רפאל

הגיוס ברפאל – לפני ואחרי השינוי

בשנים האחרונות שוק התעסוקה השתנה וחזר להיות שוק של מועמדים – מחסור במעל 15,000 מהנדסים, לכל מועמד מס' הצעות עבודה במקביל, השכר בשוק ההייטק גבוה מאוד עד כדי שבירת השוק על ידי החברות הגדולות שמתחרות על אותם טאלנטים. המועמדים שלנו מחוזרים, בררנים ופסיביים (אנחנו מגיעים אליהם), הם מצפים לסביבת עבודה דיגיטלית ויש להם אפס סובלנות לתהליכים ארוכים ומתישים. זה מחייב אותנו, החברות, לפעול מהר, להתבלט על אחרים ולתת למועמדים שלנו חוויה דיגיטלית, מהירה ומרגשת.

גם המנהלים שלנו חייבים להבין ששוק העבודה השתנה, שהשיח אליו התרגלו – שיח על תעודות, ציונים וניסיון קונקרטי, חייב לעבור לשיח על יכולות ופוטנציאל, שהם חייבים להיות מעורבים בניהול הקשר עם מועמדים פוטנציאליים ושהם חייבים להפוך לשגרירי המותג שלנו ו-talent magnets לארגון שלנו.

נשמע טריוויאלי וברור, לא? אז זהו שלא תמיד ולא בכל ארגון….

רפאל היא חברה ממשלתית ישראלית שעוסקת בפיתוח וייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, ממוקמת בעיקר בצפון הארץ ומעסיקה כ-8000 עובדים. ארגון ותיק עם נורמות עבודה סדורות, שרגיל להתנהל בקצב ובאופן די קבוע. משך שנים נחשבה רפאל לאופציה הכמעט יחידה באזור הצפון כשהמועמדים מידבקים על שעריה ומקווים שיצליחו לעבור את הסינון הקפדני ולהצטרף לשורותיה.  בנוסף, אנחנו חברה ביטחונית עם מערכת תקשורת ומיילים סגורה (קצת מנותקת ממה שקורה בחוץ), חברה ממשלתית שכפופה לכללי רגולציה נוקשים שלא אחת מגבילים או מאטים את קצב השינויים והכלים שברצוננו להטמיע.

גיוס ברפאל עד נובמבר 2018 – תעודת זהות (לפני השינוי…)

  • מיתוג מעסיק – נתפסת כחברה ותיקה, ארכאית, ממשלתית, כבדה, מוועדת, עובדים מבוגרים, תהליכים ארוכים, קשה מאוד להצטרף אליה, שכר לא גבוה, עם זאת – טכנולוגית, עובדים ברמה מאוד גבוהה, עוסקים בתחומים מגוונים ומאוד מעניינים.
  • אתר קריירה – מיושן, לא מעודכן, מלא בטקסטים ארוכים ובמידע לא חיוני ולא מעניין.
  • אין מערכת גיוס לניהול המשרות ותהליכי הגיוס– יש ERP לניהול הטרנסאקציות של המועמדים בין השלבים השונים
  • מבנה "מחלקת גיוס" – מטה שאחראי על פרסום המשרות, העברת קורות החיים ומיונם הראשוני, עדכון המערכים ותפעול התהליך על כל שלביו (כשמנהלות משאבי האנוש בשטח אחראיות על ביצוע ראיונות ומתן הצעות שכר). אין owner אחד לכל התהליך.
  • תהליך גיוס – קשיח ואחיד לכל התפקידים (אותם שלבים ואותם כלים), אין ניתוחי עיסוק כשלב ראשוני.
  • כלי המיון והאבחון – מעטים ולא נותנים מענה מדויק לדרישות התפקיד כשהמשקל שנותנים ליום האבחון גבוה משאר כלי המיון האחרים.
  • זמן טיפול במועמד – ארוך ומתיש כשהתהליך על שלביו השונים לא שקוף למועמד. 
  • ניוד פנימי וגיוס חיצוני מנוהלים בנפרד ועל ידי פונקציות שונות בארגון.

ברור היה לנו שרפאל חייבת להשתנות ומהר… היא לא תואמת את שוק העבודה של היום, אנחנו לא ערוכים ל"מלחמה" שמתנהלת בחוץ על הטאלנטים ולא מדברים את אותה שפה של המועמדים שלנו. המנהלים שלנו לא באמת מבינים שהשוק השתנה ושהימים שהמועמדים מדבקים על שעריה ומתחננים שנגייס אותם, חלפו מן העולם.

יצאנו לדרך כשברור לנו היכן אנחנו רוצים להיות תוך פרק זמן קצר ככל שניתן ומה יש לעשות כדי להגיע לשם.

אז מה עשינו ?

  • יצרנו מיתוג מעסיק חדש– נבחר קונספט ושפה עיצובית חדשה – בחירה והטמעת המיתוג בתוך הארגון ומחוצה לו.
  • אתר קריירה – אפיינו, פיתחנו והטמענו אתר קריירה חדשני, מעודכן ומזמין שמדבר את שפת המועמדים שלנו.
  • מערכת גיוס – בחרנו, אפיינו, פיתחנו והטמענו מערכת גיוס שתיתן מענה הולם ללקוחות שלנו (מועמדים ומנהלים כאחד)
  • בניית המחלקה מחדש – לקחנו אחריות כוללת על תהליכי הגיוס והניוד של החברה, יצרנו מבנה חדש, תפקידים חדשים שלא היו קודם, אפיינו תהליך גיוס גמיש, איישנו את התפקידים שנפתחו והכשרנו את כל הצוות.
  • כלי מיון – בחנו והטמענו כלי מיון חדשים – מערכת מבחני ידע, ראיונות דיגיטליים, מבחני כישורים אינטרנטיים ומרכזי הערכה פנים ארגוניים.
  • הוספנו את שלב ניתוח העיסוק כשלב ראשוני והכרחי לפני היציאה לדרך.
  • בנינו, כתבנו והעברנו  סדנאות גיוס לכל המנהלים המגייסים.
  • ובתקופת הקורונה – יצרנו פתרונות מהירים וחדשניים כדי להמשיך את תהליכי הגיוס (ראיונות ב-VC ויריד וירטואלי לגיוס סטודנטים).

חלפו כמעט שנתיים (שנה וחצי ליתר דיוק…..)

איך נראה היום הגיוס ברפאל (אחרי הטמעת השינוי…)

  • מיתוג מעסיק –חדש, רענן, רלוונטי ועדכני – רפאל היום נראית ומדברת אחרת.
  • אתר קריירה –חדשני, מזמין, מרענן, צבעוני שמאפשר למועמדים לראות בכל רגע את סטטוס השלב שלהם בתהליך.
  • תהליך גיוס – גמיש ומותאם לכל תפקיד.
  • כלי המיון והאבחון – רבים, מגוונים ונותנים מענה נכון ומדוייק לבחינת הכישורים הנדרשים למגוון התפקידים בארגון.
  • מחלקת הגיוס – גוף אחד שמהווה ה-owner של התהליך ומוביל אותו מקצה לקצה.
  • ניוד פנימי וגיוס חיצוני מנוהלים במקביל ומובלים על ידי מנהלת הגיוס החטיבתית.

לסיכום – זו היתה תקופה מרתקת, מפתחת, מאתגרת ומותחת (תרתי משמע) שבסופה אפשר בהחלט להגיד ש'עשינו את זה'….

זה לא שעכשיו אפשר לעצור ולנשום… לא סיימנו את המלאכה והאתגרים לא נגמרים…(לשמחתנו) – אבל מערך הגיוס היום ברפאל בהחלט ערוך ומוכן להתמודד עם האתגרים שמחכים לנו בחוץ….