Featured Image

אמדוקס


תרבות למידה צוותית

 רקע

בעולם העבודה העכשווי והעתידי, היכולת של עובדים ללמוד ולהתפתח כחלק מהשגרה היומיומית (Learnability) היא קריטית להצלחת הארגון. הבנתנו כי מוטיבציה פנימית של העובדים להשקיע בלמידה היא חיונית, הובילה לפיתוח תוכנית לשילוב פרקטיקות למידה בשגרת העבודה כמנוע להטמעת תרבות למידה בארגון.

מטרת התוכנית

מטרת התוכנית היא לחזק את תרבות הלמידה בארגון על ידי יצירת אווירה שמעודדת ותומכת בלמידה, שגרות והרגלים המאפשרים למידה מתוך העבודה עצמה, והנהגה המדגימה סקרנות, פתיחות ושיתוף. תוכנית זו נועדה להגביר דפוסי חשיבה, התנהגויות ושגרות צוותיות המאפשרות למידה חברתית ולמידה מהתנסויות.

תיאור הפרויקט: מודל המרתון

הפרויקט מזמין יחידות ארגוניות למרתון של הטמעת תרבות למידה צוותית. תהליך ההטמעה כולל הכשרה למנהלי הצוותים כסוכני שינוי, בחירת פרקטיקות למידה צוותיות, שיחות רפלקציה והערכת האימפקט. התוכנית כוללת גם תחרות בין הצוותים המשתתפים והכרה במסגרת אירועים שונים.

מתודולוגיה

המודל מתבסס על מתודולוגיית למידה כחלק מתהליך העבודה (Learning in the Flow of Work) ומודל של  Hofstede   המתמקד בערכי ליבה, נורמות וסמלים, טקסים והרגלים. בנוסף, נעשה שימוש במחקר של Savelsbergh, Heijden ו-Poell (2017) להתאמת ההתנהגויות הרצויות.

פרקטיקות מרכזיות

– Learn n’ Share

  – מפגשי למידה שיתופית לעיבוד למידה אישית.

  – פינת "Learn n’ Teach" בה כל חבר צוות מלמד תחום שלמד.

  – מפגשי שיתוף ידע לפני התחלת עבודה על פרויקט/משימה.

  – Try n’ Reflect

  – פינת שיתוף ולמידה משגיאות.

  – זמן מוגדר לקבלת משוב מעמיתים.

  – ניסוי כלים ומתודות חדשות ושיתוף בתובנות.

תוצאות והישגים

התוכנית הוטמעה במספר יחידות בארגון עם מדדים כמותיים ואיכותניים. למשל, ביחידת אמדוקס Optima נרשמה עלייה במדדים כגון עניין בלמידה, שיתוף ידע ובקשת עזרה מעמיתים. יחידת SmartOps דיווחה על למידה של טכנולוגיות חדשות והסמכות מקצועיות.

סיכום

התוכנית קידמה תרבות למידה צוותית בארגון, באמצעות הכשרות למנהלים, אירועי השקה ופעילויות צוותיות. התוצאות מראות השפעה חיובית על המודעות ללמידה, חיבור הדרג הניהולי להתפתחות העובדים והגברת כמות הלמידה בפועל.

 

חדשנות ויוזמה

פיתוח התוכנית והטמעתה ייצרו השפעה מיידית על עובדי הקצה וסביבת העבודה שלהם, תוך מתן מענה לאתגרים ארגוניים והגברת המוטיבציה להשקעה בלמידה. תחום החדשנות בא לידי ביטוי במספר היבטים מרכזיים:

שילוב למידה בשגרת העבודה – בניגוד לגישות מסורתיות המפרידות בין זמן העבודה לזמן הלמידה, תוכנית זו משלבת למידה כחלק אינטגרלי מהעבודה היומיומית, מה שמאפשר למידה מתמדת והתפתחות תוך כדי ביצוע המשימות.

מיקוד בלמידה חברתית – הדגשת למידה שיתופית באמצעות פרקטיקות כמו "Learn n’ Share" ו-"Try n’ Reflect" מעודדת שיתוף ידע והתנסות במגוון דרכים יצירתיות.

הכשרת מנהלים כסוכני שינוי – התוכנית כוללת הכשרות ייחודיות למנהלים שמטרתן להפוך אותם למובילי השינוי בתרבות הלמידה, תוך הענקת כלים מעשיים להנחלת פרקטיקות למידה בצוותיהם.

התאמה אישית וצוותית – כל צוות יכול לבחור את הפרקטיקות המתאימות לו ביותר ולהתאים את תהליך הלמידה לצרכים ולסגנון העבודה הייחודי שלו, מה שמגביר את האפקטיביות והמעורבות.

באמצעות שילוב אסטרטגיות חדשניות אלו, התוכנית מצליחה ליצור שינוי מהותי בתפיסת הלמידה בארגון ולהטמיע תרבות למידה מתמשכת ואפקטיבית.