Featured Image

מכבי שירותי בריאות


ליווי רופא בתהליכי פרישה

מכבי שירותי בריאות הינה הקופה השנייה בגודלה בישראל, המעניקה שירות רפואי לכ- 2.7 מיליון חברים. השירות פרוס בכל רחבי הארץ במתקני מכבי ובמרפאות עצמאיות של רופאים ומטפלים מחוץ למתקנים אלו.

במכבי ישנם כ- 6500 רופאים עצמאיים המהווים 85% מהרופאים שנותנים שירות בקופה.   

מודל ההפעלה של מכבי, באופן היסטורי, מבוסס בעיקרו על פעילותם של רופאים עצמאיים. 

עבור הרופא/ה, הרפואה היא מעבר ל"משלח יד". העיסוק ברפואה מהווה מפעל חיים ממש. מדובר במקצוע רגיש ותובעני אשר מקיף את חיי הרופא באינטנסיביות רבה, ופעמים רבות הוא לפני הכל…. 

מאחר וכך, פרישתו של הרופא מעיסוק כה תובעני ואינטנסיבי אליו התרגל במשך שנים רבות, הינה מורכבת ומאד לא פשוטה לרובם. לרוב גיל הפרישה במכבי הינו מאוחר מהנהוג וזה למעשה המקום האחרון בו הרופא יכול לעסוק במקצוע הרפואה . זיהינו שהמעבר עבור רופאים מפעילות ענפה ומלאת משמעות לחיי פנאי , עלולה להיות מאתגרת וליצור תחושת חוסר תכלית ואף להוביל לחוויה של תחושת ניכור מהסביבה. העדר עמיתים, חולים ועבודה יומיומית עלולים להוביל לבדידות ולהחמרת תחושת הבדידות וקיים צורך למצוא תחום חדש שמעניק סיפוק וחשיבות מחודשת לאחר הפרישה מהמקצוע . 

לאור זאת, מצאנו לנכון ללוות אות הרופא הן בהיבט המנהלי והן בהיבט הרגשי. 

 

המטרה

  1. שיפור חווית סיום הפעילות של רופאים עצמאיים במכבי, מרביתם בשוק העבודה בכלל.
  2. בניית קבוצת שייכות חדשה שתאפשר להם להיות פעילים ובעלי משמעות. להלן "מועדון גמלאים " .
  3. לספק לרופאים שפרשו מרחב לפעילות אינטלקטואלית , חברתית ומקצועית .
  4. לעודד רופאים להמשיך להמליץ לקרוביהם לעבוד במכבי. 

 

אז מה עשינו ?

  1. בנינו תהליך מקוון שמלווה את הרופא במשך חודשי פעילותו האחרונים במכבי. 
  2. בנינו תכנית פעילויות רווחה שנתית, אשר מאפשרת לרופאים עצמאיים שפרשו ממכבי, להישאר חלק מקבוצת הרופאים לאורך שנים רבות. קבוצת השתייכות זו מאפשרת להם לפרוש בבטחה ממעגל העבודה וליהנות, יחד עם בני/בנות זוגם, מחוויות מעניינות שלא תמיד היה להם זמן לכך.   

 

תיאור הפרויקט

בחנו היכן נמצאים הפערים בין תהליך הפרישה כפי שהוא מתקיים כיום, לבין הצרכים של הרופאים ומצאנו את הכשלים שהיו בסיומי התקשרות עם רופאים ובכלל זה רופאים שסיימו התקשרות לאחר שנים ולא נערכה מהם פרידה מסודרת, מטופלים שלא קיבלו עדכון על סיום פעילותו של הרופא, מערכות ממוחשבות שלא נסגרו או נסגרו מוקדם מיום הסיום. 

בדקנו היכן נמצאים הפערים בין הצרכים של הרופאים לאחר תהליך הפרישה לבין המעטפת שניתנה להם עד עתה. עלה צורך בהעלאת תדירות הפעילות על מנת להפיג את תחושת הבדידות ולהגביר את תחושת השייכות. עלה צורך לשדרג את  הכיבוד בפעילויות, אנשי רפואה שהתזונה חשובה להם עלה צורך להוסיף תכנים משמעותיים מעניינים ובלתי שגרתיים לטיולים וחקירת הארץ, והימנעות מפעילות בזום שהייתה מקובלת בתקופת קורונה. רוב אוכלוסיית היעד שלנו, התקשו לצרוך שירותים דרך הזום, הרבה מהם מאותגרים טכנולוגית.   

צורך נוסף שעלה הוא להישאר מעודכנים בנעשה במכבי ולקבל מידע והרצאות רלוונטיות גם בתחום המקצועי . 

בנינו תוכנית פעולה בעלת  שני רבדים אותם אנו מיישמים בזה אחר זה: רובד מנהלי-מקצועי, ורובד רגשי-חברתי. 

רובד מנהלי-מקצועי: 

בניית תהליך מקוון שמלווה את הרופא מספר חודשים לפני פרישתו המוביל אותו עד לסגירת המרפאה. התהליך כולל חיווי למנהלים באזור בו פועלת מרפאת הרופא. חיווי לרופאים אודות פעולות אדמ' שהוא נדרש לעשות לשם סגירת מרפאתו. 

 

רובד רגשי-חברתי:

מרגע פרישתו של הרופא, ממשיכה ללוות אותו עובדת הרווחה שלנו בתהליך הפרידה הרגשי, ומסייעת לו לאורך תהליך השינוי. 

אחת לשנה אנחנו מקיימים כנס מכובד לרופאים הפורשים, בנוכחות הנהלת הארגון, ורופאים שפרשו לדורותיהם. אנו מציגים בקצרה כל רופא שפרש, והסיפורים הינם אישיים, מרגשים, ומשאירי חותם משמעותי מאד עבור כל הנוכחים. 

מכאן ולאורך כל השנים הבאות, זוכים הרופאים לפעילויות העשרה ורווחה בתדירות דו שבועית שמשמרות את הקשר שלהם עם מכבי, מגבשות אותם עם רופאים ורופאות אחרים ,מספקות להם תחושת הנאה ושייכות ומאפשרות לרופאים להמשיך להיחשף למידע מקצועי מעולם הבריאות , לתרום מהידע שלהם ולהרגיש משמעותיים .