המשפיעות של ישראכרט

כבר שנים שישראכרט היא מהמובילות בישראל בשילובן של נשים בכל דרגי העבודה והניהול. כ-70% מעובדות החברה הן נשים ובהנהלה הבכירה של החברה יותר מ-50% הן נשים. יושבת הראש של החברה היא אישה – אחת מחמש נשים בלבד המכהנות כיו"ר חברה ציבורית, מבין 125 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה של תל אביב. בנוסף, יותר מ-50% מתפקידי הניהול בחברה מאוישים גם הם על-ידי נשים. 

מתוך רצון לשמר את השוויון בדרגי ניהול הביניים ולעודד את השוויון המספרי בין המינים גם בעמדות הניהול הבכיר, פיתחנו וישמנו תוכנית חדשנית בשם "המשפיעות של ישראכרט" בה אנו מעניקים ל-26 נשים צעירות בעלות פוטנציאל קידום שנבחרו בקפידה, כלים לפיתוח עצמי, מנהיגות והעצמה. מדובר בהשקעה לטווח ארוך בשדרה הניהולית העתידית של ישראכרט. 

את התכנית הייחודית מנהלת ורד ריבלין רמון, עיתונאית כלכלית ועורכת ליידי גלובס במשך למעלה מעשור, מייסדת פורום המנהיגות הנשית של ישראל ומגישת פודקאסט "המשפיעות" ברדיו תל אביב.

המטרות אשר הצבנו בפנינו:

  • שימור מובילות במגוון תעסוקתי.
  • הגדלת שיעור הנשים בדרגי ניהול ביניים ובכיר.
  • בניית עתודת מנהיגות נשית בישראכרט.
  • עלייה בדירוג סקר "מעלה"

מה שמיוחד בתוכנית שלנו הוא, בין השאר, החדשנות שבאה לידי ביטוי במספר מישורים:

  • הבחירה לקיים תוכנית עומק אמיתית שלוקחת כל משתתפת למסע אישי ומאפשרת תמיכה, צמיחה והתפתחות תוך הסטת המשאבים לכך. לפי בנצ'מרק שביצענו, מרבית התוכניות המיועדות לנשים הולכות על המסה ונותנות כלים לקבוצה גדולה של נשים. ההחלטה ללכת על הגישה האישית נובעת מהמטרה שהעמדנו בפני עצמנו, והיא להצמיח נשים בעלות פוטנציאל רב להשתלבות עתידית בדרג ניהולי בחברה.
  • תהליך Top-Down ו- Down –up – זו הפעם הראשונה שבה מלווה כל אחת מהחונכות על-ידי סמנכ"לית מתוך החברה כמנטורית אישית. הליווי נמשך שנה שלמה ומאפשר היכרות אישית ומתמשכת, למידה הדדית (החניכות נהנות מחשיפה לניסיונן המקצועי והאישי של המנהלות הבכירות, ואלו לומדות את השטח ואת דור העתיד), הרחבת הנטוורקינג הארגוני וקיצור חסמי היכרויות וחסמים אישיים נוספים. 
  • מתן חסות ומעורבות ישירה של יו"ר הדירקטוריון, תמר יסעור.
  • החדשנות מתבטאת גם בתוכן עצמו. הסילבוס הייחודי של ורד ריבלין רמון מאפשר להתמקד בחוזקות של כל אחת מהמשתתפות ולשלב עבודה מקצועית עם מתן זרקור ודגש חברתי בין הצורך האישי לנתינה לחברה עצמה.
  • מדובר במודל שלומד עצמו כל העת, משתנה ומשתפר ובעיקר מתאים עצמו לסביבה המשתנה. הוא מייצר חזרתיות ובכך מוכיח שהתפיסה החדשה שפיתחנו איננה חד-פעמית.

הפרוייקט גרם לישראכרט לפתוח את הראש למיזמים נוספים. בהמשך לפרוייקט המשפיעות, יצאה החברה עם כרטיס קהילתי ראשון מסוגו בישראל, כאשר הקהילה הראשונה שנהנית ממנו, היא האוכלוסייה הגאה. הכרטיס מייצר היזון חוזר בין מחזיקי הכרטיס לבעלי עסקים ועמותות של הקהילה וגם מייצר Matching של תרומות דרך עיגול לטובה.

בנוסף, חוק שכר שווה הביא ארגונים ובין היתר את קבוצת ישראכרט להציג שכמעט ולא קיימים פערים בשכר בין גברים ונשים בקבוצה. התחלנו לקיים הדרכות ומפגשי HR לגבי קבלת סוגי מגדר שונים, וכחלק מהגיוון התעסוקתי וכניסת הקבוצה לאזור העסקים החדש של בני ברק, פתחנו מוקד ייעודי לנשים חרדיות.

פרויקט "המשפיעות של ישראכרט" נמצא אמנם רק בשנתו הראשונה, וגורמים חיצוניים רבים כבר באים ללמוד מאיתנו. כך, לדוגמה, פורום המשפיעות של נשים בעלות השפעה מהמשק הישראלי, באו במיוחד כדי ללמוד ולהכיר את התוכנית ולהציע רעיונות משלהן.

אימצנו את סקר "מעלה" כבסיס וככלי ניהולי על מנת לשפר את האחריות החברתית בין היתר בגיוון המגדרי. 

לסיכום, השיפור במגוון המגדרי בישראכרט הוא סיפור הצלחה מוכח. שינוי נשי הפך לחלק מוביל ובלתי נפרד בשפה הארגונית שלנו.