מעבר ממבנה פעילות של קבוצת חברות, הפועלות בנפרד, לחברה אחת - One Company

מהות השינוי – החברה המרכזית למשקאות CBC  ישראל  הינה חברה לייצור, יבוא, שיווק, מכירה והפצת מזון ומשקאות. 

ארגון גדול במשק הישראלי, עם מותגים מובילים, בינלאומיים ומקומיים, הנמצאים בכל בית בישראל. במהלך השנים מהקמתה (1968) התפתחה החברה באמצעות רכישת חברות וזיכיונות והקמה של חברות נוספות. ככל שהתרחבה הפעילות, החברה פעלה כקבוצת חברות קשורות, הפועלות בנפרד. לכל אחת מחברות הקבוצה היו מנכ"ל והנהלה שפעלו עצמאית.  בשנת 2020  עלה הצורך בשינוי משמעותי  שמהותו מעבר ממבנה פעילות של קבוצת חברות קשורות, הפועלות בנפרד, למבנה פעילות של חברה אחת (ONE COMPANY). שינוי זה משמעו ביטול מבנה החברות וארגון מחדש של כלל תחומי הפעילות העסקית של החברה, תחת הנהלה אחת. מינוי מנכ"ל אחד וחברי הנהלה אחת, האמונים על הובלת הארגון על פי מערכים מקצועיים מרכזיים: מערך השיווק, מערך המכירות וסחר, מערך התפעול,  מערך שרשרת אספקה, ומערכי מטה. במטרה להיערך לאתגרי העתיד ולהמשיך לצמוח ולשמור על חוסנה של החברה לאורך זמן, בחרנו להוביל שינוי ולהתאים את עצמנו לסביבה ולמציאות המשתנה.

משאבי אנוש ומנהלי הארגון נדרשו להוביל ולנהל את ההווה תוך עיצוב ותכנון העתיד. עבדנו בצוותי עבודה חוצי חברות, בנינו תכניות, רתמנו, טיפלנו בהתנגדויות, הטמענו תהליכים ופעלנו לייצוב הארגון במתכונתו החדשה. התכנית ליישום והטמעה כללה היבטים כמו המבנה הארגוני, כולל הקמת יחידות מקצועיות משותפות חדשות, תהליכים ותשתיות, יישום מנגנוני אינטגרציה ושגרות ניהול תומכות, בנוסף אפיינו מחדש והתאמנו את התשתיות הטכנולוגיות לצרכים ולתהליכים המתגבשים. הכישורים- השינוי הציף פערים וצרכי למידה, לאורם נדרשנו לבנות תכניות הדרכה והכשרה. הערכים –  ברוח השינוי, דייקנו את החזון הארגוני וגיבשנו סט ערכים התומכים במטרות האסטרטגיות ומהווים בסיס לעיצוב התרבות הארגונית החדשה. העובדים –  במטרה לחזק את תחושת השייכות ומחוברות העובדים לזהות הארגונית החדשה, גיבשנו מדיניות לניהול ופיתוח המשאב האנושי, יצרנו סטנדרטיזציה והקמנו תשתיות אחידות ביניהן: שפה ארגונית, כלי לניהול תקשורת פנים, מדרוג ארגוני, מדיניות תגמול והטבות, מנגנוני הוקרה ועידוד למצוינות, תכניות פיתוח, טקסים, פורומים ועוד. שדרת הניהול – גיבשנו תפישה ניהולית משותפת,  שתהווה בסיס לעיצוב והטמעת שפה ותרבות ניהולית  אחידה,  להובלת הארגון להשגת מטרותיו. 

יצאנו לדרך מתוך בחירה וממקום של עוצמה, אך התמודדנו עם לא מעט אתגרים במהלכה. אחת מהחוזקות שלנו, כארגון ותיק ובעל חוסן היוותה אתגר משמעותי.  מצאנו כי היכולת להניע אנשים אל מחוץ לאזור המוכר והנוח שלהם אינה פשוטהריבוי האוכלוסיות בארגון אתגר אותנו בבואנו להשית מדרג ארגוני חוצה חברה, לאחד את הזכאויות ואת תנאי השכר וההטבות. עוד אתגר היה עצם הובלת משאבי אנוש את השינוי, כאשר עובדי ועובדות משאבי אנוש חוו שינוי בעצמם, ופעלו בחוסר וודאות אותה פעלנו לצמצם במהרה. אתגר שמלווה אותנו עד היום הוא שאלת הזהות – איך שומרים על גאוות היחידה? על החיבור החזק של העובדים למותגים? איך מייצרים זהות חדשה, המשמרת ומכבדת את הקיים?  עצם הקמת חברה "חדשה" CBC Israel- עד כה חברות הקבוצה היו חברות מובילות מבחינת מיתוג כלפי חוץ (וגם פנים). בעולם החדש- אנו מציגים עצמנו כ- CBC Israel-מיתוג שעדיין לא מוכר מספיק. 

תוצאות והישגים-עם ההחלטה על השינוי, הפכנו לחברה אחת, בעלת שרשרת ערך אחת הממקסמת את הערך ללקוחות ולצרכנים, יעילה ומדויקת.  כדי לבצע זאת איחדנו בין כלל העולמות – ייצור, יבוא, שיווק, מכירות והפצה, של כלל התחומים העסקיים ומותגי החברה,  ועטפנו במעגלי תמיכה מקצועיים וחדשניים. הישג נוסף הוא פיתוח שריר השינוי– ההבנה שהשינוי אינו תהליך חד פעמי, אלא שסביבת התחרות שלנו השתנתה בשנים האחרונות ותמשיך להשתנות בחדות ובמהירות גם בעתיד. הקמנו יחידות חדשות לצד אחרות שהתחדשו שמטרתן לייצר יתרון תחרותי, ערך ומקצוענות במגוון רחב של עולמות תוכן. יצרנו יתרון לגודל, סטנדרטיזציה של תשתיות ותהליכים, מומחיות,  איתרנו מוקדי כפילות ופונקציות מיותרות המכבידות ומסרבלות.

במסגרת השינוי, שינינו את תפישת ההפעלה של מערך משאבי אנוש, תמהיל העיסוק של צוות משאבי אנוש בשטח השתנה ומוקד בליווי היחידה והמנהלים בהיבטי ניהול 360 של האנשים , ותמיכה בהובלת שינויים. בנוסף, יצרנו מיקוד ובניית מומחיות בגופי משאבי אנוש השונים תוך שמירה על סינרגיה ביניהם. יצרנו יחידות ותפקידים חדשים המשלימים את התמונה ומספקים תמיכה מלאה לעובדים ולמנהלים בארגון. משאבי אנוש ממוקמים בחזית – לומדים ומכירים את עולם העבודה החדש, את המגמות העדכניות בארץ ובעולם ומובילים את הארגון להתגמש ולהתאים את עצמו לשוק ואף להובילו. המנהלים בכל הדרגים רתומים אף הם לחדשנות. 

כדי לחזק את המחוברות וגאוות העובדים השקנו אפליקציה ארגונית, בה מתאפשר שיח ברמת כלל חברה, חדשות ועדכונים, חידונים ופעילויות וכן גישה למידע ארגוני. בנינו שגרות תקשורת פתוחות והעיקרית שבהן היא שולחן עגול אחת לחודשיים עם מנכ"ל החברה וסמנכ"לית משאבי אנוש. בנוסף אנו מקיימים כנסים ואירועים ברמת מערכים התורמים לגיבוש ויצירת הלכידות המקומית. לסיכום, אנו מתאימים את עצמנו לטעמו המשתנה של הקהל ובונים מיתוג מעסיק מוביל כשם שהמותגים שלנו מובילים וחזקים.