מכבי פארם
PharMula להצלחה: בעקביות, התמדה ונחישות
מכבי פארם, רשת בתי המרקחת של מכבי שירותי בריאות, מונה 126 בתי מרקחת בפריסה ארצית. מונה כיום כ- 1,000 עובדים ומנהלים שכירים, מכלל המגזרים, 78.4% מהם הן נשים ולמעלה מ- 550 מהם הם רוקחים/ות. תחום הרוקחות בישראל ובעולם סובל ממחסור חמור וגובר בכח אדם. תחום הרוקחות בישראל סובל ממחסור גדול בכח אדם והתחרות על כל רוקח גדולה.
עובדי בתי המרקחת עובדים בעומסים גדולים ובתנאים מאתגרים. במשך שנים הארגון סבל מתחלופת עובדים ומנהלים גבוהה וקושי גדול בגיוס עובדים במקום העוזבים. תחלופת המנהלים פגעה מאוד באמון ובמחוברות, שביעות הרצון הייתה נמוכה נמצאה במגמת ירידה עקבית עם השנים. מידע זה נראה באופן בולט בסקירה הארגונית שנעשתה בנושא החוסן, בה ראינו כי מכבי פארם הינה במקום האחרון מכלל מכבי.
ב- 2021 נכנסה הנהלה חדשה למכבי פארם שמשימתה לייצב את הארגון ולייצר שינוי דרמטי בחוויית העבודה, באמון, במחוברות, בתרבות הניהול ובתחושת החוסן של העובדים. ידענו שיש לטפל במגוון ממדים בכדי להשפיע על כך ולייצר חוזה פסיכולוגי חדש הכולל שינוי בתחושת האמון, הביטחון והיציבות,Wellbeing, במערכות היחסים של ההנהלה עם המנהלים ובתוך הצוותים, בפיתוח האישי, במשמעות בתפקיד ועוד.
תנאי מקדים להשגת מטרותינו היה שינוי תפישתי במטה מכבי פארם. הגדרת תפקידו כיוזם, גמיש, קשוב והכל תוך שיתוף פעולה ובמטרה לספק פתרונות, כלים ותמיכה לשטח. בהמשך, ייסדנו שגרות עדכון, ניהול ושיח, פורומים ותוכניות פיתוחי מנהלים שהיוו התשתית לשינוי. לצד זה, טפלנו בהגדרות התפקיד, בסמכויות, ביצירת עצמאות תחושת משמעות והשפעה. חשוב היה לנו שהמנהלים יאמינו לנו, ידעו שכולנו למען מטרה משותפת ושאנחנו כאן כדי להישאר, שירגישו שיש להם גיבוי וכתובת.
מניתוח נתוני הסקירה התחלנו התערבות באוכלוסיית מנהלים. מנהלי בתי המרקחת, האנשים המשפיעים ביותר על מחוברות העובדים, הם השחוקים ביותר ובעלי מדד המחוברות הנמוך ביותר בארגון. יחד עם זאת, ולמרות השחיקה הגדולה והעומסים, החיבור הישיר של הצוות אל המנהל הישיר היו הסיבה שבגללה העובדים נשארים לעבוד בארגון. במקביל יצרנו תוכנית פעולה אל מול העובדים. התוכנית התמקדה בבניית אמון וביצירת חיבור, שייכות וגאוות יחידה. רצינו לרכוש את אמונם ולהבהיר כי הם וחוויתם באמת חשובה לנו, שאכפת לנו. ידענו כי מילים לא יספיקו ועלינו לשנות את התחושה במעשים ובנוכחות. הגדרנו שגרות שבועיות של ביקורים בבתי המרקחת, מפגשים עם עובדים והקפדנו על תקשורת רצופה, שוטפת, פתוחה וגלויה ככל הניתן. הסדרנו נושא שכר העובדים והרוקחים מול הממונה על השכר באוצר תוך שקיפות והוגנות לעובדים, מיסדנו תהליכי הערכה והוקרה, רווחה, פיתוח וחדשנות בתחום הגיוס, הכשרות מקצועיות ותהליכי התפתחות.
השינוי התקבל בהערכה והשפיע על האוירה, התקשורת וההרגשה. המאמצים הרבים שהושקעו נשאו פירות. אחוזי התחלופה שהיו גבוהים-התמתנו וקטנו מאוד ואחוזי ההשתתפות בפעילויות ובאירועי רווחה ולמידה עלו משמעותית. שינוי זה התבטא גם בסקרי המחוברות-מכבי פארם שהייתה במקום האחרון בכלל מכבי, והרוקחים שהם הסקטור שחוויית העבודה שלו היא הנמוכה ביותר, הייתה 2023 שנה של היפוך מגמה-מכבי פארם מובילה כעת את ציוני חוויית העובדים והחוסן בכלל מכבי !
המהות של הפרויקט אינו כל אחד מרכיביו בפני עצמו, אלא המכלול-הוא שיצר את ההשפעה הדרמטית על חוויית הניהול והעבודה במכבי פארם, על תחושת המחוברות הרגשית, התרבות, גאוות היחידה והחוסן. זהו פרויקט שמתחיל מהבסיס-ללמוד לצעוד יחד, באמון, שקיפות, בשותפות ובגמישות, בלי לוותר על המקצועיות, האיכות והשירות. כל אלו יחדיו, תוך אמונה אמיתית בדרך, היוו את הבסיס והמנוף הגדול להצלחת הפרויקט. אנחנו גאים במכבי פארם ומרגישים שזכינו בהזדמנות לייצר תחושה טובה יותר למאות עובדי הארגון. זו השליחות שלנו.