תכנית קליטה+ 10:30:90 - מחוויית מועמד לחוויית עובד בקבוצת אורון
קבוצת אורון היא חברה ציבורית הפועלת בענף התעשיה, התשתיות והבניה. 75% הם עובדי ביצוע באתרי הבניה הפרוסים בארץ, 25% הם עובדי מטה הפועלים מבאר-שבע וחולון.
ככל ארגון עסקי, אנחנו מתמודדים עם אתגרי הגיוס ושימור העובדים, על אחת כמה וכמה כשהעובדים שלנו פרוסים מצפון לדרום. על מנת להיטיב את תהליך הקליטה בקבוצה, פיתחנו את תכנית קליטה+ 10:30:90. התהליך מלווה את העובד משלב ההיערכות וההכנה להגעתו לקבוצת אורון, ובמהלך הצמתים הקריטיים במהלך 10:30:90 ימי הקליטה שלו בארגון. המתודולוגיה נבנתה בהתבסס על מחקרים, שבוצעו בעולם הארגוני, ומצאו כי בטווח 90 ימי העבודה הראשונים, נמצא השלב הקריטי להצלחת קליטת העובד בארגון.
פיתחנו תהליך קליטה חדשני, שלא קיים דומה לו בענף הבניה, לשימור העובדים וצמצום עזיבות, שיכול להתאים לכל ארגון, במתווה הבא:
טרום קליטה PRE: 7-10 ימים טרם הכניסה לתפקיד. שיחת WELCOME עם נציגת משאבי אנוש. הכנות של מנהל ישיר ומערכות מידע ולוגיסטיקה לקראת חפיפה וקליטה.
יום 1 והכרת חברה: פגישה עם מנהל ישיר, קבלת ציוד. השתתפות ביום הכרת החברה כולל הכרת הארגון, תפקידי הליבה, פרויקטים מרכזיים, בטיחות, קוד אתי ואכיפה מנהלית, חזון וערכים.
10 ימים בתפקיד: העובד מקבל לנייד שלו טופס למילוי שאלון דיגיטאלי, הבודק האם התמקם ומה עוד דרוש לו בשלב זה.
30 יום בתפקיד: נציגת מש"א בשיחה אישית עם העובד, בשאלון ייעודי. השאלון מועבר למנהל ישיר להמשך טיפול ומעקב ולמנהלים הרלבנטיים במידת הצורך.
90 יום בתפקיד: שיחה אישית נוספת בשאלון ייעודי. בכך מסתיים תהליך הקליטה.
באמצעות התהליך, אנחנו:
- מאתרים כשלי גיוס/קליטה
- מזהים חוסרים שיש לעובד מבחינת ידע וציוד, ומצמצמים פערים בזמן אמת באמצעות מתן כלים וידע
- מאתרים צווארי בקבוק בממשקי פנים בארגון ופותרים אותם
- מביאים להגברת מוטיבציה ומחוברות ארגונית; העובד מרגיש שרואים אותו, שיש לו ערך בתפקיד ובארגון
- יוצרים תרבות ארגונית של פתיחות, הקשבה ולמידה
- מביאים לתיאום ציפיות בין מנהל לעובד ולמעורבות המנהל בתהליך הקליטה
התהליך הביא לצמצום עזיבות ב 50-60%, מאז השקתו בינואר 2022, ולחדשנות בכלים ובמתודות עבודה:
- בעצם בניית מודל מעקב בצמתים הקריטיים של 10:30:90+ PRE ימים בתפקיד
- בהשקת טופס דיגיטאלי שפיתחנו עבור התהליך למעקב 10 ימי הקליטה
- בכתיבת שאלוני 30:90 בהתאמה לצרכים שלנו. שאלונים הבוחנים את הצרכים האישיים והמקצועיים של העובד
- בתפיסת העובד במרכז – מרגיש שרואים אותו, מקשיבים לו, אכפת לנו ממנו
- יום הכרת החברה – יצירת חוויה ותחושה של יחס אישי, השקעה בעובד, הקפדה על קשר אישי ופרונטאלי גם בימי קורונה
- ספר תפקידים ארגוני, במודל 4X4 במודל שפיתחנו, היוצר אחידות בהגדרות התפקיד ובתהליך תיאום הציפיות לתפקיד, בקבוצת אורון