טרנספורמציה - מכוח אדם למשאבי אנוש

המכללה האקדמית לחינוך אורנים, שנוסדה בשנת 1951, היא מהמוסדות המובילים להכשרת מורים בישראל. המכללה מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון ושני בחינוך, מדעי הרוח ומדעי החברה. 

המכללה מתהדרת בסגל מגוון ומקצועי הכולל כ-700 חברי סגל אקדמי ו-300 חברי סגל מנהלי. חברי הסגל האקדמי מביאים שפע של ידע וניסיון לכיתות, מבטיחים סטנדרטים גבוהים של חינוך והישארות בחזית המחקר והפרקטיקות החינוכיות. חברי הסגל מספקים הדרכה מקיפה לפרחי ההוראה, תוך שימוש בהבנה העמוקה שלהם בפדגוגיה, פיתוח תכניות לימודים ותיאוריות חינוכיות.

לצד הסגל האקדמי, תומך בתפקודה של המכללה  סגל מנהלי מסור, התורם מהמומחיות שלו בתחומים רבים ומגוונים ומבטיח את תפעולה והצלחתה של המכללה. 

במהלך העשור האחרון, מחלקת משאבי אנוש במכללת אורנים  עוברת תהליך טרנספורמציה מניהול כח אדם ברמה הטכנית, למחלקה אשר יוזמת ומובילה מגוון רחב של תהליכים ושינויי שיטות עבודה בארגון. 

בשנת 2020 במהלך מו"מ לחתימת הסכם קיבוצי בין הסגל המנהלי והנהלת מכללת אורנים, עלה הצורך ליזום ולהניע מספר תהליכים, לצורך בניית תשתיות, הנדרשות לניהול תקין

 קידום ופיתוח של ההון האנושי במכללה.

הליך הטרנספורמציה  מכוח אדם למשאבי אנוש מוגדר על ידינו כפרויקט פורץ דרך המבוצע על ידי צוות משאבי אנוש במכללה. הפרויקט נועד לחולל מהפכה באופן שבו המכללה מנהלת את ההון האנושי שלה, תוך התמקדות, בשלב הראשון,  בשלושה תחומים מרכזיים: 

  • ניתוח עיסוקים – בהליך ניתוח העיסוקים, צוות משאבי אנוש ביצע הערכה מקיפה של התפקידים האדמיניסטרטיביים בתוך הארגון. ניתוח זה שימש בסיס לתהליכי משאבי אנוש שונים, לרבות גיוס ומיון, הדרכה ופיתוח, ניהול ביצועים ,תגמול והטבות. על ידי השגת הבנה עמוקה של התפקידים והאחריות הקשורים לכל תפקיד, המכללה יכולה למשוך את המועמדים הנכונים, לספק תוכניות הכשרה ממוקדות, להגדיר ציפיות ביצוע ברורות ולהבטיח תגמול הוגן.
  • בניית מודל שכר ייחודי, מותאם למכללת אורנים – זהו היבט משמעותי נוסף בפרויקט. צוות משאבי אנוש זיהה את הצורך בגישה מותאמת המתחשבת בהסכמים האישיים וברמות השכר המגוונות בתוך הארגון. איסוף וניתוח נתונים נרחבים בוצעו כדי להתאים את מודל השכר לדרישות ולמאפיינים הספציפיים של כל תפקיד. העובדים סווגו בהתאם לתפקידיהם, ונקבעו רמות שכר מתאימות. תהליך זה נועד להבטיח הוגנות ותחרותיות בהשוואה לארגונים דומים בשוק.
  • בנוסף, הפרויקט התמקד ביישום הליך משוב והערכה על מנת לטפח שיפור מתמיד וצמיחה מקצועית. מחלקת משאבי אנוש עיצבה תהליך משוב המקדם דיאלוג פתוח ובונה בין מנהלים ועובדים. הליך זה משמש קפיצת מדרגה לקראת מערכת הערכת ביצועים מקיפה יותר ומתווה את הקרקע לתרבות של משוב מתמשך בתוך הארגון.

שלושת השלבים הראשונים של הפרויקט הינם אבני דרך משמעותיות. 

התהליכים הללו הביאו, מביאים ויביאו בעתיד לשינויים מהותיים בתרבות הארגונית על ידי אפיון ,ביצוע וליווי תהליכי HR ובניית סטנדרטים מקיפים. כבר היום ניתן לראות את השפעת הפרויקט בשיפור נוהלי גיוס ומיון, בניית תוכניות הכשרה ממוקדות, ציפיות ביצוע ברורות, תגמול הוגן, תקשורת משופרת, מעורבות מוגברת והתמקדות בשיפור מתמיד וצמיחה מקצועית.

במבט קדימה, מהפך זה מהווה את הקרקע להפיכת מכללת אורנים למוסד מוביל בניהול משאבי אנוש במגזר החינוך.