כשחזון הופך למציאות: קיימות וחדשנות במרחב הלאומי והארגוני

"קיימות: צורת חיים בהווה שאינה פוגעת ביכולתם של הדורות הבאים לחיות בצורה הוגנת ומיטבית" 

נושא הקיימות הינו חלק מהותי בזהות ובאסטרטגיה העסקית של נטפים. אנו מאמינים שהדרך לפתח התנהלות וחשיבה מקיימת עוברת דרך חינוך ועבודה עם ילדים ונוער, ולכן לאורך השנים השקענו מאמצים רבים בחשיפת דור העתיד למשבר האקלים ולמחסור ההולך וגדל במשאבים באמצעות העברה של פעילויות עם מסגרות חינוכיות שונות. 

במהלך 2020, התנענו בנטפים ישראל מהלך שמטרתו להמשיך ולמנף את העשייה החברתית-חינוכית שלנו ולהביאה לממדים חדשים של עומק והשפעה. החלטנו להתגייס לצורך הלאומי והגלובלי: לחנך דור שמודע למשברים הסביבתיים  ולהתמודדות עימם. 

בפרויקט זה ביקשנו ליצר מהלך שברמה הארגונית ימשיך ויעמיק את העיסוק של עובדי נטפים בנושא הקיימות, יעודד חדשנות וחשיבה יצירתית כתרבות ארגונית. ברמה הלאומית ביקשנו לייצר מהלך שיש בו משמעות ושיגיע לעשרות אלפי ילדים באופן חוויתי שיטתי ומאורגן.

 לטובת מהלך זה פנינו לשני קהלי יעד:

עובדי נטפים – אשר לקחו חלק מרכזי בשלב גיבוש הרעיונות במסגרת תחרות פנימית שקיימנו ובהמשך בהעברתם לקהלי היעד. 

משרד החינוך בישראל – מתוך רצון ליצר השפעה לאומית רחבה עבדנו בשותפות מלאה יחידת הקיימות  במשרד החינוך ליצר מערך פעילות מובנה, זאת לצד בניית יכולות וידע של הצוותים החינוכיים אשר יעבירו אותו ברחבי הארץ.

שלבי הפרויקט :

תחרות פנימית של עובדי נטפים – איסוף גיבוש של מתודות חינוכיות שישמשו להדרכת ילדים להתנהלות מקיימת ובחירת הרעיון המנצח שיעבור תהליך פיתוח והטמעה. קרוב לרבע מעובדי נטפים בישראל לקחו חלק בתחרות אשר נשענה על מטודות המעודדות חדשנות . באירוע הגמר, נבחר ע"י מנכ"ל נטפים ומובילת תחום הקיימות במשרד החינוך הרעיון הזוכה. 

גיבוש הרעיון הזוכה לקיט הדרכה – תהליך אשר כלל, בין היתר, גיבוש מערך לימודי וייצור ערכות התנסות שהופצו עד כה לחמישה מחוזות ולמעלה מ200 בתי ספר.

הטמעת הפעילות בתוכנית העבודה השנתית של משרד החינוך כחלק מתהליך הלמידה של תלמידי כיתה ד בבתי ספר יהודים וערבים. במקביל, הפעילות הפכה למסורת "הורה מעשיר" בנטפים. 

שנתיים מתום הפרויקט אנחנו יכולים להצביע על הצלחה גדולה של הפרויקט בשני הממדים שהגדרנו פנים ארגוני  ולאומי. למעלה מרבע מעובדי החברה היו שותפים בשלבי הפרוייקט השונים החל מגיבוש הרעיונות במסגרת התחרות ועד העברתם לדור העתיד. חיזוק תחושת Engagement וחיבור למשמעות העבודה בנטפים. מעבר להישגים המספרים בהגעה למאות בתי ספר, עשרות אלפי ילדים והיד עוד נטויה, גיבוש התהליך האסטרטגי עם משרד החינוך, יצר מניפת השפעה לאומית אשר תמשיך ותשפיע לאורך שנים ותחנך דורות של אזרחים מודעים ואחראים.

פרויקט זה הוא דוגמא לכוח הטמון במינוף החוזקות הארגוניות הקיימות לכדי יוזמה חדשה מרחיקת לכת. לא יצרנו יש מאין, אלא מינפנו 4 נדבכים אשר עוברים כחוט השני בזהות של נטפים: קיימות, חדשנות, מעורבות עובדים, השפעה לאומית. הזיקה בין ארבעת הנדבכים הללו לצד הידע שנצבר לאורך השנים והיעד מרחיק הלכת שהגדרנו, הם  שהובילו לפרויקט חדשני זה, שהשלם בו גדול מסך חלקיו ובנוסף, יוצק לכל אחד מהם משמעות יתרה. בהתאמה להצעת הערך (EVP) ומיתוג המעסיק שלנו: Where purpose come to life.