סודהסטרים
עיצוב מחדש של התרבות הארגונית בתקופת שינוי חסרת-תקדים
סודהסטרים היא החברה המובילה בעולם לייצור מכשירי מים מוגזים ביתיים ואחת החברות הישראליות הבולטות בשוק הגלובלי. נוסדנו לפני יותר מ-125 שנה, ויש לנו תרבות ארגונית קוהרנטית וחזקה.
בשנת 2018 הצטרפה סודהסטרים לקבוצת פפסיקו (PepsiCo) העולמית, קונצרן המשקאות והחטיפים הגדול בעולם. לקבוצת פפסיקו יש אסטרטגיה עסקית ותרבותית אחידה המוטמעת בכל המותגים. ברגע החיבור בין שתי החברות החל מסע מורכב ומרתק של מציאת שפה משותפת, שילוב תרבויות ומענה על שאלות יסוד:
איך מאזנים בין הזהות הסודהסטרימית הסטארטאפיסטית לבין תאגיד של 300,000 איש ונשארים עצמאיים אך לא מבודדים? איך יוצרים התאמה אסטרטגית (Strategic Fit) עם פפסיקו, יצרנית משקאות קלים מהגדולות בעולם? איך עוברים מחברה שכל כולה גאווה ישראלית לזהות קוסמופוליטית?
מטרת הפרויקט היתה ליצור סינרגיה בין התרבויות ולהטמיע אותה בהצלחה. מהרגע הראשון היה ברור שיידרש לכך מהלך גלובלי מנוהל, חכם ורגיש. אם נצליח – זה יאפשר טרנספורמציה אדירה לסודהסטרים, אך אם ניכשל – ייגרם נזק אדיר, בלתי-הפיך. יש הזדמנות אחת ויחידה להצטרף לפפסיקו בצורה מיטבית, תוך שימור הזהות הייחודית שלנו.
על המהלך הופקדה חטיבת משאבי האנוש העולמית, בהנהלת צוות ישראלי בכיר. הצוות ביצע תכנון והיערכות מדוקדקים, מחקר פנים-ארגוני בקרב 82 עובדים, שימוש במודלים מעולם משאבי האנוש ובניית 7 עקרונות פעולה שליוו את המהלך לכל אורכו.
השקת המהלך, שנקרא Project Plus, החלה דווקא מערכי הבסיס, הרבה לפני שהחלקים הטכניים והלוגיסטיים של השילוב הבשילו. זאת על מנת שהעובדים לא יפגשו את השינוי לראשונה בפן הטכני. לכן פתחנו בהצגת סט הערכים של PepsiCo באמצעות תהליך גילוי ולימוד במספר גלי חשיפה והטמעה משולבים להנהלה ולמאות עובדים ברמות השונות.
בשלב המחקר הבנו שאחד הדברים שהכי מעניינים עובדים זו התפתחות הקריירה שלהם. פפסיקו נתפסת כ"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", עם מגוון עצום של קורסים והדרכות. לכן פעלנו באופן אינטנסיבי לרישום עובדי סודהסטרים לקורסים והדרכות. עד כה השתתפו 136 עובדים במגוון קורסים (ניהול, מכירות, מיומנויות ועוד). התגובות שהתקבלו טובות מאוד.
מדובר באחד המהלכים החשובים והמורכבים שחוותה סודהסטרים מעולם, ומוגדר על ידי הנהלת סודהסטרים כאחד הפרויקטים האסטרטגיים (Must Win Battle) בשנים הקרובות. כבר בשלב זה המאמץ נושא פרי: עם התקדמות המהלך, סודהסטרים חוותה 3 רבעונים רצופים של צמיחה ונכון לסוף מאי עומדת ביעדי ה-AOP, וזאת לאחר שנתיים מורכבות מאוד עסקית. בנוסף, סקר המחוברות הארגונית הראה רמת מחוברות של 72% לעומת 65% בשנה הקודמת – זינוק של 7 נקודות במחוברות בכל היחידות, וזאת לאחר שנתיים רצופות של ירידה משמעותית.
המהלך חדשני מאחר והוא בנוי כולו על יוזמה של סודהסטרים. כידוע, בתהליכי מיזוג החברה הרוכשת בדרך כלל מובילה את התהליך ונותנת את הטון. במקרה הזה בחרנו להוביל את השינוי עבורנו ועבור פפסיקו, במקום לתת לה להוביל. שלטנו בקצב, בתדירות, במסרים ובתכנים. לשמחתנו, פפסיקו בירכה על המעשה ותמכה בנו לכל אורך הדרך.
מהלך Project Plus כל כולו פריצת דרך חדשה עבור סודהסטרים: שינוי חסר-תקדים בתרבות הארגונית ובערכי היסוד של החברה. זה מהלך שהיה אמור להתרחש לפני 5 שנים, החל לנוע רק בשלהי 2023 – ובזמן קצר ביותר יצר תנועה שמורגשת בכל רחבי סודהסטרים.
הסלוגן של סודהסטרים היה ונשאר Push for Better – לדחוף לטוב ביותר בכל מה שאנחנו עושים. אנחנו מאמינים שהמהלך שאנחנו מובילים ונמשיך להוביל הוא התגשמות החזון הזה בדיוק.