
מודל האינטגרציה, שמיר אופטיקה
"תן לשינוי לצמוח
אל תפחד מהפחד, הפחד הוא רגע
זה רגע לפני
בין לילה ליום
הפחד הוא שער"
מתוך 'מתנות' , אביתר בנאי
תהליך אינטגרציה לתוך חברת ענק הוא תהליך מפחיד. כמו רוכסן ששני חלקיו מתחברים לשלם, כך מצופה, משני ארגונים, להיתפר משני החלקים שלהם לתוך ארגון אחד. וכאשר יחסי הכוחות ברורים , וארגון אחד גדול משמעותית מהשני, זה ברור שבארגון הקטן יתעורר פחד , ויתעוררו שאלות על מה יהיה מחר? במצב זה עמדו לנגד עינינו שתי תיאוריות מובילות :
- השפה הפרואקטיבית של סטיבן קובי (1989 אבל קלאסיקה בעולם הניהול)
- תרבות ארגונית של אדגר שיין (1980, מודל הקרחון)
בקצרה – בשפה הפרואקטיבית של סטיבן קובי אנחנו מדברים על מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה, גם אם שררה דאגה, מעט היה בשליטתנו ולכן החלטנו להגדיל את מעגל ההשפעה דרך עשייה כפי שנפרט מטה.
מודל הקרחון של אדגר שיין מדגיש שתרבות ארגונית היא מעבר לערכים ומשום שלשמיר אופטיקה הערכים הם כ DNA משמעותי בארגון , הבנו שעלינו לעשות מעבר לכך על מנת לייצר שפה שונה בארגון ולהפחית את החששות והמתח מהמציאות החדשה.
מצוידים בתפיסות אלו , מחלקת משאבי אנוש של שמיר אופטיקה החליטה לספר סיפור חדש.
העשייה שלנו התמקדה בבניית מודל מיזוג, שייסדנו, מודל זה היווה לנו מצפן ודרך לאופן ההתנהלות שלנו מול חברת ענק בה קל ללכת לאיבוד.
שמיר אופטיקה, נרכשה על ידי אסילור לוקסוטיקה באוגוסט 2022. בדרך כלל ארגונים רוכשים מגיעים עם מודל ותפיסה על אופן התנהלות המיזוג , במקרה שלנו, משום שחברת אסילור לוקסוטיקה עסוקה מאוד במיזוגי ענק אותם היא מנהלת, היא טרם בנתה לעצמה מודל מארגן ותפיסה כיצד למזג ארגונים לתוכה.
המודל שבנינו הינו מודל מעגלים וזה מהווה שפה עבורנו בקבלת החלטות :
עקרונות הליבה של המודל:
- מעגל ה personal touch – שהוא כעוגן ויסוד לכל עשייה ארגונית.
- מעגל הזהות הארגונית- יצירת הזהות החדשה של מיהי שמיר והערך המוסף שהיא יכולה להוות לקבוצה – וסביבה שלוש פעילויות מרכזיות : ערכי החברה , מצוינות וחדשנות.
- מעגל הדבוקה – הוספת הפוקוס מפנימה (פעילויות בתוך החברה) לחוץ (פעילויות מול החברה הרוכשת) – סקרנות, חוסן ותקשורת.
כמעט שנה הושלמה מתהליך הרכישה, בהתבוננות לאחור אנו יכולים להעיד שבאזורים אותם סימנו – כמו מחלקות הפיתוח, מנהלים בכירים ועוד – אנו רואים אפס תחלופה בתפקידים הקריטיים, קיימת יציבות ארגונית משמעותית בקרב עובדי החברה , עמידה ביעדים העסקיים של מחצית השנה הראשונה של 2023 והיא תהיה החצי שנה הטובה ביותר בתולדותיה של שמיר מבחינת תוצאות עסקיות. זאת למרות התנהלות מורכבת מול החברה החדשה, ריבוי ממשקים בכל המחלקות, ובעיקר במחלקות התומכות (כספים, משפטים, מערכות מידע ומשאבי אנוש) , ולמרות תהליכי עבודה מאומצים של אינטגרציה ועוד.
אנו יודעים שהדרך ארוכה אבל תחילתה מסמנת את הרוח החזקה של שמיר, מעידה על תשתיות ערכיות שנבנו בשנים האחרונות, ביניהם תשתיות משמעותיות של מחלקת משאבי אנוש, ועל מודל מארגן שהוא כמעין מצפן להמשך התנהלות החברה.