הטמעת כלים לחיזוק המחוברות וה-Wellbeing הארגוני
כלל ביטוח ופיננסים היא קבוצת ביטוח וחיסכון ארוך הטווח מהמובילות בישראל. החברה מכירה בעובדים שלה, כנכס המהותי והחשוב ביותר, ועל כן, משקיעה רבות בטיפוח ההון האנושי, בחוויית העובדים וב-Wellbeing שלהם, כדי לחזק את המחוברות שלהם לחברה.
Wellbeing הוא מכלול מצבם הפיזי, המנטלי, הרגשי והחברתי של העובדים, ולכן כלל ביטוח ופיננסים משקיעה במגוון רחב של היבטים המרכיבים יחד את חווית העובדים – תשמחו שאתם בכלל. היבטים אלו כוללים פעילויות רווחה מגוונות, הדרכה ופיתוח ותרומה לקהילה.
השינויים שחלו בשוק העבודה בשנים האחרונות: עודף מידע, משבר אמון, שחיקה, תחרותיות ודינמיות, דורשים מענה מותאם וחדשני, המחייב סוג חדש של ניהול – לא עוד תרבות שעוסקת רק במקסום השורה התחתונה, אלא תרבות המתפתחת מתוך חיזוק העוצמות ולמידה ממה שעובד ומצליח. מתוך צורך זה, בחרה החברה לפתח פרויקט של הענקת כלים למנהלים לחיזוק המחוברות של העובדים לחברה.
המטרות – לתוכנית זו היו מטרות ברורות והן:
- רתימת מנהלי החטיבות בחברה להבנת הצורך לפעול באופן פרו-אקטיבי לחיזוק ה wellbeing- של העובדים
- הבנת הצרכים של העובדים והמנהלים ומיפוי האתגרים הקשורים בתחום ה-wellbeing
- הקניית כלים למנהלים לזיהוי סטרס, שחיקה, רמת wellbeing וחוסן בקרב העובדים
- קביעת חזון ברור שפורט למטרות ויעדים בנוגע ליצירת תרבות ארגונית איתנה של wellbeing וחוסן
- בניית תכנית אסטרטגית לטווח הארוך שתוביל להטמעת wellbeing וחוסן ברחבי הארגון
- חיזוק מנהיגות המשתתפים, דרג הביניים של מנהלי המחלקות כמובילים תהליך אסטרטגי
הפרויקט: חיזוק מחוברות והטמעת תרבות של wellbeing, הנו תהליך עומק מתודולוגי ומובנה שכלל 4 שלבים:
- השלב הראשון היה שלב ההכנה – סגירת המתווה, רתימת המנהלים, הגדרת התהליך ואופן היישום.
- השלב השני היה שלב ההשקה והתקשור של התהליך וכן העברת סקר pulse למדידה והערכת התהליך.
- השלב השלישי היה תהליך בניית האסטרטגיה ומתן כלים פרקטיים להתמודדות עם שחיקה ויצירת חוסן. שלב שכלל 4 מפגשים של חצי יום עם מנהלי המחלקות והנהלת החטיבה ובסיומו גובשה מטרה משותפת ותוכנית אסטרטגית ליישום.
- השלב הרביעי היה שלב יישום התוכנית שגובשה, וכן שליחת תקשורים לכלל העובדים כדי לחברם לתהליך שבוצע.
תוצאות הפרויקט:
תוצאות התוכנית באו לידי ביטוי בחברה באופן ברור, באמצעות תוצרים חדשניים, שיושמו במגוון רחב של נושאים:
- קשרי קהילה – הגדרת נאמני התנדבות ובניית תוכנית התנדבותית
- תקשורת פתוחה – שולחנות עגולים לפי תחומים ויצירת סביבה בטוחה לעובדים להביע רעיונות ודעות שונות
- המנהל במרכז – בניית מאגר ייעודי לכלים, פעולות ותכנים עבור מנהלים, הקמת קהילת מרצים פנים ארגונית ועוד
- התפתחות אישית, למידה ומסלולי קריירה –התאמה אישית לשאיפות, מיומנויות וכישורים של כל עובד.ת
- חדשנות – תחרות חדשנות כלל UP, המשלבת פרויקטים חדשניים של עובדים בתוכנית העבודה של החטיבה.
בנוסף לתוצרים, ניכרה עלייה בשביעות הרצון של העובדים במגוון רחב של פרמטרים, אימפקט ארגוני ותגובות נלהבות בחברה. וכן שיפור משמעותי במיקום החברה בסקר BDI בדירוג 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן למקום 20 המכובד! ולמקום ה-1 מבין חברות הביטוח המסורתיות.
חדשנות :
החדשנות ופריצת הדרך של פרויקט זה באה לידי ביטוי במספר רב של היבטים:
ראשית, הובלת הפרויקט ע"י מנהלי המחלקות, מתוך החלטה לחזק את מעמדו של מדרג זה.
שנית, ההכרה הברורה בקרב המנהלים לחשיבות שלWellbeing וחווית העובדים, ולמשמעות הגבוהה שיש לכך לגבי רמת מחוברתם של העובדים ותרומתם לארגון; כמו גם, לעובדה כי חווית העובדים אין משמעותה רק היקף פעילויות הרווחה בחברה, אלא מכלול של היבטים רבים: פיזי, מנטלי, רגשי וחברתי כשהחשובים שבהם הם חיזוק החוסן, המשמעות והתרומה לקהילה. הטמעת ההכרה הזו והשפעתה על התרבות הארגונית בכלל מהווה פריצת דרך.
חשוב להדגיש, כי לאורך כל התהליך ניתנו ויינתנו כלים מגוונים למנהלים ולעובדים, ביניהם לזיהוי סטרס והפיכתו לאתגר בריא, לחיזוק החוסן, ליצירת בטחון פסיכולוגי ומרחב לטעויות ועוד.
שלישית, שילוב של מערכת ממוכנת לביצוע סקרי PULSE רבעוניים למדידת חווית העובדים ותחושת המחוברות שלהם, לרבות הגדרת נושא זה כחלק מיעדי המנהלים הישירים וההכרה בחלקם בשימור העובדים ורמת ה-wellbeing שלהם.
רביעית, תוצרי הפרויקט-פורטל ייעודי למנהלים, נאמני התנדבות, שינוי מערך הגיוס של היועצים הפרויקטליים, תחרות החדשנות המשלבת פרויקטים חדשניים בתוכנית העבודה, למידת עמיתים, מאמן הבית לליווי מנהלים בדרגים זוטרים ועוד,
כל אלו, יש בהם משום חדשנות רבה ופריצת דרך משמעותית בחברה.
לסיום, בנימה אישית, אנו במשאבי אנוש, שמחים על הזכות שנפלה בחלקנו להוביל תהליך משמעותי מאוד ופורץ דרך בכלל ביטוח ופיננסים, תהליך שיש בו כדי לחזק את מנהלי ועובדי החברה, להקנות כלים, לדאוג לWellbeing- ולחוויית העובדים, ולהשפיע על התרבות הארגונית ולהוביל באמצעותה את כלל ביטוח ופיננסים קדימה.