אלביט מערכות כלי טיס
להתחבר מזווית אחרת
אלביט מערכות הינה חברה ביטחונית מובילה, המונה כיום למעלה מ-20,000 עובדים בארץ ובעולם. חטיבת כלי טיס, היא החטיבה הגדולה ביותר באלביט, ומונה כ-3,700 עובדים בישראל. החטיבה פרוסה על למעלה מ-10 אתרים, מרמת הגולן בצפון (פיק) ועד בסיס שיזפון בדרום.
כחברה ביטחונית, ששותפה למשימה על ביטחון ישראל, בתקופות של מבצעים צבאיים ובזמן מלחמה, היקף העבודה ועצימותה גדלים ומתרחבים באופן משמעותי וגם אופי העבודה משתנה. יחד עם זאת, מרבית הלקוחות של החברה הם לקוחות חו"ל ולא צה"ל.
ככלל, התעשייה הביטחונית היא תעשייה יציבה באופן יחסי, אולם בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של אחוזי עזיבה גבוהים יותר ממה שידענו בעבר, ובתוך כך, הצורך בחיבור עובדים לחברה הפך חיוני יותר מאי פעם לשימור העובדים.
במצב זה, חיפשנו זווית אחרת וחדשנית להתמודד עם אתגר מחוברות העובדים, ובחרנו בגישה ובתפיסה חדשנית, המשלבת מרכיבים של קהילתיות, שייכות ומשמעות. בנינו מודל התערבות לחיזוק המחוברות, הנוגע בכל אחד ממעגלי הקהילות אליהן משתייך העובד, תוך שזירת המשמעות כחוט השני בכל אחת מהפעילויות המתקיימות בכל מעגל.
התוכנית מורכבת מחמישה מעגלים מרכזיים:
- מעגל ראשון – מתייחס להיבט האישי – העובד במרכז – ולמרכיבים כמו התפתחות אישית, קריירה, ביטויי הוקרה אישיים ועוד.
- מעגלים שני, שלישי ורביעי – מתייחסים להיבט החברתי – לכידות צוות העבודה, חיזוק החיבור של המשפחה לעשייה הארגונית וכן תרומה ועזרה לקהילה שבסביבה.
- מעגל חמישי – מתייחס להיבט הארגוני – למרכיבים כמו חיבור לערכי הארגון, למטרות, למוצרים ולתחושת השותפות בהצלחת הארגון.
בכל אחד מהמעגלים פותחה פעילות ייחודית וחדשנית, כמו פרויקט ביקורים במגוון אתרי החטיבה, כתיבת ספרון לילדי עובדים המנגיש את העשייה בחטיבה למשפחה, סדנה להגברת הלכידות הצוותית, הקמת קהילה פנימית לסיוע הדדי, התנדבות בעמותת ער"ן ועוד.
תחושת המשמעות, השייכות והקהילתיות של העובדים עלתה באופן משמעותי, והיא באה לידי ביטוי הן בתגובות של העובדים לכל פעילות או תוכנית, והן במספרים שמדברים בעד עצמם. תוכנית זו מצטרפת לעשייה ממושכת להגברת מחוברות העובדים, שכוללת גם מדד (KPI) למחוברות עובדים, המשורשר מרמת מנכ"ל החטיבה אל הסמנכ"לים ויחידותיהם.