פיתוח מרכז העסקה לגמלאי חברת החשמל
חברת החשמל שנוסדה בשנת 1923 וחוגגת השנה 100 שנים להיווסדה, משרתת כיום כ-3 מיליון לקוחות ביתיים, מסחריים, חקלאיים ותעשייתיים ומונה מעל 10,000 עובדים. ביולי 2018 יצאה חברת החשמל לדרך חדשה עם החתימה על הסכם הרפורמה ההיסטורי במשק החשמל. במסגרת השלכות הרפורמה, התרחבו מאד מספרי הפורשים ומעגל הגמלאים התרחב כמעט לכדי אותם הממדים של כמות העובדים הפעילים בחברה.
הרפורמה השפיעה על כל תחום אפשרי בחברת החשמל. למשל, רשת החשמל נכנסה לעידן של הקמת מגה פרויקטים הנדסיים וחשמליים שהביא למבצעי גיוס עצומים לרבות פיתוח תוכניות הכשרה מקצועיות, תנאי השירות וההעסקה השתנו והתעדכנו, מתוקף כל הנ"ל נולד הצורך במערך מקצועי ומקיף לניהול ושימור הידע הארגוני, ולצד אלה פקדו את החברה שינויים נוספים רבים ומשמעותיים.
לא חלף זמן רב עד שהתבהר בחטיבת משאבי אנוש כי תמונת המצב החדשה מחייבת ייסוד כתובת אחת בדמות מרכז שירות שיתכלל את חווית השירות החדשה באופן מיטבי ומותאם אישית מול כל אחד ואחת מעובדי החברה וגמלאיה.
לפני כשנה, הוקם מרכז השירות "לי-אור" המעניק כיום שירות קשוב ופרואקטיבי לכ-20,000 עובדים וגמלאים, בנושאים שונים. המרכז נותן מענה לכל אורך מחזור חיי העובד מקבלתו לעבודה ועד לתקופת הפנסיה ולאחריה. בצעד חדשני ופורץ דרך המרכז הציב לעצמו שתי מטרות קריטיות לארגון: האחת, יישום תהליך שימור הידע שקיים בידי הפורשים, והשנייה, בניית מערך התנדבות ומתן הזדמנויות העסקה לגמלאי החברה במתקני החברה, שחיפשו להיות רלוונטיים, נחוצים ומוערכים גם בשנות גמלאותם. כך נולד פרויקט "פיתוח מרכז ההעסקה לגמלאי חברת החשמל" והוא המועמד לשפיטה בתחרות זו.
מרכז ההעסקה נבנה תוך הקפדה על בניית מעטפת הוליסטית לשילוב אופטימלי ועמוק, מקצועי וחברתי של הגמלאים בעשיית החברה השוטפת והוא מציע שני מסלולי התנדבות:
- המסלול המקצועי להשתלבות בתוך היחידות החברה העסקיות תוך רתימת ניסיונם ומיומנותם המקצועית של הגמלאים לביצוע משימות שוטפות.
- מסלול הליווי והחניכה בו אותרו גמלאי החברה בעלי היכולת והכישרון להדריך ו"להעביר סיפור" והם מתנדבים כמרצים אורחים בכנסי פרישה. גמלאים אלה גם נבחרו ללוות כמנטורים אישיים את הפורשים העתידים לבוא לעבר פרישה מיטבית.
נציין שלקראת הקמת הפרויקט ובעת יישומו צצו ועלו אתגרים רבים, משפטיים, תפעוליים וארגוניים ונדרשה רתימת שותפים מאסיבית ובניית תהליכים חוצי חברה לטובת הוצאתו לפועל.
כיום, בתום שנת ההרצה הראשונה ניכר שהפרויקט החדשני ממלא אחר מטרותיו מעל ומעבר למצופה. הפרויקט הביא לקפיצה משמעותית ביעילות תהליכי שימור הידע הארגוני, ולחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה לארגון. מתשאול המשתתפים עולה כי הפרויקט הביא להעצמת תחושת ה"מחוברות" בקרב הגמלאים ולחיזוק ערכי השייכות, הלכידות והערבות ההדדית המהווים כולם את סימן ההיכר של החברה כבר מאה שנים. הגמלאים חשו שמילאו את יומם בתוכן תוך שהם תורמים מניסיונם להצלחת הארגון שהיה לביתם השני למשך 30 ולעיתים אפילו 40 שנים! ואילו החברה מצידה הרוויחה את המשכיות זרימת הידע בתהליכי מומחיותה תוך הוקרה לתרומת גמלאיה והכרה בחלקם הקריטי להבטחת המשך שגשוגה (על אחת כמה וכמה כשמדובר בימי שינוי ש"לאחר הרפורמה" כמו בעת הזאת, כשכוח אדם איכותי ומנוסה הוא משאב במחסור, בטח ובטח בעבודה המורכבת והאדירה של עולם החשמל).