לאומי
מודל חיזוי גיוס בחטיבה הבנקאית
בנק לאומי, ארגון ותיק (המוסד הפיננסי הכי ותיק במדינה), מעסיק אלפי עובדים במגוון תפקידים וגילאים.
לאומי מקדם חיזוק והובלת תרבות של מצוינות – בראש ובראשונה בקידום שירות הכי נוח ללקוח וגם בהתאמת תהליכים ובפיתוח המשאב האנושי.
תהליך הגיוס לפני הפעלת המודל היווה תגובה לעזיבת העובד ועד לאיתור מועמד מתאים חלף העוזב, היחידה מתנהלת בחסר ממוצע של כחודשיים, העומס על העובדים ביחידה גדל, רמת השירות ללקוחות עלולה להיפגע ובשל העומסים המצטברים קיים קושי לחנוך את העובד החדש עם הגעתו.
לאור האמור לעיל, הבנו כי אחד האתגרים העומדים בפנינו הינו ייצוב מצבת כח האדם והקטנת התנודתיות במטרה לצמצם חוסרים בסניפי הבנק ולהעלות את רמת השירות ללקוחות
מטרת הפרויקט הינה להעריך את כמות הגיוסים הנדרשת בעיסוקים שונים בארגון ובהתאם לפתוח משרות לגיוס טרם התממשות העזיבות בפועל תוך איזון בין הגדלת עלויות בגין גיוס גבוה מהנדרש/ הקדמת גיוסים לעומת שמירה על רמת שירות כתוצאה ממחסור בעובדים הנגרם מהפער בין עזיבה לקליטת עובד והכשרתו לביצוע העבודה באופן מיטבי
הפרויקט בוצע במספר שלבים:
- הבנת הכיוון העסקי על מנת להעריך את ההשפעה על העיסוקים השונים במודל.
- ניתוח נתונים והערכת מצב לצורך הבנת מאפייני העיסוקים השונים וקביעת פרמטרים לכל עיסוק
- בניית מודל תכנון המבוסס על רגרסיה לוגיסטית בסופו נוצרת תכנית גיוסים רבעונית
- הפעלת מודל צל לתיקוף המודל
- יישום התכנית עם השותפים לדרך: גוף התכנון, ענף גיוס, משאבי אנוש של היחידות הרלוונטיות
- ביצוע מעקב הדוק אחר מימוש התכנית ותיקון התחזית במידת הצורך
כתוצאה מהעבודה עם המודל בוצע שיפור באזורים הבאים:
- ענף גיוס פתח משרות מרוכזות בעלות אותו פרופיל והצליח לשמר יותר מועמדים איכותיים בתהליך הקליטה (יותר תקנים היו פתוחים בכל נקודת זמן)
- הקליטות תואמו לתאריכים ייעודים על מנת לאפשר לאגף פיתוח ארגוני ולמידה לפתוח קורסים מרוכזים כך שהעובדים הגיעו ליחידות לאחר קבלת הכשרה בסיסית
- הקדמת הגיוסים לפני התממשות העזיבה בפועל יצרה הקלה ביחידות משום שלא נוצר חוסר בכ"א והתאפשרה פניות לחניכת עובדים חדשים (OJT)
- בוצע ויסות עומסים ביחידות בהן עובדים יצאו לחל"ד/חל"ת באמצעות עובדים חדשים שנקלטו בעודף (לפני התממשות העזיבות)
- כאשר נוצר חוסר ממשי בגין עזיבת עובד, התקבל עובד מתוך הארגון שכבר הוכשר לבצע את עבודתו
- הצלחנו לדייק במודל עד ל 90% מהביצוע בפועל וזאת על אף האתגר שבפריסה הגאוגרפית
בעקבות הפעלת המודל, לראשונה במשאבי אנוש פעלנו באופן אקטיבי על סמך מודל חיזוי, יזמנו גיוסים מול מנהלי היחידות לפני שהתרחשו עזיבות בפועל, הכשרנו עובדים באופן מרוכז ואקטיבי, הצלחנו לפרוט את החיזוי עד לרמה הגאוגרפית ולמעשה שלטנו בתהליך מקצה לקצה במקום להגיב
.