התנדבות והצד השני של המטבע
בנק הפועלים לצד פעילותו העסקית, פועל לקידום ערכים חברתיים וסביבתיים כבר יותר מ 100 שנה.
השליחות החברתית הינה נדבך מרכזי בתרבות הארגונית ובאה לידי ביטוי בחזון הבנק:
"מחויבים לצמיחה באמצעות בנקאות משפיעה, מתחדשת והוגנת".
הפעילות ההתנדבותית בבנק היא רחבת היקף ומנוהלת על ידי יחידת ׳התנדבות עובדים׳ במרכז לבנקאות חברתית בחטיבת משאבי אנוש. הבנק פועל באופן רחב לצמצום פערים חברתיים וקידום שוויון הזדמנויות בדגש על הפריפריה החברתית והגאוגרפית. בפעילות ההתנדבות מסייעים העובדים לעשרות אלפי א.נשים בחברה הישראלית בסוגיות חברתיות מגוונות החל מסיוע לקשישים וניצולי שואה, דרך חלוקת מזון בכל החגים היהודיים, המוסלמיים והנוצרים , סיוע לילדים וא.נשים עם מוגבלות, נשים ומשפחות נפגעות אלימות, סיוע במקלטים ועוד.
לפעילות ההתנדבות יש ערכים ברורים על החברה והקהילה ואנחנו בחרנו להראות צד נוסף "הצד הנוסף של המטבע" ואת ההשפעות של ההתנדבות על העובד והארגון זאת באמצעות מחקר עומק שביצענו ושאת ממצאיו אנו מציגים בעבודה זו.
הבנק רואה בעובדיו גורם מרכזי בהצלחתו, פועל למקסום יכולות והתפתחות העובדים ומעודד את עובדותיו ועובדיו בכל הדרגים להתנדבות ומעורבות משמעותית בקהילה. התפיסה היא כי התנדבות לא רק ממנפת כישוריהם ויכולותיהם של העובדים אלא גם מייצרת מחוברות , מייצרת משמעות וגיוון בעבודה ומהווה ביטוי לבנקאות חדשה שבה איזון בין עבודה וחיים ככלל, בין סביבה פנימית וחיצונית משתנה וההתייחסות לעובד היא כשלם בעל תחומי עניין אישיים, השתייכות והשפעה לקהילות שונות ותפקידים מגוונים במהלך יום העבודה ועד סופה.
מתוך הבנה זו, הופכת ההתנדבות בעיני הבנק מ- Nice To Have ל- Must או לפחות Desired וכחלק מהגדרת בנקאות הקשובה לסביבה, ניזונה ומזינה אותה. הייחוד מתחדד בתפיסת הבנק שההתנדבות מהווה מנוף בתוכנית ה- (change the bank) CTB וחלק ממטריצת השינוי של פועלים 2026 (הצעת ערך לעובד כחלק מסביבת עבודה מתחדשת והצעת ערך ללקוח כחלק מסביבה עסקית מתחדשת הוגנת ומשפיעה).
לכן ההתנדבות שזורה בכל מסע חייו של העובד בארגון החל מכניסה לתפקיד בה בוחר העובד תחום התנדבות שבו היה שמח להשפיע כולל עידוד להתנדבות ראשונה ע"ח שעות העבודה, דרך אירועי שיא במהלך השנה ועד להתנדבות בפרישה.
ההתנדבות בבנק כוללת יותר ממחצית מעובדי הבנק – 3000 עובדות ועובדים שמתנדבים באופן קבוע.
מדובר במערך רחב שמופעל בין השאר באמצעות רשת של 380 ׳מובילים חברתיים׳ – מוביל חברתי בכל יחידות הבנק במטה ובשטח.
המטרות:
- הגדלת האימפקט החברתי של הבנק בקהילה בישראל
- חיזוק והטמעת חזון הבנק כחלק מתפיסה של בנקאות משפיעה, מתחדשת והוגנת
- העצמת עובדים עידוד ומתן הזדמנות השפעה לעובדים לצד משמעות והתפתחות אישית
- הגברת השותפות ומחוברות העובדים
כדי לתת דוגמא לאימפקט חברתי, ובד בבד עם תרומה אישית ומחוברות לארגון, מתוך מאות המיזמים וארגונים שבהם העובדים מתנדבים,
התמקדנו במתן מענה לאתגרי היומיום של פצועי צה"ל בשיתוף עם עמותת ריסטראט. והפעם התמקדנו בשילוב הידע המקצועי – טכנולוגי
של העובדים, בכל הדרגים במציאת פתרונות לפצועים לאתגרים שחווים הפצועים. מנטורינג ככלי תומך תעסוקה, מכפילי כוח.
המיזם העצים את העובדים, העניק להם תחושת סיפוק, יכולת השפעה ומשמעות רחבים וחיבר אותם לתרבות הארגונית ולקידום ערכים
חברתיים לאומיים.
במטרה למקסם את האימפקט של הפעילות ההתנדבותית, אנו מבצעים בקרות ומדידות שבוחנות את מידת אפקטיביות וההשפעה בסיום של כל פעילות התנדבות הן בקרב העמותות שהשתתפו והן בקרב המתנדבים. כמו כן ביצענו מחקר אימפקט רחב לבחינת ההשפעה על מדדי מחוברות וגאווה לעבוד בבנק ונציג בהרחבה ממצאי מחקר זה.
המשוב והתובנות המתקבלים במסגרת התכנון השוטף של הפעילות החברתית,
מסייעים לנו לבצע את ההתאמות והשינויים הנדרשים על מנת להעצים את האימפקט
של הפעילות ההתנדבותית של עובדות ועובדי הבנק.