתחזוקת כביש, לחברה חדשנית וטכנולוגית המספקת פתרונות מגוונים לעיצוב תרבות התחבורה של המחר.  

נתיבי איילון לא נרתעה מהאתגר ובהובלת מערך משאבי אנוש שהוקם בה לראשונה, הותנע בשנתיים וחצי האחרונות תהליך אסטרטגי עמוק שכלל התחדשות של ההון האנושי, המבנה והתרבות התומכת. 

במסגרת הטרנספורמציה היה על החברה "להשיל" מעליה את הDNA הישן והלא רלוונטי ולאמץ דפוסים של חברה רעבה זריזה וחדשנית. וכך היה: לחברה נקבעו חזון וייעוד חדשים, נוסחו מטרות ותפקידים, מופו תהליכי עבודה ושגרות פעולה, עוצב מבנה ארגוני חדש, גובשה תרבות ארגונית תומכת עם ערכים מובילים ונקלטו עשרות רבות של מנהלים ובעלי כישורים חדשים שלא תכננו בהכרח קריירה במגזר הציבורי. 

השינוי הפך את נתיבי איילון מחברה ממשלתית שהזמן קפא בה למעיין "סטראט אפ" ממשלתי שזוכה כיום להישגים פורצי דרך בעולם התחבורה הישראלי ונחשב למקום עבודה אטרקטיבי ומבוקש במיוחד.

התוצאות לא איחרו להגיע:  

בעקבות ההצלחה להניע תהליכים מורכבים וחדשניים בתחום, הגדיל משרד התחבורה את הדרישות הרבה מעבר לתוכנית המקורית,  וכיום, שנתיים וחצי מאז ההקמה מחדש, גדלה החברה ב350% בהיקף העובדים ומונה 170, מחזור הפעילות שלה גדל ב370% וצבר הפרויקטים שלה כיום עומד על  24 מיליארד ₪.

תהליך השינוי הארגוני של נתיבי איילון הוכיח כי ניתן להשתייך למגזר הציבורי בישראל ובו זמנית להביא לתוצאות שיא, לקיים תרבות ושגרות המאפיינות את המגזר העסקי או הטכנולוגי, עם יעילות גבוהה ורמת Engagement   מטורפת של עובדים שמגיעים כל יום עם "הסכין בין השיניים" כדי לתת מענה לאתגרי התחבורה של ישראל. 

מדובר במהלך שלא פחות משינה פרדיגמה בממשל על איך לייצר שירות ציבורי שמתאים למאה ה 21. תוצאותיו הן לא רק שינוי של חברה מן היסוד, אלא הצלחה ביצירתה של חברה שהיא חוד החנית כיום של משרד התחבורה בטיפול בבעיית הגודש בכבישים, עם פרויקטים עתירי תקציב וטכנולוגיה ובעיקר -הזדמנות עבור עובדיה, בכל יום מחדש, לפעול ולייצר תרבות תחבורה חדשה לכולנו.