פז – חברת נפט
מיתוג תפקיד זכיין
תהליך שיפור איכות זכיינים – קבוצת פז – קטגוריית מיתוג מעסיק – תקציר מנהלים:
בשנת 2023, במהלך המלחמה, זיהינו בקבוצת פז הזדמנות ייחודית להתאים את תוכנית הזכיינות שלנו לשינויים במשק. בעלי עסקים קטנים רבים נאלצו לסגור, ומודל הזכיינות של פז יכול היה להציע להם עצמאות כלכלית עם גב של קבוצה חזקה.
באותה תקופה, פז גם התמודדה עם מחסור של 53 זכיינים, שהוביל להתפשרות על תנאי הסף בעת גיוס זכיינים לפז, וכך – לאיכות ביצועים טעונת שיפור מבחינה עסקית.
כדי להתגבר על האתגרים הללו, יזמנו בפז תוכנית מקיפה לשיפור איכות הזכיינים:
ראשית, הגדרנו פרופיל זכיין חדש שמשלב כישורי שירות, ניהול וראיה עסקית. בהתאם לכך, התאמנו את תהליכי הגיוס, ההכשרה והמיתוג שנגזרו מפרופיל זה.
שנית, בצענו רה-בראנדינג להעצמת נחשקות התפקיד בקרב קהלים חדשים, תחת המסר "עצמאות עם גב". קמפיין שיווקי ממוקד שהניב אלפי מועמדים פוטנציאליים.
שלישית, שדרגנו את תהליך ההכשרה לזכיינים החדשים באמצעות תכנים מותאמים, ליווי צמוד והגדלת התגמול לחונכים.
לבסוף, בנינו תהליך סקרי שירות מחזורי לזכיינים, כך שיחידות המטה משפרות באופן מתמיד את השירות שהן מעניקות להם.
התוכנית השיגה תוצאות מרשימות: עלייה באיכות המועמדים, צמצום משמעותי בצורך בזכיינים חדשים, שיפור בשביעות הרצון מהליך ההכשרה, ושימור טוב יותר של זכיינים טובים. אך בעיקר, הוטמעה תפיסה ארגונית חדשה לפיה הזכיין הוא שותף מרכזי שקבוצת פז נותנת לו שירות.
בנוסף לתוצאות המשביעות רצון, חשוב לציין את הייחודיות והחדשנות של התהליך:
ראשית – דווקא עכשיו. התהליך כולו יצא לדרך דווקא במהלך התקופה הקשה של המלחמה, כשזיהינו שהצרכים של בעלי העסקים הקטנים עולים בקנה אחד עם הצרכים העסקיים שלנו בפז.
שנית, אימצנו מודל העסקה המותאם למציאות החדשה. מודל היברידי, בו זכיין יכול לשלב ניהול של כמה מתחמים בכמה מודלי תגמול שונים.
בנוסף, אימצנו תפיסת ניהול חדשה – הזכיינים הם שותפים, ואנחנו נותנים להם שירות. תפיסה זו שינתה לחלוטין את עבודות הממשקים של המטה עם הזכיינים, הביאה לאימוץ דרכי התקשרות חדשות ואף שינתה את השפה היומיומית בארגון.
כל זאת, לצד שילוב של כלים טכנולוגיים חדשים, הביאו לתהליך מותאם לתקופה, רלוונטי ומוצלח מבחינה עסקית.