למידה עם חיוך - תוכנית למידה חדשנית לחיזוק תחושת המשמעות, באמצעות חשיפה חווייתית ומעשירה לעולם הדנטלי

הצורך

Align Technology היא חברת מכשור רפואי גלובלית מובילה שמפתחת, מייצרת ומוכרת קשתיות שקופות ליישור שיניים של Invisalign®, סורקים אינטראורליים ושירותים עסקיים של iTero™ ואת תוכנת ה-CAD/CAM  exocad™לרפואת שיניים אורתודנטית ורסטורטיבית דיגיטלית. תכנית "למידה עם חיוך" נולדה מצורך של מנהלים/ות בהנהלת Align Technology בישראל, לחבר את עובדיהם ללקוחות ולתעשייה הדנטלית בה הם פועלים, במטרה להעמיק את ההבנה שלהם בתחום הדנטלי ועל האופן בו המוצרים ש-Align Technology מפתחת מייצר אימפקט. מחקר עדכני של מקינזי (2021) שם זרקור על חשיבות תחושת המשמעות כגורם מרכזי למחוברות ולשימור הטאלנט בארגון – משמעות הן בעשייה האישית של העובדים/ות ותרומתם להצלחה שלתוכנית 'למידה עם חיוך' הארגון, ומשמעות מתוך ההשפעה החיובית של הארגון על מחזיקי העניין שלו. תובנה זו, לצד האצת קצב הצמיחה וגיוס מאסיבי של עובדים מסקטורים עסקיים מגוונים, חלקם ללא זיקה לחברות מכשור רפואי או לתחום הדנטלי, הביאה לפיתוח "למידה עם חיוך" – שלושה ימים של למידה (יומיים בקליניקה שבמשרדים של Align ויום במעבדה הדנטלית) לכלל עובדי Align בישראל. התכנית כוללת הכשרה בסיסית בתחום רפואת השיניים (אנטומיה, הליכים רפואיים) ומפגישה את העובדים עם האתגרים הרפואיים, הרגולטוריים והעסקיים שרופאים ומעבדות (לקוחות החברה) לעיתים נתקלים בהם – והאופן בו הם נעזרים בטכנולוגיות אותן Align Technology מפתחת ומייצרת בתחומי האורתודונטיה ורפואת השיניים השיקומית. 

ביצוע הפרויקט

תכנית "למידה עם חיוך" פותחה ב-Align Technology בישראל. התכנים והמבנה עוצבו בהובלה של משאבי אנוש, בשיתוף אנשי מקצוע מובילים בתחומם (מהארגון ומחוצה לו) ובדגש על חווית למידה חדשנית ואפקטיבית, כולל למשל הדגמה חיה של השימוש בסורק iTero על ידי סריקת אחד העובדים. האתגר המרכזי בפיתוח התכנית היה ההתמודדות עם הנושא המורכב של רפואת השיניים (עולם תוכן רחב ומושגים שברובם זרים לקהל) והצורך להנגיש תכנים ויזואליים מורכבים (תמונות קשות לצפייה של שתלים וכו') למשתתפי התכנית. המענה לכך בתכנית היה בשני מישורים עיקריים: חיבור מתוך סקרנות אישית (התייחסות לסוגיות ושאלות אישיות של המשתתפים בנוגע לטיפולים שהם או בני המשפחה עברו) ושימוש בהומור במצגות, בהגשה ובאווירה כדי להקל על החשיפה לתכנים הרגישים. בנוסף, הושם דגש על מרצים מקצועיים (ביניהם חמישה רופאים שונים וטכנאי מעבדה) נוכחות פיזית, למידה בקבוצות קטנות (למרות הביקוש הרב לתכנית) וחוויה הוליסטית כולל מיתוג ועיצוב ייחודיים לתכנית שבאו לידי ביטוי בכל נקודות המגע של המשתתפים – החל מספל הקפה הממותג שניתן למשתתפים, ועד לשפה התקשורתית האחידה במצגות המרצים, בעיצוב החדר בו נערכת התכנית ובתקשורים שנשלחים לעובדים/ות. 

התוצאות

ניתוח המדידה הכמותית והאיכותנית שהתבצעה בתום הקורס ו-10 שבועות אחריו מלמד שהתכנית השיגה 3 תוצאות עיקריות: חיזוק תחושת המחובּרּותּ באמצעות הרחבת האופקים המקצועית, ההשראה והיכרות אישית עם לקוחות וקולגות במהלך התכנית; העשרת השפה המקצועית וכתוצאה מכך קפיצת מדרגה בשיח המקצועי בעבודה השוטפת לרוחב הארגון ועם לקוחות; והבנת ה-WHY הארגוני ותחושת המשמעות מתוך היכרות מעמיקה עם השוק בו Align פועלת, חשיפה ללקוחות והבנת צרכיהם וחשיפה למגוון הפתרונות של החברה והערך שהיא מייצרת עבור מחזיקי העניין השונים. אולם המדד הטוב ביותר להצלחת התכנית הוא כנראה ההחלטה של המטה הגלובלי על הרחבת התכנית לבריטניה, שוויץ ואתרים נוספים עוד השנה.

החדשנות

"למידה עם חיוך" יצרה חדשנות בלמידה באמצעים "של פעם" – במקום להישען על כלים דיגיטליים מתקדמים,
התכנית נבנתה על אינטראקציה בינאישית, למידה "בידיים", הומור ומשחוק כמאפיינים הבולטים שלה. החדשנות העיקרית בתכנית היא מינוף עולם הלמידה לחיזוק תחושת המשמעות של כלל העובדים/ות וביכולת להנגיש תכנים מקצועיים מורכבים של העולם הדנטלי לאוכלוסיות מגוונות (כהכשרה שמיועדת לעובדים מכל מחלקות החברה). ה"קסם" שלה נמצא בפרטים הקטנים, שתוכננו ועוצבו בהשקעה רבה כדי לייצר למידה חווייתית ומדויקת – בהומור ובקלילות שהוטמעו בהרצאות,
ב-gamification, במפגש עם רופאים/ות השיניים שמנחים את התוכנית, בהזדמנות "לגעת בידיים" במוצרים ועד לפרסים המותאמים לרוח הלמידה הייחודית של התכנית – למידה עם חיוך (כרטיסים לסטנד אפ).