העובד מחפש משמעות בחסות הארגון
שיחות פיתוח וקריירה בחיבור למשמעות אישית

על דלתא גליל 

דלתא גליל תעשיות בע"מ היא חברת אופנה גלובלית, העוסקת בעיצוב, פיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מוצרי הלבשה תחתונה,הלבשת ילדים, ג'ינס  פרימיום, פנאי וספורט. החברה, הוקמה לפני  45 שנה בכרמיאל שבצפון, פזורה כיום על פני למעלה מ- 20 מרכזים ברחבי העולם עם יותר מ 23,000 עובדים. עם חזון של

'BODY BEFORE FABRIC', החברה מפתחת, מעצבת ומייצרת עבור מותגים שבבעלותה, כגון

7FOR ALL MANKIND ,דלתא ועוד, ועבור מותגים גלובאליים ורשתות מובילות כגון:

TRIUMPH, NIKE, VICTORIA'S SECRET, LULU LEMON, CALVIN KLEIN, TOMMY HILFIGER ,WALMART ,TARGET ועוד. בישראל נמצאים המטה הגלובאלי, פעילויות הפיתוח והעיצוב וכן דלתא ישראל מותגים, רשת החנויות ומותג FIX.

נושא המשמעות בעולם העבודה תופס בשנים האחרונות מקום מרכזי (Deloitte 2019,2020); מחקרים רבים קושרים בין תחושת משמעות בעבודה לפרמטרים של רמת מחוברות ומחויבות גבוהה, הישארות לאורך זמן בארגון, תחושת סיפוק ושביעות רצון, ואף פרודוקטיביות ותרומה גבוהה (Mercer 2018 Meta-analytic correlations). 

ידוע שהעבודה כבר לא נתפסת כמקום פרנסה בלבד, אנשים רוצים לממש את עצמם, לצבור חוויות מעצימות, לחוש שיש תכלית לעשייה שלהם, ללמוד דברים חדשים, להתעסק בדברים שהם לא בהכרח בליבת התחום שלהם, להרגיש שרואים אותם כבני אדם ולא רק כעובדים, ולהיות שייכים למשהו יותר גדול שמייצר אימפקט רחב יותר. רוב הארגונים הבינו את זה והתייחסו לנושא המשמעות בעיקר דרך שני ערוצים עיקריים: דרך פעילות התנדבותית ומעורבות חברתית, ודרך יצירה וחיזוק של תחושת ה-PURPOSE על ידי חיבור העובד להיות חלק ממשהו גדול יותר ובעל משמעות. גם אנחנו בדלתא גליל נהגנו כך. 

תקופת הקורונה העצימה לתחושתנו את סוגיית המשמעות בהיבט האישי; רובנו שאלנו את עצמנו שאלות על מהות החיים: "מה באמת חשוב לי והאם אני נמצא במקום הנכון עבורי". החלטנו שאנחנו רוצים לאפשר לשאול את השאלות האלו, יחד עם האנשים שלנו ולעסוק בשאלת המשמעות, לא רק בהקשר של המשמעות הארגונית, אלא המשמעות האישית. כלומר, להבין ממה בעיקר האדם שואב תחושת משמעות – ולחבר הבנה זו לכיווני פיתוח אישי וקריירה של הפרט בראייה רחבה. אם בעבר הובלנו בארגון תפיסה, הרואה את העובד קודם כל כאדם, ומעודדת אותו "להביא את עצמו לסביבת העבודה כפי שהוא", בתהליך זה עשינו צעד אמיץ נוסף בכיוון, והכנסנו את המנהלים לשיח עמוק יותר עם העובדים, שיח שאולי פחות מקובל לנהל בעולם העסקי הממוקד תפוקות וביצועים, מספרים וכו'. 

כדי ליישם את החשיבה הזו, היה עלינו לגבש פרקטיקות חדשות לפיתוח של הפרט ולעצב את האקו-סיסטם הארגוני כך שיאפשר לסוג שיח כזה להתנהל ולהיות בעל ערך.   

התהליך שהובלנו כלל את השלבים הבאים:

  • פיתוח כלי לניהול שיחת פיתוח וקריירה – שכולל שיח על משמעות על ידי שימוש במודל מפת המשמעות ליצירת עבודה בעלת משמעות וחיים בעלי משמעות  (Lani Morris and Marjolein Lips-Wiersma). עצם הדיון בשאלה ממה הפרט שואב משמעות, מעודד אותו לחשוב על ערכי הליבה והתשוקות שלו, ומאפשר למצוא כיוונים נוספים לפיתוח אישי שלו, למשל, לקחת על עצמו פרויקטים והזדמנויות שמחוברים לחוזקות שלו. 
  • פיילוט – ביצענו פיילוט נרחב עם הכלי שנבנה, במספר יחידות בארץ ובחו"ל, ובהתאם לפידבק מהשטח עדכנו את הכלי וגיבשנו את תהליך ההטמעה שלו. 
  • הכנת האקלים הארגוני הדרוש – שמנו את נושא פיתוח אנשים על סדר היום הניהולי והטמענו את התהליך תוך שותפות עם היחידות וחיבור לצרכים הממשיים שקיימים בשטח. 
  • הכשרת צוותי משאבי אנוש והמנהלים – כדי לבסס את המיינדסט הדרוש, ולבנות את המסוגלות והמיומנות לקיום שיח על התפתחות ומשמעות.
  • הטמעה תוך חיבור הצורך לצרכי השטח – למשל, על ידי בחירה יחד עם כל יחידה את האוכלוסייה המתאימה לתהליך בשנה הראשונה. התהליך לא מחליף טיפול בטאלנט ובניית תוכניות פיתוח אישיות, אלא מאפשר להגיע לקבוצה רחבה יותר של עובדים בארגון. 
  • חיבור למערכות ארגוניות ולתהליכי ניהול שנתיים – חיבור השיחה לטיימינג של שיחת הצ'קפוינט, ניהול התוצרים במערכת אורקל. 

לאחר התנעת התהליך, הרחבנו את קיום שיחות הפיתוח לקבוצות נוספות בארגון בארץ וביחידות דלתא גליל בעולם. התפישה החדשנית והטמעת התהליך הביאה למספר תוצאות: 

  • שימת הנושא של פיתוח ותחושת משמעות על סדר היום הארגוני
  • העמקת הקשר והחיבור בין המנהל והעובד
  • חידוד אחריות ושותפות המנהל בתהליך הפיתוח של העובד
  • יצירת ערך לעובד וחידוד האחריות האישית שלו להתפתחותו 
  • מתיחת היכולת של הארגון לחפש הזדמנויות וכיווני התפתחות מחוץ לקופסא 
  • העצמה ומיצוי גבוה של ההון האנושי על ידי תנועה קדימה של קבוצות 

בתהליך זה, יצרנו חיבור בין משמעות אישית לבין פיתוח אנשים וניהול קריירה בעידן הנוכחי. חיברנו בין משמעות אישית ומוטיבציות אישיות לתפיסות ניהוליות בכלל, ויישמנו זאת כחלק מהסתכלות על ניהול הקריירה של הפרט. יצרנו מגרש משחקים חדש, עבור פיתוח האנשים בארגון, רחב בהרבה מזה שהיה לפני כן. כל זאת מתוך הבנת הערך הגדול שזה מייצר לעובד ולארגון (WIN WIN), והתנועה שמהלך כזה מייצר במערכת כולה.