MAX
תפקוד משאבי אנוש בתקופת המלחמה
תפקוד משאבי אנוש בתקופת המלחמה | חברת MAX | יוני 2024
חברת MAX הנה אחת החברות המובילות בישראל בתחום האשראי וה- .Paymentsהחברה המציעה מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הוקמה בשנת 2000 בשם "לאומי קארד" וכיום נמצאת בבעלות קבוצת כלל החזקות עסקי ביטוח בע"מ. החברה מונה כ 1,800 עובדים, כשליש מהם נציגי שירות ומכירה במוקדים הנותנים מענה ללקוחות. משרדיה הראשיים ממוקמים בעיר בני ברק, שלוחות נוספות של מוקדים קיימות בעיר חיפה בצ'ק פוסט ובעיר טבריה.
אירועי השבעה באוקטובר 2023 תפסו את כולנו בהפתעה, אך מיד התעשתנו וכבר בשעות הבוקר המוקדמות הקמנו צוות מש"א חירום שכלל דיסציפלינות שונות במש"א. מרגע זה ואילך התמודד הצוות עם איסוף מידע, ניתוחו ומתן מענה מידי לצרכי העובדים והמנהלים, לטובת שמירה על ביטחונם ורווחתם, ולטובת ההמשכיות העסקית של החברה.
מהרגע הראשון הושקעו מאמצים רבים על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית על כלל עובדי החברה ותפקוד היחידות השונות. הדגש הושם על איסוף מידע לגבי עובדים הנתונים בסכנה ממשית, נפגעי מעגל ראשון ושני, עובדים מפונים, עובדים שגויסו למילואים ו/או בני משפחתם גויסו בצו 8, עובדים הסובלים ממצוקה נפשית, יחידות הסובלות מחוסרי כ"א ועוד.
שיטת העבודה שגובשה תוך כדי תנועה היתה bottom up ו top down , מה שאפשר לזהות צרכים פרסונליים וארגוניים, לגבש מדיניות מותאמת ולהטמיע אותה במהירות. עבדנו בקצבים מהירים מאד, בגמישות ושיתוף פעולה על מנת לתת הן מענה פרטני לעובדים במצוקה, הן מענה ייעודי לאוכלוסיות ייחודיות שמיפינו בעלי מכנה משותף, והן מענה לארגון המוגדר כמשק לשעת חירום וחייב לתפקד ולספק מענה למשק הישראלי בכלל וללקוחותינו בפרט, במיוחד בעת אסון ומלחמה.
כבר בשבוע הראשון ארגנו הרצאות בזום לעובדים, אפשרנו עבודה מלאה מהבית, ארגנו מערך התנדבויות עשיר שאפשר לעובדים לתרום ולהיתרם ולהרגיש משמעותיים. פינינו עובדים ובני משפחותיהם למלונות וסייענו במציאת דיור חלופי לעובדים מפונים, תמכנו בעובדים הרבים שגויסו למילואים, שמרנו איתם על קשר רציף וגם עם בני משפחותיהם, שלחנו להם מארזים מפנקים ודאגנו להעביר להם לאורך כל חודשי הלחימה את התחושה שהם רצויים וחשובים ואנחנו מחכים להם. בהתאמה תמכנו גם באוכלוסיות עובדים נוספות שהתקשו להתמודד עם אתגרי התקופה, אם זה בעקבות בני.ות זוג שגויסו למילואים, ילדים בבית ללא מסגרות, עובדים שסבלו מהתקפי חרדה ומצוקות נפשיות, ועוד.
במעבר מהשלב האקוטי של המשבר לשלב הכרוני, שבו אנו נמצאים גם היום, המשכנו לתת מענה אישי וארגוני בכל הרבדים. בנוסף, פיתחנו תכניות לטווח ארוך כדוגמת תכנית Re-Boarding לקליטת עובדים החוזרים משירות מילואים, ומספקת כלים ארגוניים וניהוליים למען קליטה מיטבית של המילואימניקים.
כמו כן, בנינו תכנית חוסן ארגוני שנתית, הכוללת תכניות ויוזמות חדשות לצד התאמת תכניות ותהליכים קיימים לצרכים הרלוונטיים לימים אלו.
הארגון פעל רבות לכל אורך התקופה לתמוך בלקוחות, כולל הפגנת פתרונות יצירתיים וחדשניים כדי להגיע לכל דורש ולתת מענה מידי. בהקבלה, פעל צוות מש"א באופן רציף לטובת רווחת העובדים ושלומם, חיזוק החוסן האישי והרציפות התפקודית. בין היתר שכללנו את מנגנוני התקשורת הפנים ארגונית שלנו ודאגנו להעביר מידע באופן קונסיסטנטי ורציף, על מנת לעדכן ,לחבר, לחזק את תחושת הקהילתיות והביחד, ולחזק את תחושת היציבות והביטחון של העובדים. כמו כן, אוכלוסיית המנהלים קיבלה הכשרות וסדנאות לשיפור מיומנויות ניהול בעת משבר, מפגשים קבועים עם אנשי מקצוע לתמיכה והכוונה, וזמינות של צוות משאבי אנוש לייעוץ והתייעצות לאורך כל התקופה.
בראייה לטווח ארוך, כחלק מהאג'נדה החברתית שלנו ובהתאמה לצרכים שנולדו בעקבות המלחמה, החברה בחרה לאמץ את קהילת החינוך של המועצה האזורית אשכול לשנים הקרובות. במסגרת זו אנו מקדמים בשיתוף צוות היגוי ייעודי פרויקטים חינוכיים ארוכי טווח לשיקום וחיזוק הקהילה.
במבט 'מהמרפסת' ניתן לומר כי עבודת מש"א בזמן המלחמה התאפיינה ביכולת לנהל מתחים ויצירת איזונים בין עיסוק בטווח המידי לצד חשיבה לטווח רחוק, ראיית הפרט לצד המשכיות עסקית וראייה אסטרטגית, רגישות לצד נחישות, תכנון לצד גמישות, יציבות ובטחון לצד פיתוח וצמיחה.
אנשי משאבי אנוש נדרשו להפגין חוסן אישי וניהולי כדי לשמש משענת לעובדים ולמנהלים ולספק להם את התמיכה הנדרשת. אי לכך סיפקנו גם להם "מסכות חמצן" וכלים מידיים במהלך שלבי המשבר באמצעות סדנאות להתמודדות עם אי ודאות ואי יציבות מתמשכת, כלים ראשוניים לטיפול בטראומה וכלים לשאיבת כוחות באופן אישי ומהצוות כמקור תמיכה.
במרץ השנה קיימנו בארגון סקר מחוברות ו-Well being , ממנו השתקפה תמונת מחוברות ארגונית גבוהה מאד, הן ביחס לסקר קודם והן ביחס לבנצ'מארק. תפקוד הארגון ומש"א בזמן המלחמה הביא לעלייה משמעותית בכל המדדים, וניכר כי העובדים מרגישים שהחברה דואגת להם ולביטחונם, מתאימה את עצמה למצב ומספקת פתרונות גמישים ויצירתיים, ורמת החוסן של העובדים ויכולתם להתמודד עם אתגרי התקופה היא גבוהה.