תוכנית חבר מביא חבר לא רק ככלי גיוס

 בישראל היא נציגות מקומית (חברת בת בבעלות מלאה) של ענקית התרופות העולמית & Co., Inc., Merck , המוכרת מחוץ לארה"ב וקנדה כ-MSD. החזון שלנו הוא לשפר את חייהם של אנשים ושל בעלי חיים בכל העולם באמצעות תרופות, חיסונים ופתרונות טכנולוגיים. 

הסיפור שלנו מתמקד ביחידה הטכנולוגית של MSD Animal Health, הנקראת MSD Animal Health Technology Labs. היחידה מהווה את מרכז הפיתוח הטכנולוגי הגלובלי של כל תחום בעלי החיים בMERCK. 

מרכז הפיתוח נרכש מספר פעמים על פני תקופת זמן יחסית מצומצמת ונקלע ל"משבר זהות". בשל כך, נוצר הרצון לחזק את רמת המחויבות של העובד לארגון ונולד הרעיון ליצור קמפיין פנים ארגוני ייחודי, מסקרן ובועט. כזה שימתג אותנו קודם כל כלפי פנים, יגדיל את המוערבות של העובדים, יגדיל את אחוזי הגיוסים באופן כללי ובפרט דרך חבר מביא חבר ויגביר את תחושת גאוות היחידה. לשם כך, יצרנו קמפיין ויזואלי שבו ניתן לראות את העובדים וחבריהם (מדרגה ראשונה) שהצטרפו אלינו בתמונות של עבר והווה. הקמפיין נועד להנגיש ולהדגיש לעובדי הארגון את המסר בצורה נגישה יותר בתוך עומס העבודה וכן ליצור תחושת הוקרה בקרב העובד המפנה ותחושת שייכות בקרב העובד שגויס. 

איך זה התבצע בפועל? פנינו לעובדים שחבריהם התקבלו לעבודה אצלנו וביקשנו מהם לשלוח לנו שתי תמונות שלהם יחד עם חברם. אחת, מהעבר, בעבודה הקודמת/מהשירות הצבאי/אוניברסיטה וכו' והתמונה השניה מההווה, יחד במקום העבודה. צוות ה- Design שלנו ניגש לעבודה ויחד עיצבנו טמפלייט ויצרנו משפט מסקרן ומעורר – “There is nothing better than a friend unless it is a friend you work with”. בכל תחילת חודש שלחנו מייל לכלל הארגון והפצנו את הקמפיין. במייל הוקרנו תודה לעובדים המשתתפים וקראנו להם "כוכבי החודש". 

תגובות העובדים לא איחרו לבוא. קיבלנו פידבקים מאוד טובים מהעובדים על היצירתיות והעניין. 

תוצאות עיקריות מהקמפיין:

  1. מספרים ואחוזים – בתקופת הקמפיין העלנו בכ-60% את כמות קורות החיים שקיבלנו דרך "חבר מביא חבר". 

הצלחנו לרתום כ-200 עובדים מתוך 350 בארגון 🡨 מתוכם המשיכו רבים לשלבים מתקדמים. כמעט כל מי שהמשילך לשלבים המתקדמים גויס. 

מתוך כלל האיושים בתקופת הקמפיין (והיו הרבה)  – כ 34%  היו דרך חבר מביא חבר. 

 זהו המספר הגבוה ביותר של גיוס עובדים בהשוואה ליתר מקורות הגיוס.

  1. הפצת והכרזת הקמפיין כתוכנית פעולה רשמית ברחבי MSD העולמית. אנו משמשים דוגמא ומודל לכלל הארגון העולמי כ- Site עם אחוזי הגיוס הגבוהים ביותר דרך חבר מביא חבר. 
  2. ההשפעה הארגונית – מצאנו שהקמפיין העלה את רמת המחויבות והמחוברות של העובדים לארגון. ניתן לראות כי אחוז העזיבות הרצוניות בחברה (כ-5%) היה נמוך מאחוז העזיבות הרצוניות בשוק ע"פ נתוני צבירן בסקר הייטק (6.7%) של 2022. 

נכון לדירוג 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן של BDI לשנת 2023, דורגה החברה במקום ה- 34 מבין חברות ההייטק שהשתתפו, ונרשמה עלייה בדירוג מהשנה שעברה, בה השתתפנו בסקר לראשונה (מקום 37). בנוסף, 72% מהמשיבים בסקר BDI ציינו כי החברה היא מקום מומלץ לעבוד בו בעיניהם. מפי המשיבים, תדמית החברה עלתה לציון של 8.21 (לעומת 7.79 משנה שעברה) וכן חוסן החברה עלה לציון של 9.29 (לעומת 8.87 משנה שעברה). 

בין המשמעויות שהפקנו מתוך הקמפיין: רמת המחויבות והמחוברות של העובד ושל החבר לארגון עולה, אחוז ההתאמה לארגון גבוה יותר דרך חמ"ח ומחלקת משאבי אנוש כשותפה מלאה צד העסקי. 

תוכנית חבר מביא חבר כשלעצמה, אינה ייחודית ומבוצעת על ידי ארגונים רבים ברחבי העולם.                  

אך בעקבות השינויים שחווינו, הרגשנו צורך לשים דגש דווקא על קמפיין פנים ארגוני ולא כזה שיופץ ברשתות החברתיות. הפעלנו לראשונה בארגון תוכנית של חבר מביא חבר לא מסורתית אלא יצירתית וחדשנית שבראשה עומד ערך החברות על ידי כך שהפעלנו חברים מדרגה ראשונה, יצרנו קמפיין ויזואלי ואישי בעל מערך הכרה והוקרה עבור העובדים.

הקמפיין הביא להרתמות גבוהה יותר של העובדים מבעבר, פיתוח וחיבור העובדים למטרת הארגון, תוך הגדלת משמעות העובד בארגון, חיזוק הקשר בין העובדים והגדלת המחויבות.

כפי שראינו בתוצאות, הקמפיין צלח, העלה את אחוז הגיוסים דרך חבר מביא חבר, העלה את שליחת קורות החיים של חברים של עובדים והופץ לכל עובדי חברת MSD הפזורים בעולם.