פרויקט קשת - חיזוק והעצמת אנשי המשא״ן ״האנשים המטפלים באנשים״

מערך משאבי האנוש בח״א מונה כ-3,500 משרתים במקצועות מגוונים, בטווח גילאים 18-55 ובהיקף סמכות משתנה. המאפיין את כולם, הוא אחריותם על הדאגה למשאב היקר ביותר של חיל האוויר, אנשיו. 

קיים  סיפוק  משמעותי בטיפול באנשים, התוצאות בדרך כלל ניכרות -תחושת שביעות הרצון והכרת התודה ממלאות ומעצימות, יחד עם זאת, כנותני שירות, המרוחקים באופן יחסי מליבת העשייה המבצעית , רמת השחיקה היא גבוהה –

מי מטפל במטפלים? מי יטפל וידאג לצרכים של אנשי המשא"ן?

מטרת פרויקט קשת היא לטפל באנשי המשא"ן, כדי שתהיה להם את האנרגיה והמסוגלות – גם המנטאלית וגם המקצועית, לטיפול ממוקד במקבלי השירות. מנגנון זה, בו המשאבים לטיפול באנשים, מופנים פנימה, לאנשי המשא"ן מאפשר עוצמה, הפריה אישית ומקצועית ומהווה מנוע צמיחה פנים ארגוני. 

משפט הקיום לפרויקט: ״תכנית שתסייע ליצור ולגבש מערך משא"ן מוביל, מקצועי, איכותי וגאה. ״

כל זאת מושג  באמצעות 5 צירים: (1) מצוינות ארגונית ואישית  (2)  זהות, מיתוג, שייכות, תרבות ומורשת (3) פיתוח מקצועיות  מערכית (4) טיפוח אנשי המערך (5) סביבת עבודה 

כל אחד מהצירים מפורט לפעילויות קונקרטיות ואופרטיביות ויוצר גאנט – תוכנית עבודה הפרוסה לאורך כל השנה. כל פעילות מובלת על ידי אחד מגופי המשא"ן ועבור כל המערך – שותפים לתוצאה הסופית וגם לדרך.

ייחודיותה של התוכנית, בעשייה מוכוונת פנימה, מהווה פורמט חדשני שהוכיח את עצמו בהנצלה של יכולות לתועלות.

התוכנית מקדמת עיסוק מעמיק במורשת וחידוד ערכים משותפים, לצד פיתוח עתודה ניהולית משמעותית וציון קבוצת מובילים כסמן ימני, למידה מארגונים וצבאות מקבילים, מתן כלים וחיזוק הפרופסיה המקצועית. דיוק התמיכה הניתנת לצרכי הפרט, לצד חיזוק תחושת השייכות גם ברוח וגם בחומר, בהקצאת משאבים לשיפור סביבת העבודה.

תפיסת זו, הינה חדשנית במחוזות צה״ל בכלל ובארגון מבצעי בפרט, ומבינה, שהמטפלים נדרשים להטענה, לחיזוק ולשימור, על מנת שיוכלו לפתח מסוגלות ויכולות לטיפול מיטבי באנשי החיל.

לפרויקט תוצאות מוכחות על כך שחיזק את תחושת הגאווה של המערך, את עוצמתו וייחודיותו. 

לראייה התוכנית הפכה מושגרת ומהווה אבן יסוד בעוצמתו של מערך המשא"ן.

חלק מהפעילויות התקיימו בעבר, גם לפני קשת, החדשנות של הפרויקט היא בכך היא בכך, שכל הפעילויות מוכוונות מטרה ופועלות ביחד – בתוכנית עבודה מוסדרת וארוכת טווח, מובלות על ידי גופי המשא״ן עבור עצמם -השותפים לתוצאה הסופית וגם לדרך, וממוקדת בנותני השירות -האנשים המטפלים באנשים.