Featured Image

עמותת לביא


 School Bus – מלווה חדשנות בדרכים

עמותת לביא היא תאגיד החינוך של עיריית ירושלים. תחומי הפעילות של העמותה: ניהול פרויקטים חינוכיים בחינוך א-פורמלי, ניהול צהרונים – תכנית "ניצנים" הפעלה של אלפי מלווי ההיסעים בחינוך המיוחד, סיוע למנהלי מוסדות החינוך העצמאי היסודי והעל יסודי בתחומים שונים, לרבות גיוס והעסקת עובדים ומורים, ופרויקטים חינוכיים נוספים בשיתוף עם מנהל חינוך ירושלים. 

העמותה מעסיקה כ-7,500 עובדות ועובדים במגוון רחב של תפקידי חינוך והובלה לשלושת המגזרים העיקריים בעיר ירושלים: כללי, חרדי וערבי. מרבית מעובדי העמותה הינם עובדי שטח, אשר פזורים במוסדות החינוך ובפרויקטים החינוכיים השונים בכל רחבי העיר, ולא יושבים או מגיעים למשרדי העמותה.

כחלק מחזון העמותה ליצירת מחוברות רגשית וחווית המלווה, הוקם פרויקט "סקול בס". אחת ממטרות העל של הפרויקט היא הגדלת מחוברות העובדים לארגון, ובכך הקטנת השחיקה, תחלופת העובדים, יצירת משמעות לעובדים, הגברת חווית העובד, המימוש העצמי ותחושת הסיפוק מעובדתו.

התהליך 

עבור אלפי תלמידות ותלמידי החינוך המיוחד בעיר ירושלים, דלת הכניסה למערכת החינוך אינה שער בית הספר, אלא יום הלימודים מתחיל כבר בהסעה, בדרך לבית הספר. תלמיד בחינוך המיוחד שוהה בממוצע בהסעה כ-45 דקות לכל כיוון, שעה וחצי ביום, בין 9 ל- 10 שעות מידי שבוע. במסגרת עבודתו, אחראי המלווה ללוות את תלמידי החינוך המיוחד בשעות הבוקר המוקדמות, להסעה אל המוסד החינוכי, ובשעות הצהריים והערב, השבתם לבתיהם מדובר בעובדי שטח, בעלי עבודה טכנית, מונוטונית וללא תוכן ועניין רב. מעצם היות המלווה עובד שטח הוא אינו בעל מחוברות לארגון, לצוות החינוכי של התלמידים וכן למנהלים הישירים שלו. כתוצאה מכך ישנה שחיקה ותחלופה גבוהה של עובדים.

לאור כך הוקם פרויקט "סקול בס" על מנת להרחיב את הכיתה להסעה, וליצור חוויית נסיעה בטוחה, נעימה ומעשירה, בנוסף למצב את המלווה כ"מלווה חינוכי". הפרויקט ממצב את המלווה כחלק מהצוות החינוכי כאיש חינוך ופדגוגיה ולא גורם טכני שרק מוביל את התלמיד. הוא חלק ממעגל השייכות של מוסד הלימודים, מהצוות החינוכי המטפל בילדים ונמצא בתקשורת רציפה הן מול מנהלי המוסד, ההורים ומנהלי הפרויקט. המלווים עוברים הכשרות תדירות במוסד החינוכי בו לומדים התלמידים אותם הם מלווים, וזאת על מנת להכיר את הלקויות והצרכים השונים של התלמידים הנוסעים איתם. בנוסף להכרות המלווים עם הצוות החינוכי, צוות ההסעה מקבל "תיק מלווה חינוכי", הנועד לשפר את חווית נסיעה של התלמידים ומהווה כלי לחיבור המלווה עם התלמיד והתכנית החינוכית. 

העצמת העובד והרחבת אופקיו מחזקות את מחוברתו לארגון באופן שמוביל למספר תוצאות. ראשית, תחושת שייכות ושותפות, אנו רואים שיתוף פעולה גדול יותר מצד המלווים בין אם בדיווחים על אירועים המתרחשים במהלך הנסיעה. בנוסף, ניכר כי חלה ירידה בבעיות המשמעת, עליה ביציבות במקום העבודה ושיתוף פעולה באופן יומיומי עם הצוות החינוכי וקשר בינאישי עם תלמידי ההסעה.

חדשנות

עמותת לביא הינה התאגיד העירוני הראשון אשר בשיתוף עם עיריית ירושלים שהגדירה מחדש את תפקיד המלווה בהסעות ומיצבה אותו כחלק מהצוות החינוכי כאיש חינוך ופדגוגיה, ולא כגורם "טכני" שרק מלווה את התלמידים המוסעים בהסעה. נראה כי בזכות העצמת העובד הכוללת, מתן כלים לעובד והכשרות 

מותאמות התקבלו מספר יתרונות הגורמים לעובד תחושת סיפוק ומחוברות לארגון. ההיבט החינוכי וההיבט התפעולי שלובים זה בזה ומעניקים למלווה משמעות, חווית עובד וסיפוק מעבודה. כל זאת תורם, ומגביר את מידת השייכות והמחויבות של צוות ההסעה לילדים ולמוסד החינוכי.