Featured Image

NETAFIM


 הטמעת תרבות חדשנות ומודל הפעלה גלובלי, בהובלת משאבי אנוש

תמצית מנהלים:

בשווקים הגלובליים של היום, שבהם השיבוש – הוא הנורמה, חדשנות היא המנוע להשגת יתרון תחרותי ולהבטחת צמיחה בת-קיימא. בנטפים, מובילה עולמית בתחום טכנולוגיות השקיה בטפטוף, חדשנות מהווה הכוח המניע מאחורי הצלחתנו כחברה, מהיווסדה ועד היום. אנו חברה גלובלית עם כ-4,500 עובדים ב-33 חברות בנות (כ-900 עובדים בישראל), 19 מפעלי ייצור ו-2 מפעלי מיחזור. כוח העבודה הגלובלי שלנו כולל 20% נשים ו-49.5% מהעובדים הינם בני 40 ומעלה. עבודה זו מציגה את יוזמת חטיבת משאבי האנוש בנטפים למיסוד פונקציית חדשנות גלובלית, באופן המחבר אנשים, תהליכים סדורים ויוזמות גלובליות ומהווה מנוף לחיזוק תרבות וערכים משותפים. בכך, אנו שואפים לממש את ערכי נטפים וחזון חברת האם שלנו, אורביה, במחויבות לשיפור איכות החיים בעולם באמצעות פיתוח תשתיות עירוניות, פיתוח חומרים וחקלאות מדייקת. 

בשנת 2022 ערכנו סקר ארגוני נרחב בנטפים, שהצביע על פערים משמעותיים בגישה הכוללת לחדשנות פנימית וביישום חדשנות בחיי היומיום של העובדים. זאת, על אף שנטפים נתפסת בעיני העובדים, כחברה חדשנית מאד. פערים אלה כללו, בין השאר, היעדר בזרימת חדשנות "מלמעלה למטה", מעורבות נמוכה של העובדים בפעילויות הנחשבות חדשניות, מחוץ לצוותי הפיתוח(D&R) ומחסור בתשתיות ארגוניות לעיסוק בחדשנות. אלה ועוד,  הובילו להבנתנו, במשאבי אנוש, כי על מנת להתמודד בהצלחה עם אתגרים אלה עלינו להסדיר ולמקד מחדש חדשנות פנימית בנטפים, ברמה חוצת חברה. הקמנו מחדש את התחום ובמהלך שנתיים אלה, שינינו באופן משמעותי את תפיסת ומודל ההפעלה של  החדשנות הפנימית, באמצעות 4 צירי פעילות מרכזיים ומובנים: קהילת מובילי חדשנות, תרבות חדשנות, תחרות אתגרי LaunchPad ושותפות עסקית לחדשנות. אלה, במנגנון מנוהל היטב, תומכים בשינוי הכיוון לטיפוח תרבות חדשנות בחברה, השאת ערך עסקי מיוזמות במסגרת זו בהזדמנויות פיתוח ולמידה של אנשינו- לכל אחד, לאורך כל השנה:

1) הקמנו במתכונת חדשה לחלוטין את קהילת "מובילי החדשנות" הגלובלית, תוך בחירה קפדנית של כישרונות ובהובלת משאבי אנוש ומנהלים. כ-35 איש בכל שנה, מקדישים 10% מזמנם באופן רשמי, לחדשנות. אנו מנהלים מאמץ לגיוון כך שהשתתפות נשים עלתה מ-24% ל-37%, וייצוג מדינות בעולם מ-12 ל-16. העברנו 679 שעות של הכשרה, והפעלנו 5 צוותי עבודה, לפיתוח יוזמות ושיטות חדשנות פנימיות.

2)  תרבות חזקה נתמכת על ידי ידע ויכולת גבוהים יותר. עם הבנה זו,  בשנת 2023-2024, סיפקנו 2967 שעות הכשרה בשפות שונות והשקנו עמוד פורטל חדש עם כלים ווובינרים להבטחת ידע נגיש לכל. השקנו שבוע החדשנות ראשון אי פעם בנטפים ובאורביה, שכלל  17 דוברים, מרביתם המוחלט פנימי ובשפות שונות, ויותר מ-1000 משתתפים, עם משובים מצוינים שהעידו על חיזוק ההיכרות עם סיפורי מקרה מרתקים, למידה מהצלחות וכשלונות ועידוד שיתוף הפעולה בין העובדים.

3) הגדרנו מחדש את תחרות החדשנות הגלובלית שלנו: אתגר ה- LaunchPad. ניכר גידול משמעותי בהשתתפות עובדים מבעבר- עם 658 מבקרים ו-351 משתתפים באתגר הראשון, ו-861 מבקרים ו-547 משתתפים באתגר השני. כבר ב-2023, התקבלו פרויקטים איכותיים (עפ"י ההנהלה) עם השפעה פיננסית משמעותית, כולל 0.5 מיליון דולר והשפעה של EBITDA של 100 אלף דולר לשנת 2024.

4) היוזמה החדשה שלנו "שותפות עסקית לחדשנות", מטמיעה כלי חדשני (פורטפוליו)שפיתחנו- 15 שיטות לחדשנות פנימית, אשר קיבל משוב חיובי ביותר. בד בבד עם העברת סדנא לקבוצות עובדים ללימוד והתנסות, פיתחנו יוזמה עדכנית, לשימוש בפורטפוליו, בתהליכי חשיבה ופתרון לבעיות עסקיות. כיום אנו בפיילוט עם יחידה עסקית בדרום אמריקה, בניסיון להדגים הן את גמישות הכלים לשימוש לשם השפעה עסקית  והן את היכולת לרתום עובדים לשימוש בכלים פנימיים, בפיתרון בעיות וחשיבה חדשה על אתגרים קיימים.

הצלחתנו בתקופה קצרה זו, ניכרת ביכולת להוביל פעילות חדשנות סדורה, בכל הרמות בארגון ועבור כל אחד. בהובלת משאבי אנוש, גישתנו לעידוד ופיתוח יוזמות חדשנות וטיפוח תרבות חדשנות מביאה כבר עתה, לשיפור משמעותי במעורבות העובדים, תומכת בשימור עובדים בתפקוד גבוה, מעודדת יוזמות גיוון והכלה ומוכיחה תוצאות עסקיות מוחשיות. כל אלה תומכות במשאבי אנוש כשותף עסקי המוביל בשולחן ההנהלה ומשפיע, אף במסגרת תחום זה בלבד, על הרצף- ערכים, תרבות, התנהגות, והשפעה עסקית כלכלית. בעבודה זו, אנו מקווים להציע לצוותי משאבי אנוש אחרים נוספים, הזדמנות להעצים את השפעתם גם כן.