תנובה

"מישהו לרוץ איתו" - שותפות עסקית עמוקה בניהול טרנספורמציה ברת קיימא

בעולם הדינמי של היום, הקמעונאות משנה כל הזמן את פניה לאור התפתחויות טכנולוגיות, שינויים בהרגלי הצריכה ובהעדפות הצרכנים. תנובה, חברת המזון המובילה, על 5,500 עובדיה הפרוסים לאורכה ולרוחבה של המדינה, במפעלים וביחידות שונות, נדרשת להוביל פתרונות חדשים לצרכים המשתנים.

כתוצאה מכך, על מערך התפעול והייצור של תנובה להתפתח באופן מתמיד, להשתכלל ולאפשר גמישות גבוהה והגברת מהירות המענה לביקושים.

תנובה כבר פעלה בעבר לפיתוח מערך התפעול ויצאה לדרך עם פרויקט מצוינות תפעולית המבוסס על תורת הניהול שלLEAN  , אך רצינו לבצע קפיצת מדרגה משמעותית נוספת.

על מנת לוודא יצירת שינוי עמוק וטרנספורמציה ברת קיימא לאורך זמן,  אגף משאבי אנוש נכנס לתמונה ולקח על עצמו חלק פעיל ודומיננטי בהובלתו. בנינו תוכנית שהאדם במרכזה והוספנו למתודולוגיות ולתהליכים התפעוליים,  מתודולוגיות, כלים ושיטות חדשניות לפיתוח יכולות עובדים ומנהלים ולהטמעת תרבות.

עם היציאה לדרך בשנת 2018, הוקם במטה הקבוצה צוות מולטי-דיסיפלינרי להובלת המהלך – צוות מהנדסי תעשייה וניהול – מומחי LEAN, העובד כתף אל כתף בשותפות מלאה עם צוות יועצות פנים ארגוניות שהוקם במחלקת פיתוח ארגוני באגף משאבי אנוש. צוות זה מנוהל במודל שלTwo in a Box  חוצה מבנים ארגוניים. יעדי ומדדי הצוות משותפים והם כוללים מדדי אנשים והלכי רוח, רמת הטמעה ויישום תורת ההפעלה ותוצאות עסקיות.

בשטח, מנהלי ומנהלות משאבי אנוש עברו הכשרה עמוקה ותהליך בניית יכולות, על מנת לשמש היועצים הפנימיים של מנהלי האתרים בביסוס הטרנספורמציה.

בבסיס ניהול הטרנספורמציה עומדת איתן תפיסה של העצמה ובניית יכולות עובדים ומנהלים. כל העשייה מוכוונת לשם. בין אם עוסקים בשיפור תהליך באחזקה או בהפחתת עלויות ייצור – האנשים, הלכי הרוח שלהם, היכולות שלהם ומסלול ההתפתחות שלהם נמצא במרכז.

במעלה הדרך פותחו והוטמעו מודלים, תפיסות וכלים רבים, חלקם חדשניים כגון "מישהו לרוץ איתו" – שיטת אימון מנהלים בתוך שגרות הייצור בשטח, דשבורד משותף למשאבי אנוש ומנהלים שמודד יעדים עסקיים, תרבותיים ואנושיים, שיטות חדשות לבניית יכולות עובדים ומנהלים ועוד. מודלים אחרים שבהם משתמשים גם בארגונים נוספים הותאמו לתפיסה ולתנובה והוטמעו בלוגיקת ה"גלים", שבה נעשתה ההטמעה הכוללת.

שותפות עמוקה ואמיצה התפתחה לאורך התהליך בין צוות משאבי אנוש למנהלים ובתוך הצוות המולטי-דיספלינרי. כמו שאומרים אצלנו בתנובה, היום אנחנו "מנצחים כקבוצה".

כשפגשנו את הקורונה, התשתית והחוסן שנבנו במהלך המצוינות סייעו בהתמודדות אפקטיבית עם המשבר, כך שתנובה הצליחה לפגוש בהצלחה את ביקושי אזרחי מדינת ישראל למזון בתקופה מורכבת שכזו. המצוינות התפעולית ומהלך ההטמעה ממשיך גם בימים אלו ומנהלים ועובדים מצאו בשגרות, בכלים ובתפיסות החדשות ביטחון ומקום מחזק ומעצים.

התהליך הביא לשינוי תפיסות והלכי רוח והוא מאפשר לנו להאיץ תהליכי יישום של טכנולוגיות חדשניות. בחלוף שלוש שנים אנחנו שמחים לדווח על רמת הטמעה גבוהה ועולה של התפיסה והרחבתה, על עלייה משמעותית בביצועים העסקיים, לצד עלייה במחוברות עובדים, צמצום תחלופה, שינוי בתפיסת הניהול, שינוי בתפיסת התפקיד והמיצוב של משאבי אנוש כשותף עסקי יוצר ערך.

מטרות

  1. הטמעת מצוינות תפעולית בגישה חדשה, וידוא שיפור ביצועים והעלאת תפוקות.
  2. בניית תרבות חדשה בתנובה שמתמקדת במצוינות תפעולית מחד, ובהעצמת יכולות עובדים ומנהלים מאידך.
  3. פיתוח דמות המנהל החדש בתנובה, מנהל המתמקד בחניכה ובבניית יכולות של עובדיו.
  4. שינוי תפיסת התפקיד של משאבי אנוש, הגדלת שותפותו העסקית ומעורבותו בשטח.
  5. בניית מערכת מדדים משותפת למנהלים ומשאבי אנוש, הכוללים מדדים עסקיים לצד מדדי אנשים והלכי רוח.
  6. הטמעת מודלים ותפיסות חדשות שיהפכו לנכסי קבע בארגון.