בכל סיום יש התחלה חדשה - ניהול משבר פיטורים בפרספקטיבה של הזדמנות וצמיחה
קבוצת פיליפס הינה תאגיד רב לאומי, ומעסיק כ- 78 אלף עובדים במעל למאה מדינות בעולם. פיליפס חרתה על דגלה את נושא החדשנות המשמעותית בתחום הבריאות, לאורכו של כל הרצף הטיפולי. בישראל מועסקים כ- 1,400 עובדים באתריה השונים של החברה ועוסקים במחקר, פיתוח ויצור של מערכות וטכנולוגיות רפואיות מתקדמות. כפי שידוע, שנת 2021 היוותה שנת שיא, אך בשנת 2022 החל השוק לעבור טרנספורמציה, שהביאו בעולם כולו ובישראל בפרט לתהליכי צמצום והתייעלות בחברות רבות. גם בפיליפס ישראל נדרשנו לבצע שינויים משמעותיים בנפח הפעילות לאחר תקופה ארוכה של צמיחה ופעילות ענפה בגיוס עובדים.
כחברה צומחת לא התמודדנו בעבר עם צמצומים בסדר גודל כזה ונאלצנו להארך כצוות HR, להתאים את הנהלים הגלובאליים לאקו סיסטאם הישראלי ולערכים שלנו כפיליפס ישראל וכצוות HR. לכן, בנינו תהליך התואם את תפיסת "העובד במרכז", מותאם אישית לעובדים המושפעים מהשינוי, ברגישות והוגנות תוך הקפדה על התהליך הליגאלי בישראל וצמצום סיכונים לארגון. בנינו תוכנית שתאפשר להפוך את המשבר להזדמנות הן עבור העובדים העוזבים והן עבור העובדים הנשארים תוך עבודה על שימור, Engagement והחוסן הארגוני. תכנית Outboarding מפורטת, סיפקנו חבילות עזיבה ותנאי סיום מותאמים אישית, ליווי צמוד ודלת פתוחה ב HR ובמחלקת שכר, צמצום פערי הידע בנוגע לזכויות שונות ושירות תמיכה רגשי/נפשי וליווי בהיבטים פיננסיים. כל זאת על מנת לסייע בהתמודדות עם חוסר הוודאות המלווה תהליך מורכב זה. כל זאת במקביל לפעילויות לחיזוק החוסן הארגוני ולפתיחת הזדמנויות חדשות שאפשרו צמיחה והתקדמות כחלק טבעי מהתנודות והשינויים בארגון.
ניתן לראות בפרק התוצאות כי מרבית היעדים בפרויקט זה הושגו, כלל העובדים קיבלו ליווי אישי מצוות השכר, מרבית העובדים קיבלו ליווי וסיוע מצוות הגיוס, מצאו הזדמנויות חדשות בשוק העבודה ובפיליפס. עובדים רבים ברחבי החברה המשיכו לפתח את כישוריהם כחלק מתוכנית הGigs של פיליפס, כמו כן צוות הגיוס ופיתוח מנהלים, קורסים חיצוניים במימון פיליפס ומהלכי קידום פנים ארגוני. בנוסף, בתקופה זו נפתחה בפיליפס המכללה לאיכות ורגולציה במטרה להשקיע בשוק המכשור הרפואי ולהמשיך לעסוק בפיתוח ארגוני. עוד ניתן לראות כי מעורבות העובדים בישראל גבוהה בהשוואה לשאר העולם וכי חווינו האטה משמעותית בשיעור העוזבים לעומת שאר השנה.
במטרה לנהל את התהליך בצורה ערכית ואנושית תוך ביצוע התאמות ומעטפת מלאה התכנסנו כצוות אחד הכולל את כל הגורמים שמעורבים: שכר והטבות, מחלקה משפטית, צוות הגיוס, צוות מנהלי משאבי אנוש ומנהלי העובדים המושפעים, ובנינו תהליך מפורט לאיתור כל צרכי העובדים המושפעים. יצרנו תהליך העוטף את העובדים שיוצאים מהארגון, מסתכל עליהם באופן אישי, בגובה העיניים, נותן מענה לשאלות וצרכים שונים, משאיר דלת פתוחה לאורך התהליך וגם לאחר שיצאו מהארגון ומזמין אותם להיות איתנו בקשר ואולי גם לחזור בעתיד לפיליפס. בנוסף ציידנו את העובדים במידע על התהליך תוך הקניית כלים פרקטיים שיסייעו להם בדרכם החדשה.
בתקופה של שינויים וחוסר ודאות ראינו לנגד עיננו את החשיבות הרבה בשמירה על העובדים בארגון, המוטיבציה, המחוברות והאווירה הכללית. כחלק מכך שמנו דגש רב על פעילות מתמדת של פיתוח המשאב האנושי ויצירת הזדמנויות לצמיחה אישית ומקצועית בתוך הארגון. הפעילות כללה: Upskilling של עובדים, סדנאות פיתוח קריירה, גיוס עובדי חברה, וGigs שמהווים הזדמנות לרכישות כישורים חדשים והתנסויות.
אנו מאמינים כי בבסיס היכולת של ארגון לגלות חוסן נמצאים המנהלים המהווים בסיס איתן עבור העובדים. כצוות HR ראינו לנכון לתת כלים למנהלים על מנת להתמודד עם תחושות חוסר הודאות והיציבות שהתקופה מביאה עימה, לצד המשך עבודה צמוד עם המנהלים והקפדה על שמירת השיגרה וההשקעה בעובדים וברווחתם.
ההתמודדות עם המצב החדש הביאה ליצירת נהלים חדשים, מיסוד שיטות עבודה, יצירת כישורים חדשים וחיזוק המיצוב של מחלקת משאבי האנוש בארגון הגלובלי והלוקאלי. התהליך אמנם היה מהיר אך מורכב וכלל שיפור מתמיד והפקת לקחים באופן אג'לי ורציף. בהבנת המציאות הארגונית המורכבת השכלנו להבין כי ניהול התהליך אינו כולל רק את הפרידה המכובדת מעובדינו ועמידה ביעדי ההתיעלות, אלא לא פחות חשוב מכך – ניצול המשבר והפיכתו להזדמנות.