amdocs

איך יוצרים אושר ארגוני? מפיילוט WELLBEING לשינוי תרבות, תכנית גלובלית משפיעה וחלון הזדמנויות שנולד ממשבר הבריאות

אמדוקס היא חברה רב-לאומית שהוקמה בישראל, עם מרכזי תמיכה ופיתוח ברחבי העולם . החברה מתמחה במתן שירותי תוכנה לספקי תקשורת וחברות מדיה. לחברה מעל 26,000 עובדים/ות  ב-85 משרדים ברחבי העולם. היא נסחרת בשוק הנאסד"ק בארה"ב והכנסותיה בשנה הפיסקלית של 2019 היו 4.1 מיליארד דולר.

תכנית הWELLBEING  באמדוקס הפכה בתוך שנה מפיילוט ל30 עובדים שהחל כיוזמה פרטית של עובדת, לתכנית גלובלית שמשפיעה על אלפים בארגון.

התכנית נוצרה על מנת לתת מענה פרואקטיבי, לפני שמגיעים למצב שחיקה או מחלה ולהוביל שינוי תרבותי על ידי מתן ידע וכלים אשר יכולים להשתלב בחיי היום יום בארגון. הגישה מבוססת על התפיסה של שימת העובדים במרכז על מנת לענות על צרכיהם המגוונים בשעות העבודה ומחוצה לה, מתוך הבנה ששיפור במדדי הWELLBEING  של העובדים משפיע באופן ישיר על בריאותם, תשומת הלב והריכוז, שביעות הרצון, היצירתיות והחדשנות ובכך גם על שורת הרווח של הארגון.

בנובמבר 2019 הוגדר תפקיד רשמי באמדוקס לראשונה – HEAD OF WELLBEING ויצאה לדרך תכנית ביחידות הטכנולוגיה באמדוקס, המשלבת קורסים, שיעורים, בניית קהילה וחיבורים בין עובדים.  עם פרוץ משבר הקורונה, נוצר צורך משמעותי  להרחיב את התכנית לגלובלית ובאופן מהיר, ולעזור לטפל בנושאים שהפכו לבוערים הן בקרב עובדים והן מול הנהלות כדי לעזור להתמודד עם חוסר הודאות, הסטרס והשחיקה. הוחלט לנצל את חלון ההזדמנויות וליצר מציאות חדשה בה אנחנו יוצאים מהמשבר מחוזקים ועם כלים ושפה ארגונית שמאפשרת הטמעה רחבה יותר של עולמות ה WELLBEING  בארגון.

התכנית מבוססת על גישות מתחום הפסיכולוגיה החיובית, על מחקרים מתחום התנהגות אירגונית ועל מחקרים מתחום מדעי המוח.  הפרקטיקות הותאמו לתרבות האירגונית באמדוקס על ידי אנשים מתוך הארגון כך שהן רלוונטיות ומותאמות לצרכים. מכיוון שלא מדובר בדיסציפלינה שנוסתה רבות בעבר, אין כאן "העתק הדבק" אלא יצירה של תכנית כמעט מאפס. מסיבה זו נעשה שימוש רב בחדשנות – שימוש בניסויים מהירים (FAIL FAST APROACH),  רעיונאות  – IDEATION  ביחד עם העובדים, ובחשיבה עיצובית (DESIGN THINKING) כמו כן בשיתופי פעולה על סטרטאפים וקרנות הון סיכון  בבחינת טכנולוגיות ופלטפורמות חדשניות.

העקרונות המובילים בתכנית: 

הסתכלות הוליסטית על מגוון היבטי ה- WELLBEING  (WHOLEBEING) ועל האדם השלם (WHOLEPERSON) , הטמעת שינויים קטנים שמביאים לתוצאות גדולות בתוך שיגרות העבודה והחיים, עבודה מקבילית עם עובדים ועם מנהלים והטמעת חדשנות בגישות ובפלטפורמות חווית העובד.  בעוד רוב האירגוניים מטפלים בחוויית העובד בהיבטים מוגדרים כ SILOs – שיעורי כושר, הרצאות על תזונה, מפגשי מיינדפולנס, יצרנו באמדוקס מסגרת אחת כוללת שמכניסה מגוון היבטים תחת תכנית אחת, בנוסף גם בתוך הארגון אנחנו מאגדים תחת מטרייה אחת את מגוון פתרונות חווית העובד.

מרכיבי התכנית כוללים מגוון פלטפורמות וכלים חלקם מונגשים ברמה גלובאלית וחלקם ברמה אזורית (regional) על מנת להתאים את התכנים לתרבות המקומית ולייצר תחושת שייכות ואינטימיות. 

  • קהילת  WELLBEING – יצירת  קהילה של עובדים תורמים ונתרמים שעושים שינוי  ועוזרים להפיץ את התכנית ברחבי הארגון.
  • קורס בוטיק מקיף של 3 חודשים בו העובדים לומדים ומתנסים במגוון כלים והרגלים חדשים שעוזרים להוריד את רמות הסטרס, להרגיש יותר אנרגטיים, יותר בפוקוס ויותר פרודוקטיביים.
  • קורסים ותכנים למנהלים – העמקה בנושאי חוסן, מוטיבציה של עובדים, ומתן כלים למנהלים קודם כל לטפל בעצמם ומתוך כך לנהל ממקום מודע, לשמש דוגמא אישית ולהכניס שגרות שתומכות ב WELLBEING בסביבת העבודה ועם הצוותים.
  • כמו כן הרצאות מבוא במגוון תחומים וחומרי העשרה, אפליקציה ושיעורי כושר תנועה ותזונה, חיבורים בין עובדים ליצירת תחושת שייכות ומחוברות על ידי הקמת קהילות עובדים ופעילויות פרונטאליות ווירטואליות.

במיוחד בימים אלו, וככל שהתכנית מתרחבת אנו למדים שהשינוי והטמעת הגישה ההוליסטית ל WELLBEING  היא הכרחית הן לבריאות הפיזית והמנטאלית של העובדים בארגון והן להצלחת הארגון, וככל שיותר עובדים ומנהלים ייקחו חלק במסע כך יגדלו ויתרחבו מעגלי ההשפעה.

עובד מאושר מייצר אדוות חיוביות בעבודה, בבית ובקהילה ואת אפקט הפרפר הזה אנחנו שולחים לעולם ולכל מי שמעוניין להיות חלק מהדרך הזו שהיא דרך של שינוי, למידה מטעויות והרבה מאוד הצלחות. דרך שמובילה לאושר אישי ואירגוני.